När jag först såg bilden trodde jag att det blivit fel, att någon råkat lägga in en bild av sin nya köksinredning eller nåt sånt.
Nu vågar jag ju inte visa mitt pannrum... ::)

Jodå, kommigen :)

Så vi får se något annat än Calmar , Baxi och CTC.
Du kan ju alltid säga att det är gamla bilder, men att pannan är Kurbitsmålad nu :D

Gärna lite stilstudier av rördragningen för solfångaren.

(appropå målning av tankarna, vem blir först med Flames ála Hot Rod
painthotrod.jpg)

Nä, den är originalblå...

Här är ena halvan.

• Pannrum_V.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
känner en billackerare som lackade en visningspanna åt KPP i metallic. sen ville en del kunder åxå ha metalliclack på sina pannor :)

Här är de andra halvan. Nu kom det en metalliclack emellan, ser jag.

• Pannrum_H.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort hus värmer du upp med denna jätte anläggningen?

2½ plan + källare under hela huset. Lite drygt 100 m² per plan. Byggt 1943, isolerat med tapet, trätex, 2½" plank, 1" luftspalt, 1½" bräder, rotting, hönsnät och puts.
Yttertaket oisolerat, spån i bjälklagen.

Hightech.

Fönsterna dock utbytta till 3-glas isolerrutor, av tidigare ägare. Tack för det.

Ok! Jag förstår.
Själv har jag ett 1-planshus på 105m2, byggt -72. Jag har lite funderingar på hur mycket ack jag behöver till detta hus.

1000-1500 liter.

Majgårdarna
Hur ofta vill du elda?

Dubblar ack tanks volymen halverar du antal eldningstillfällen "ungefär"

1gång per dygn hade jag tänkt mig att elda. Förutom när det är -5 eller kallare då kan jag tänka mig att elda 2ggr/dygn. Jag bor i Skåne och där är det inte kallare så många veckor per år. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag skall sätta in 2st 500L tankar till en början och ytterligare 1st 500L tank om det inte räcker, eller om jag skall sätta in 2st 750L tankar ditekt.

Med 10 liter/m² kan du ofta räkna med att elda en gång per dygn ner mot en -10°C sådär.

Jag har solfångare också, så är det bara lite solsken klarar jag ofta det ner till mellan -10°C och -15°C.

Sätt in 2x750L på en gång, 1000L räcker precis till den minsta 1/2m pannan (vedex 3000) och då måste man vänta tills tankarna är tomma innan det går att elda en full panna, vilket är lite irriterande dom dagar man behöver elda 1,5 ggr, då inträffar eldningsdax när man inte är hemma eller sover.
Vill du ha en större panna (typ Calmar V33) krävs minst 1500L för att kunna lägga i en full panna

Ja det lutar nog åt 2st 750L tankar, men hellst skulle jag vilja ha 1st 1500L tank. Jag har hittat det till ett bra pris hos Rinkabyrör men dom säljer inte så stora tankar färdigisolerade.

Majgårdarna
2 ST 1000L ?
Borö säljer sånna.
Inte super isolerade kanske..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.