18 685 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
foto på ved anläggning
När jag först såg bilden trodde jag att det blivit fel, att någon råkat lägga in en bild av sin nya köksinredning eller nåt sånt.
Nu vågar jag ju inte visa mitt pannrum... :
Nu vågar jag ju inte visa mitt pannrum... :
Jodå, kommigen 
Så vi får se något annat än Calmar , Baxi och CTC.
Du kan ju alltid säga att det är gamla bilder, men att pannan är Kurbitsmålad nu
Gärna lite stilstudier av rördragningen för solfångaren.
(appropå målning av tankarna, vem blir först med Flames ála Hot Rod
)
Så vi får se något annat än Calmar , Baxi och CTC.
Du kan ju alltid säga att det är gamla bilder, men att pannan är Kurbitsmålad nu
Gärna lite stilstudier av rördragningen för solfångaren.
(appropå målning av tankarna, vem blir först med Flames ála Hot Rod
)2½ plan + källare under hela huset. Lite drygt 100 m² per plan. Byggt 1943, isolerat med tapet, trätex, 2½" plank, 1" luftspalt, 1½" bräder, rotting, hönsnät och puts.
Yttertaket oisolerat, spån i bjälklagen.
Hightech.
Fönsterna dock utbytta till 3-glas isolerrutor, av tidigare ägare. Tack för det.
Yttertaket oisolerat, spån i bjälklagen.
Hightech.
Fönsterna dock utbytta till 3-glas isolerrutor, av tidigare ägare. Tack för det.
1000-1500 liter.
1gång per dygn hade jag tänkt mig att elda. Förutom när det är -5 eller kallare då kan jag tänka mig att elda 2ggr/dygn. Jag bor i Skåne och där är det inte kallare så många veckor per år. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag skall sätta in 2st 500L tankar till en början och ytterligare 1st 500L tank om det inte räcker, eller om jag skall sätta in 2st 750L tankar ditekt.
Med 10 liter/m² kan du ofta räkna med att elda en gång per dygn ner mot en -10°C sådär.
Jag har solfångare också, så är det bara lite solsken klarar jag ofta det ner till mellan -10°C och -15°C.
Jag har solfångare också, så är det bara lite solsken klarar jag ofta det ner till mellan -10°C och -15°C.
Sätt in 2x750L på en gång, 1000L räcker precis till den minsta 1/2m pannan (vedex 3000) och då måste man vänta tills tankarna är tomma innan det går att elda en full panna, vilket är lite irriterande dom dagar man behöver elda 1,5 ggr, då inträffar eldningsdax när man inte är hemma eller sover.
Vill du ha en större panna (typ Calmar V33) krävs minst 1500L för att kunna lägga i en full panna
Vill du ha en större panna (typ Calmar V33) krävs minst 1500L för att kunna lägga i en full panna

