318 läst ·
8 svar
318 läst
8 svar
Förvirring kring element
Skulle byta ut ett gammalt element av ”brödrosttyp” som slutat fungera och när jag monterat ner det upptäckte jag att (i) jag ur väggen har fas/nolla/jord, som går in i (ii) en kopplingsdosa vars märkning tycks säga att dess syfte är att omvandla 230v till 380v (där jag antar att det senare är den äldre standarden motsvarande dagens 400v, alltså två faser), samt att (iii) elementet enligt sin märkning är 230v. Får inte ihop detta - någon som kan förklara?
Jag kommer att sätta in ett vägguttag och montera ett 230v-element, men jag skulle ändå vilja förstå den gamla installationen.
Jag kommer att sätta in ett vägguttag och montera ett 230v-element, men jag skulle ändå vilja förstå den gamla installationen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 085 inlägg
Dosan är väl lika för 220 och för 380 så det är elementet som avgör spänningen.
Protte
Protte
Har du ett par bilder kanske? Dosan omvandlar ingen spänning. Om du mäter 230 V på trådarna som matar befintligt element så spelar inte märkningen i dosan någon roll. Finns det flera trådar är det möjligt att det kan vara möjligt att koppla antingen ett 230 V eller 400 V element.E EB2 skrev:Skulle byta ut ett gammalt element av ”brödrosttyp” som slutat fungera och när jag monterat ner det upptäckte jag att (i) jag ur väggen har fas/nolla/jord, som går in i (ii) en kopplingsdosa vars märkning tycks säga att dess syfte är att omvandla 230v till 380v (där jag antar att det senare är den äldre standarden motsvarande dagens 400v, alltså två faser), samt att (iii) elementet enligt sin märkning är 230v. Får inte ihop detta - någon som kan förklara?
Dosan är väl bara en kopplingsdosa för att koppla in elementet till den fasta anläggningen. Ofta är den jackningsbar. Men man har sällan en installationskabel klamrad på väggen som går direkt in i elementet.E EB2 skrev:
Klicka här för att svara