spikplanka spikplanka skrev:
Det borde finnas prejudicerade domar i tingsrätter eller ARN?

Villaägare gräver där kartan visar att det är "fritt", kabel går av, nätägare vägrar ansvar, saken går till domstol.

Det borde finnas minst ett fall där det dragits hela vägen?

Tips:Lokalisera alla dina egna kablar själv och sätt de på en egen karta.
Vad jag vet är man som fastighetsägare själv ansvarig för sina egna ledningar. Ledningsägaren har inte servitut i de fallen ledningarna används av fastigheten.
Finns det servitut finns det gott om dommar som visar att har man fått ledning utsatt och ledningen ligger utanför tolerans så får ledningsägaren stå för repartion själv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag vet är man som fastighetsägare själv ansvarig för sina egna ledningar.
Det blir problematiskt när nätägaren insisterar på att ordna grävjobbet i egen regi och sedan lägger ner kabeln utanför angivelse på karta eller helt enkelt inte berättar var den finns övh. När den sedan går av pga detta så bör det finnas ett ansvar som faller på nätägaren.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Ledningsägaren har inte servitut i de fallen ledningarna används av fastigheten.
I avtalen för fiber så insisterar nätägaren på att DE äger kabeln och terminering. Samt att detta skall krävas av nästa fastighetsägare. Hur detta fungerar i tvist är ett frågetecken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag trots allt hade grävt av fibern, hade jag fått stå för kostnaden att laga då eller hade det gått på fiberägaren, med tanke på att de gett mig fel information?
Kartunderlaget brukar komma med tillhörande information om kartans precision och villkor för grävning.

Men i princip torde man kunna säga att det är ledningsägarens ansvar att ge tillräckligt tydliga instruktioner om vilka försiktighetsåtgärder som krävs, och så länge dessa instruktioner följts lär de få ta konsekvensen vid skada. Och de kan knappast friskriva sig med något allmänt, typ grävning förbjuden på fastigheten.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Kartunderlaget brukar komma med tillhörande information om kartans precision och villkor för grävning.

Men i princip torde man kunna säga att det är ledningsägarens ansvar att ge tillräckligt tydliga instruktioner om vilka försiktighetsåtgärder som krävs, och så länge dessa instruktioner följts lär de få ta konsekvensen vid skada. Och de kan knappast friskriva sig med något allmänt, typ grävning förbjuden på fastigheten.
Jag fick en pdf med en bild av min fastighet fotat uppifrån och en blå linje inriktad, inte ett ord om noggrannhet eller annat.

• Wow
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
B
K Klass0n skrev:
Jag är inte hundra på vem som grävt, men då skanova ritat in hur fibern ska gå på en karta (jag fick via ledningskollen) skulle jag gissa att de stått för grävande.
Tidigare husägare var noga med att berätta vad han gjort och fixat inkl. ett svartbyggt vedskjul (preskriberas sen många år), så tycker jag att han borde nämnt det hela.

Kan ju tilläggas att dragningen av fibern åtminstone till viss del ej stämmer överens med ovan nämnda karta.
kruxet var ju att Telia inte bekostade sökband på villatomt förr, eller om entreprenörerna snålade, man fick tjata sig till det.. rätt säker det står i anslutningsavtalet att fastighetsägaren ansvarar för fibern på tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.