26 186 läst ·
26 svar
26k läst
26 svar
Fråga ang. rörgängor
@Krilleman Du kan få hjälpa mig istället!Krilleman skrev:
M26x1,5 är det på den svenska standarden 160cc och tätat koniskt.
G20 (helt vanlig rörgänga) är det på den europeiska standarden 150cc och tätar med planpackning.
Du söker alltså denna produkt?!
[länk]
Grundtanken med dessa excenterkopplingar är att brygga gapet från det lite mer ovanliga måttet M26x180cc.
[bild]
Har kikat på precis dessa excentrar och funderar på om de går lika bra att använda på radiatorventiler, eller om det är annan kona?
Nya radiatorn kommer ut en bit från vägg jämfört med gamla. Är medveten om att det finns en hel hög med excentrar för M22 - men att gå ner i ventilstorlek skulle nog tyvärr se dumt ut i mitt fall.
Krilleman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär ser det ut! Första bilden på gamla radiatorn och andra bilden på nya. Ur golvet kommer två R10 stålrör som är lite för nära vägg för att det ska bli bra - iallafall returen. Kopplingarna nederst i bild kanske ser lite märkliga ut, men de sitter där tillfälligt bara för att jag ska hålla rätt på dem 😉
Jag såg det fanns R10 excentrar (rsk:4806119) så jag tror absolut smidigaste lösningen blir att köra på en sån. Som bonus bygger de dessutom 40mm och eftersom nya radiatorn är 5cm kortare än gamla så drar jag dit en skojarnippel (heter det så?) nederst så slipper jag korta röret och använda plastklämring överst, utan kan dra ventil+bussning direkt på gängan.
Ska bara laborera lite med väggfästen för att få den hyfsat nära vägg så är jag nog i hamn sen. 😁 Går det ändå inte så har Lenhovda tydligen r15 excentrar i 20/30mm också.
Fel slutsiffra enligt MMA.J JDA skrev:
4806118 är 3/8"x3/8"
4806119 är 3/8"x1/2"
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4806119.pdf
Tänk på att dessa bara bygger 10mm.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-excenterkpl-10rx10r-c-c10/
Jag skulle utgå från att sätta lämplig bussning 15/10 direkt i nya radiatorns anslutning om du ska behålla din nippel med mutter. https://www.rinkabyror.se/artikel/bussning-g15xg10-med-o-ring/
Skojarnippel är lite rörmokarslang.
Vissa kallar bara den förminskade varianten för skojarnippel.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/18-rornipplar-3237
Stämmer det att man bör använda lin/gängtejp på R-typ och packning på G-typ? Har jag förstått korrekt då? Om man vill installera ett vattenfilter som har plastgängor 3/4" utvändig gänga så antar jag att denna inte är konisk, utan alltså G20 typ? Man vill väl helst inte dra på en konisk koppling på denna med risk för att det spricker eller liknande? Då antar jag att man kör med fiberpackning, G20-anslutning och ingen gängtejp eller lin i detta fall? Hittade en färdig monteringssats med R20-kopplingar (finns även med G20-kopplingar, men den med R20-kopplingar såg ut att vara av bättre kvalitet). Finns det adaptrar eller liknande så man kan gå från R20 till G20?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Du behöver inte skilja på R och G. I ditt fall får du se till hur änden på plastdelarna ser ut är de plana och lämpliga för lekande mutter och packning är det kanske förstavalet. Och lite av formskäl även om inte det heller är helt nödvändigt bör du använda tejp eller nutida snöre om du hör vanliga rördelar mot plaständarna.I irrbloss skrev:Stämmer det att man bör använda lin/gängtejp på R-typ och packning på G-typ? Har jag förstått korrekt då? Om man vill installera ett vattenfilter som har plastgängor 3/4" utvändig gänga så antar jag att denna inte är konisk, utan alltså G20 typ? Man vill väl helst inte dra på en konisk koppling på denna med risk för att det spricker eller liknande? Då antar jag att man kör med fiberpackning, G20-anslutning och ingen gängtejp eller lin i detta fall? Hittade en färdig monteringssats med R20-kopplingar (finns även med G20-kopplingar, men den med R20-kopplingar såg ut att vara av bättre kvalitet). Finns det adaptrar eller liknande så man kan gå från R20 till G20?
Så här ser filtergängan ut:GK100 skrev:
Du behöver inte skilja på R och G. I ditt fall får du se till hur änden på plastdelarna ser ut är de plana och lämpliga för lekande mutter och packning är det kanske förstavalet. Och lite av formskäl även om inte det heller är helt nödvändigt bör du använda tejp eller nutida snöre om du hör vanliga rördelar mot plaständarna.
Logga in
Skapa konto
Ser ut att vara en ganska platt och "stor" kant som lämpar sig för packningar. Men du menar att man även bör komplettera med tejp eller snöre då?
Nej det är perfekt ände för planpackning och lekande mutter som du ser på slangarna till det kit du visar längre ned. Med sån mutter och bricka ska du inte ha någon gängtätning det ska du ha om du använder någon vanlig invändigt gängad rördel där.I irrbloss skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden