Hej. Har precis fått installerat en Nibe S2125-12 och en VVM S320. Har lite frågor angående installationen. Enligt installatören var det inte bra att isolera genom väggen eftersom det lätt kommer in fukt där då. Sen tycker jag att utedelen står för lågt mot marken, enligt faktabladet jag fick med ska det minst vara 70cm under. Kommer det påverka negativt?

• Nibe S2125-12 och VVM S320 installerade i ett hemmarum med rörledning och ventilation. Enheten står på en plattform nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt rum med dörröppning till förråd, synliga rör längs vägg och tak. Hyllor i förrådet med förvaringslådor och säck.
    Skapa konto
  • Utedel av värmepump Nibe S2125 installerad nära tegelvägg, står på betongplatta nära marknivå, med ansluten elbox.
    Skapa konto
  • Utedel av värmepump, Nibe S2125-12, närbild vid en tegelvägg, kvällstid, installation låg mot marken.
    Skapa konto
70 mm står det, inte 70 cm. En viss skillnad.

K Kane skrev:
70 mm står det, inte 70 cm. En viss skillnad.
Helt rätt, råkade skriva cm! Men enligt bilden såg det ut som att det gärna ska vara en bit luft under.

Har samma uppsättning och installerat på samma sätt med skillnad att utedelen står på berg istället för grus. Av ren nyfikenhet, vad betalade du?

Edit: jag har 3-fas versionen

H
Vad är det för diameter på rören ut till utedelen? Är dom för tunna så kan du få flödesproblem / larm.

Vart är magnetitfiltret monterat?

Om det är dom elförsinkade rören som går mellan utedel och innedel, så skulle jag påstå att de ser ut att vara i klenaste laget! Enligt manualen skall det vara minst 28mm rör, men jag hade nog gått upp ett steg till, med tanke på längden på rören, och en hel del böjar.
Tabell som visar minsta flöde och rekommenderad rördimension för olika luft/vatten-värmepumpar, inklusive rördimension 28 mm för S2125-8.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Flippad och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Magnetfilter fick jag nog inte installerat. Rördimensionen har jag inte koll på. Får kika på det när jag kommer hem.

DonPablo DonPablo skrev:
Om det är dom elförsinkade rören som går mellan utedel och innedel, så skulle jag påstå att de ser ut att vara i klenaste laget! Enligt manualen skall det vara minst 28mm rör, men jag hade nog gått upp ett steg till, med tanke på längden på rören, och en hel del böjar.
[bild]
Har varit och kollat. Rören är 22mm. Det känns som det är alldeles för lite. Antar att vi får ta upp det med installatören.

Det står minst 28 i manual, kräv byte, gör om gör rätt!

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
28 rör har 1.73 ggr större inre area än 22 röret, så är en djävla skillnad

• Gilla
useless
  • Laddar…
H
F Flippad skrev:
Har varit och kollat. Rören är 22mm. Det känns som det är alldeles för lite. Antar att vi får ta upp det med installatören.
Ja då hade jag rätt i min misstanke att dom var för klena rören. Amatöter till installatörer, undra hur många andra installationer som dom har byggt fel på. Ta även upp det här med magnetitfilter då många tillverkare kräver det för att garantin ska gälla. Se till att det är ett stort filter du får och ingen liten kylskåpamagnet. Googla Boliermag ser du hur det ska se ut.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.