341 815 läst ·
1 009 svar
342k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Vaf... är hälften här elektrotekniker/datavetare? :x
Själv funderar jag på att komplettera min nätverksanläggning med en Raspberry pi för dataloggning.
Själv funderar jag på att komplettera min nätverksanläggning med en Raspberry pi för dataloggning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:Helt riktigt. Jag är gammal nog att ha arbetat med originalet, "Thicknet" ([länk]), där man skruvade in "vampyrer" på kabeln där man ville ha dem. Det fungerade dock ganska skakigt, så på Chalmers körde vi ett "fulhack" mha "fan-outs". Ett företag kom på att standarden tillät upp till 15m kabel över AUI-intrefacet, alltså mellan nätverkskortet i datorn och det fysiska interfacet på kabeln, så de tillverkade "hubbar" med AUI-AUI interface. Man kunde alltså dra 15m AUI kabel (som inte heller var att leka med) till en AUI-hub med (minns jag) sex portar max. Så höll thicknet kabeln lite längre och man kunde dra den rakt på som busskabel istället. (Den var tjock och otymplig, liknades ofta vid en frusen trädgårdsslang och det var lätt att misslyckas med en vampyr, vilket tog ner hela nätet).
Sedan kom thinnet, med den mycket smidigare RG58-kabeln. Den hade också egenheter, bla så var det lätt hänt att man fick glapp på en dator (kabeln gick in och ut ur varje ansluten dator/brygga) och då gick hela nätet ner, med åtföljande felsökning.
Så när tp-kabel kom så gick alla över till den fort som fasen. Och det var innan 100Mbps, fast-ethernet finns bara för TP (om vi pratar elektrisk överföring då). 3coms klassiska 3c509 serie av kort är väl de sista vanliga kort som hade stöd för "alla" interface, dvs 10base2 (thinnet), 10base5 (via AUI kontakt) och 10base-T (TP). Sen så var det TP för hela slanten även på 10Mbps.
Och eftersom vi inte använder CSMA/CD i switchat TP-nät så kan man ju hävda att ethernet inte är rätt benämning heller längre, men det har hängt med av marknadsföringsskäl om inte annat.
Jag lovar att inte slarva så i fortsättningen utan skriva hela historien för samtliga nätverkstekniker som jag har erfarenhet av hädanefter.Token-ring någon?
![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja absolut. Nu hette ju tråden foton på era nätverkslösningar så det var väl hög tid för en ny bild
En IBM Mau i botten, Ovanpå den en balun som gjorde att man kunde använda ethernetkabel i tokenringnät (bara kabeln inte kort utan man hade tokenring kort med RJ45 anslutningar).
I mitten min felsökningsrulle med RG58 och till höger just ett 3C509 Combo
Kör ett litet test med en Raspberry PI som kör en Mosquitto server, sedan ett par Arduinos som skickar data till den över nätverket.13th Marine skrev:
Jag har börjat skriva lite om projektet här (och koden ligger på github), men det är lite grovhugget än så länge...
* http://fun-tech.se/FunTechHouse/Mosquitto/index.php
* http://fun-tech.se/FunTechHouse/RoomTemperature/index.php
Jag hade vissa funderingar om Arduino korten skulle vara stabila, men denna första test med 3st Arduino:s och en rasp pi har kört sedan september förra året utan några omstarter
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
lars_stefan: Du tänker så 
jsiei97: Ah, ska jag ta och titta på, tack för tipset!
jsiei97: Ah, ska jag ta och titta på, tack för tipset!
Just nu flyttar jag dock bara den insamlade datan vidare till ett webhotell (som kör php och mysql) så jag kan titta på den insamlade datan oavsett jag jag är i världen.13th Marine skrev:
* https://github.com/jsiei97/FunTechHouse_MQTT2WebServer_Sensor
Men där funderar jag om man inte borde kunna skicka den vidare till någon av alla open source home automation projekt som finns där ute för att få det lite snyggare, eller så kanske man styr upp weblösningen (kanske med lite html5).
Hur som helst, i och med att jag kör Ethernet med PoE och att det är en helt ny installation så kanske jag ska ta några bilder på själva nätverket också (det är ju trots allt det som denna tråd handlar om).
Hela poängen med IPv6 är ju att adresserna är publika. Med IPv6 kör man alltså aldrig NAT.lars_stefan_axelsson skrev:
För IPv6 har ju t.o.m. varje interface FLERA adresser. Man använder dynamiskt allokerade adresser för utgående trafik för få ökad integritet.
Det var lite lurigt där för slår man på IPv6 så öppnar man alltså rakt in till alla datorer på nätverket, de skyddas inte av NAT längre. Så jag fick slänga in lite ip6tables-regler som bara släpper igenom trafik som initierats från insidan (eftersom några av mina linuxburkar lyssnade snällt på IPv6). Egentligen skulle jag kanske gjort spärrningen direkt på dem, men jag litar inte riktigt på att släppa fram trafik till Windows-burkarna heller trots att dess brandvägg som default stealthar portarna.
Redigerat:
Sweet kom ihåg när vi hade T/R på firman. Man gick omkring med den där specialnyckeln i bakfickan för att öppna tjuriga portar. Riktigt roligt att felsöka också. Fanns det inte en aktiv variant också CAU? Innan IBM Gav upp och hakade på Ethernet spåret.Mats skrev:[bild]
ja absolut. Nu hette ju tråden foton på era nätverkslösningar så det var väl hög tid för en ny bild
En IBM Mau i botten, Ovanpå den en balun som gjorde att man kunde använda ethernetkabel i tokenringnät (bara kabeln inte kort utan man hade tokenring kort med RJ45 anslutningar).
I mitten min felsökningsrulle med RG58 och till höger just ett 3C509 Combo
Jo det fanns aktiva varianter.
Höll aldrig på med IBM:s aktiva men däremot Madge prylar.
De senare var väldigt trevliga för där kunde inte ett felställt kort sänka ringen utan det isolerades bara bort. Man kunde bygga bussnät mellan deras "Mau" också så var det lite besvärligt kabelmässigt så gick det ändå.
Det trevligaste var att den hade en "autobuss" så tappade man en förbindelse i ringen så gick den som buss tills ringen var hel igen. Den funktionen var kalas när man behövde bygga ut med en nod till eller när elektrikern klippte fel kabel...
Höll aldrig på med IBM:s aktiva men däremot Madge prylar.
De senare var väldigt trevliga för där kunde inte ett felställt kort sänka ringen utan det isolerades bara bort. Man kunde bygga bussnät mellan deras "Mau" också så var det lite besvärligt kabelmässigt så gick det ändå.
Det trevligaste var att den hade en "autobuss" så tappade man en förbindelse i ringen så gick den som buss tills ringen var hel igen. Den funktionen var kalas när man behövde bygga ut med en nod till eller när elektrikern klippte fel kabel...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja det är ju riktigt. Jag har det kopplat på exakt samma sätt själv...Nerre skrev:
Jag tvivlar inte heller, kul att se hur pass okänsligt det är.Nerre skrev:Men vadå, det är väl inte konstigt att Ethernet fungerar på partvinnad kabel? Det är ju liksom gjort för det...
Sen är ju Ethernet designat för kabellängder upp till 100 m, då är det klart att man kan köra lite "sämre" kabel om man bara har 10 meter kabel.
De klarar ju trots att att köra uppemot 50 Mbit/s VDSL på flera kilometer långa telekablar. På ETT par. Där man dessutom kör telefoni. Då är det väl inte så konstigt att man kan klämma in 100 Mbit/s på 10 meter och två dedikerade par? Jag tvivlar inte på att det även kommer funka med gigabit genom kabeln och krone-plintarna.
Det jag har att referera till är att jag på jobbet mäter nya datainstallationer med kabelcertifieringsinstrument, och vet att det inte alls krävs speciellt mycket "fel" för att instrumentet ska klaga på att länken inte uppfyller kraven. (fel på den som kontakterat då..)
Och detta när för ändamålet avsedda kablar och kontakter används.
Gäller visserligen Cat 6, jag har nästan aldrig varit med om att en Cat 5-länk inte passerat med godkänt resultat när jag tänker efter
Måste nästan testa att göra en länk av lite EKKX någon dag, och prova mäta
I min bostadsrätt har jag ett skåp av det här märket: http://www.ics-cablingsystem.se/icsg.html
Fungerar utmärkt, och när det blir dags för att förse mitt hus med nätverksutrustning kommer jag nog skaffa ett själv.
Kul förresten att se att man är långt ifrån ensam om att inse hur bra HP Proliant Microserver är.
Fungerar utmärkt, och när det blir dags för att förse mitt hus med nätverksutrustning kommer jag nog skaffa ett själv.
Kul förresten att se att man är långt ifrån ensam om att inse hur bra HP Proliant Microserver är.
För några månader sedan diskuterade vi problemet med att hastigheten på ett trådlöst nätverk sänks om en enhet befinner sig långt från sin router eller accesspunkt.
Lyckades få en bild på detta idag när jag bråkade med ett nätverk.
Detta är precis efter att en TG789vn startats om. Den sjönk direkt ner till 2 Mbps eftersom en mobil befann sig precis i ytterkant av räckvidden. Några minuter senare var denna uppe i 65 Mbps (Inte max för routern, men max för vissa anslutna enheter).
Detta är den främsta anledning till varför jag alltid brukar uppmana folk att använda kabel i så lång utsträckning som möjligt. Kan vara värt att tänka på när våren kommer och ni har mobilen i fickan när ni är ute och jobbar. Jag skulle inte vilja titta på en film trådlöst på det nätverket då.
Lyckades få en bild på detta idag när jag bråkade med ett nätverk.
Detta är precis efter att en TG789vn startats om. Den sjönk direkt ner till 2 Mbps eftersom en mobil befann sig precis i ytterkant av räckvidden. Några minuter senare var denna uppe i 65 Mbps (Inte max för routern, men max för vissa anslutna enheter).
Detta är den främsta anledning till varför jag alltid brukar uppmana folk att använda kabel i så lång utsträckning som möjligt. Kan vara värt att tänka på när våren kommer och ni har mobilen i fickan när ni är ute och jobbar. Jag skulle inte vilja titta på en film trådlöst på det nätverket då.
Och så här såg det ut här hemma, alldeles nyss, vid en överföring av en ganska stor fil.
När hastigheten stegar upp till nästan det dubbla, beror det på att jag går och stänger av en gammal bärbar utrustad 11mbit/s 811b trådlöst nät.
Som alltså bestämmer hela nätverkets hastighet, då den är igång.
När hastigheten stegar upp till nästan det dubbla, beror det på att jag går och stänger av en gammal bärbar utrustad 11mbit/s 811b trådlöst nät.
Som alltså bestämmer hela nätverkets hastighet, då den är igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder