Carlfredrik, den lösningen kan nog fungera, men då skulle jag se till att använda ett gäng fläktar som suger in luften till det utrymmet och att du sätter dammfilter vid dem som är enkelt att komma åt att dammsuga. På samma sätt som vettiga datorchassin idag har dammfilter för att hålla undan dammet från att komma in i chassit så använder du dem för att hålla undan det från att komma in i ditt utrymme. Jag förutsätter också att ditt grenuttag har inbyggt överspänningsskydd så du slipper tänka på att koppla ur kablar vid åska om du bor på landet (det är snart den tiden på året igen).

Vilken tingest! Helt i min smak

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Carlfredrik, den lösningen kan nog fungera, men då skulle jag se till att använda ett gäng fläktar som suger in luften till det utrymmet och att du sätter dammfilter vid dem som är enkelt att komma åt att dammsuga.
Tack för feedbacken! Mycket uppskattat.

Hur exakt menar du med fläktarna? För tillfället hade jag inte riktigt tänkt använda mig av ett chassi på det sättet men det kanske är nödvändigt? Kanske är mer eller mindre tvunget att bygga in det i en liten låda och ha fläktarna lite här var. Gillar känslan av hur lätt åtkomligt det är utan ett skal över dock..

Tänkte mer att de flesta av dessa apparaterna har ju redan egna inbyggda fläktar, så det kanske hade räckt att bara se till att vara lite mer noggrann och regelbunden med dammsugningen :)

En sak till, något man bör tänka på vid kabel dragning/planering för att undvika någon som helst störning? Blir ju ett antal HDMI, CAT och strömkablar...

carlfredrik skrev:
En sak till, något man bör tänka på vid kabel dragning/planering för att undvika någon som helst störning?
Det är ju digitalt, så störningar kommer du nog inte ha några problem med.

Nyfniken skrev:
Det är ju digitalt, så störningar kommer du nog inte ha några problem med.
I see, tack :)

carlfredrik skrev:
Tack för feedbacken! Mycket uppskattat.

Hur exakt menar du med fläktarna? För tillfället hade jag inte riktigt tänkt använda mig av ett chassi på det sättet men det kanske är nödvändigt? Kanske är mer eller mindre tvunget att bygga in det i en liten låda och ha fläktarna lite här var. Gillar känslan av hur lätt åtkomligt det är utan ett skal över dock..

Tänkte mer att de flesta av dessa apparaterna har ju redan egna inbyggda fläktar, så det kanske hade räckt att bara se till att vara lite mer noggrann och regelbunden med dammsugningen :)
Egentligen är det inte så märkvärdigt att montera fläktar. Om du har några fläktar som drar in luft i ett hyffsat slutet område så pressas luften ut på andra ställen pga övertryck. På det sättet kommer luften bara att komma in där du har fläktarna, och sitter det då filter där så kommer inte dammet in alls.

Liten uppdatering av utvecklingen. Återkommer med riktiga bilder när jag pillat ihop allt.

Screen Shot 2013-03-27 at 19.09.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screen Shot 2013-03-27 at 19.07.53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hänger verkligen en gammal PowerBook med idag? Det är ju åtta år sedan PB 12" slutade tillverkas,

Jajamensan, använder den fortfarande. Kör XBMC Eden på den och den står på 24/7. Tänkte köra slut på den och sedan byta upp till en Mac Mini eller liknande. Har formaterat om den ett par gånger om året, vet inte om det är anledningen till hur seglivad den är men den funkar iaf fortfarande hur bra som helst (är ju dock PPC vilket limiterar användningen av diverse fjärrstyrnings appar osv).

Lär bli varm och skönt om rumpan när man sitter precis ovanför den där lådan :)

Tycker kabeldragningarna ser lite väl teoretiska ut.
Kablar brukar alltid ta upp mer plats än vad man räknat med. Kanske lite för långa kablar som måste lindas upp eller liknande. Du vill väl även kunna ta loss saker lätt utan att behöva klippa upp en massa buntband eller liknande?

Suhagg skrev:
Tycker kabeldragningarna ser lite väl teoretiska ut.
Kablar brukar alltid ta upp mer plats än vad man räknat med. Kanske lite för långa kablar som måste lindas upp eller liknande. Du vill väl även kunna ta loss saker lätt utan att behöva klippa upp en massa buntband eller liknande?
Inte att förglömma att kontakter oftast sticker ut mer än man tror. Kollar jag t.ex. micro-USB-kontakten på min mobil sticker den ut ungefär 4 cm från mobilens hölje (då böjer jag ändå kabeln rätt hårt). Jag tror att en HDMI-kontakt behöver minst 6 cm (om man nu inte får tag på en vinklad, men vinklade kontakter verkar vara oerhört sällsynt idag).

Nerre skrev:
Inte att förglömma att kontakter oftast sticker ut mer än man tror. Kollar jag t.ex. micro-USB-kontakten på min mobil sticker den ut ungefär 4 cm från mobilens hölje (då böjer jag ändå kabeln rätt hårt). Jag tror att en HDMI-kontakt behöver minst 6 cm (om man nu inte får tag på en vinklad, men vinklade kontakter verkar vara oerhört sällsynt idag).
Det finns vinklar man kan sätta på befintliga, raka hdmi-kablar så det hår nog att lösa :)

Mikael_L
En liten ämnesflykt nu igen. :o

Om man har en gigabitswitch och några anslutna gigabit-enheter på vissa portar, men 100mbit-enheter (och ev t.o.m 10mbit-enheter) på andra portar, går nätverket ändå med full speed mellan de snabba enheterna?
Eller drar de långsamma nätverkskorten ner hela switchens prestanda?

Mikael_L skrev:
Om man har en gigabitswitch och några anslutna gigabit-enheter på vissa portar, men 100mbit-enheter (och ev t.o.m 10mbit-enheter) på andra portar, går nätverket ändå med full speed mellan de snabba enheterna?
Ja, det är full hastighet mellan de snabba.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.