Hej! :)

Jag skulle vilja sätta dit en extra fotplåt (över läkten) i samma färg som det korrugerade plåttaket, för att få en rak avslutning mot huset. Nu när det är olika färg på tak och fotplåt ser avslutningen ”knagglig” ut pga takprofilen, och jag tycker det ser lite oproffsigt ut.

Problemet är att takplåten som sitter på huset sedan tidigare har en lite ovanlig färgnyans som inte säljs som fotplåt...

Jag vet NCS för taket. Kan jag köpa vita plåtar och måla om med t.ex. Bestå färg? Jag är lite orolig att färgen inte ska fästa på fabriksny plåt...

Jag kan inte se att det går att beställa egen kulör hos t.ex. Lindab eller Plannja. Eller brukar de kunna fixa det...? Helst skulle jag ha fabrikslackade plåtar såklart, det handlar om kanske 30 meter fotplåt totalt.

Gå till en plåtslagare så kan han köpa hem plåt och knäcka till fotplåt.

• Gilla
arwa02
  • Laddar…
Jag kontaktade Lindab som gör takplåten, och det var inga problem att få fotplåten i samma färg. Det är bara att vända sig till en återförsäljare och lägga det som en specialbeställning. (y)

Staffans2000
Och vad kostar det?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och vad kostar det?
Det kunde han tyvärr inte svara på, utan det var något man fick kolla upp med återförsäljaren. Jag ska försöka uppdatera tråden när jag kommit så långt.

K-Rauta tar in fotplåtarna 50x2000 i min specialfärg för ungefär 143 kr/styck inkl. moms. Då är det en färg från Lindabs färgkarta, men som vanligtvis bara säljs för takplåtar.

Jag är mycket nöjd med det priset! De svarta och vita plåtarna i samma modell säljer K-Rauta för 99 kr/styck, men det är ju också K-Rautas "standard" fotplåt och en lagervara som de säljer oändligt många av.

Som jämförelse tar Bygghemma 178 kr för samma fotplåt, och det är med standardfärger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.