Men ganska dyra har jag för mig.

apersson: du måste ha världens största slutna expansionskärl. Imponerad. Vad snackar vi om i liter?

Majgårdarna
Håkan skrev:
Men ganska dyra har jag för mig.
Tip 1000L 8600 + moms

Rinkabyrör tar 6400kr för 750L med 90mm pur. :)

Majgårdarna
Ja ska du ha 1500L då är det väl inget att tveka på :)

Så här ser min anläggning ut.

• Pannrummet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärlet är på 300 liter. Ser ut som en sjökrigsmina.
Men det ska vara 10% av totala volymen, och den är runt 2500 liter. Nästa mindre storlek som de hade var 200 liter, så det fick bli 300.

G
Äntligen är min calmarpanna V33 med 2 st 1000 l acktankar + 300 l expansionskärl,inkopplade av Veosol i Närkeskil i Örebro 019-280350.hemsida http://www.veosol.com/. Snacka om service.Instalatören Karri + en kille som gick som lärling.Snabbt och proffsigt.Tack grabbar.
Kan varmt rekomendera denna firma.
Så nu är det till att isolera tankarna med 300 mm isolering runt om och 500 mm på toppen,+ isolering på matarrören.

calmarpanna5uc.jpg

acktank5mj.jpg

En till som pressar skarvarna.

G
Naturligtvis är det bara pressning som gäller idag.Dom rörpulare som skruvar/löder ihop rören har stannat i utvecklingen.
Det tog bara 2,5 dag innan allt var klart.Snacka om tidsbesparing och inte penga besparing att förglömma.
Började att isolera igår.80 grader i tankarna,svettigt värre.Skall ha 300 mm runt om,vilket inte är så lätt.Skall försöka med att pula in 500 mm på toppen.Skall iväg och hämta rörisolering på Jula eller Claes i sjön 28/29 :-/m för 28 rör.17:- för 15 mm.Bygger in allt utom tryckkärlet.Om jag inte slår upp väggen med ett litet snedavslut.

GR B: Förlåt nyfikenheten, men hur kommer det sig att de inte har kopplat in kylslingan på pannan? Sitter det en SYR-ventil någon annanstans?

GR B skrev:
Naturligtvis är det bara pressning som gäller idag.Dom rörpulare som skruvar/löder ihop rören har stannat i utvecklingen.
Det tog bara 2,5 dag innan allt var klart.Snacka om tidsbesparing och inte penga besparing att förglömma.
Började att isolera igår.80 grader i tankarna,svettigt värre.Skall ha 300 mm runt om,vilket inte är så lätt.Skall försöka med att pula in 500 mm på toppen.Skall iväg och hämta rörisolering på Jula eller Claes i sjön 28/29 :-/m  för 28 rör.17:- för 15 mm.Bygger in allt utom tryckkärlet.Om jag inte slår upp väggen med ett litet snedavslut.
Presskopplingar är säkert bra. Men är det någon som vet hur länge o-ringen håller tätt?
Det verkar ju inte vara så tidssparande heller, jag installerade min panna+2st acktankar med klämringskopplingar + ny skorsten.Det tog mig 2 dagar ensam.

G
Syrventilen sitter på sidan av pannan.
Jämnför om du skulle löda eller skruva ihop alla kopplingar och böjjar.Min 2 veckor om du vart ensam.Han körde detta på 12 tim effektiv tid.Kom kl 9 och åkte 16 inkl mat och kafferast 2 dagar.3 dagen visade han mig hur pannan fungerade + att vi väntade in sotarn.
Nackdelen när man tar en röris långt ifrån.
Restiden i detta fall.2 timmar per dag.
Livslängden på presskopplingar ligger väl på 30-40 år.
Samma fråga dök upp när roddbåtar i glasfiber började byggas på 50 talet.Max 5 år hållbarhet trodde gemena man.
Faktum är att det finns kvar glasfiberbåtar från 50-60 talet i fint skick idag.

Det är möjligt att presskopplingar håller 30-40 år. Men det är det ingen som vet. Gummi åldras, särskilt om det sitter i höga temperaturer. Så den som lever får se om det är bra eller inte.
Rören måste kapas i rätt längd oavsett om man har presskopplingar eller klämringskopplingar.Det tar inte så många sekunder extra att spänna en mutter än att klämma en koppling med maskin. Fördelen som jag ser det med klämringskopplingar är att dom kan användas om igen om man vill ändra lite på systemet med tiden.
Men visst, det ser snyggt ut med presskopplingar och det kanske är jätte bra, vad vet jag.

Jag löder-gassvetsen kan jag använda till mycket annat också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.