24 757 läst ·
191 svar
25k läst
191 svar
Förvirring kring budgivning
När man kräver lånelöfte och bud med bank id så skulle vi minimera antal trådar här som handlar om oseriösa budgivare som budar och sedan ghostar mäklaren vilket skapar hål i budgivning och förvirring.En del mäklare faller säkert bort med.Intet skrev:
Det klart man inte visar summan man har att shoppa loss för. Då budar man med öppna kort. Gäller än mer om budningen går åt andra hållet.
När jag nyligen köpte grannens hus kom jag överens med grannen direkt. Utan mäklare. Däremot vid kontraktskrivning anlitade säljaren en mäklare och då startade karusellen. -Har du lånelöfte? -jag behöver inget lån. -Va, inget lån. Hur skall du då betala? -Med egna pengar.
Sedan ringde mäklaren flera gånger och frågade om jag verkligen hade så mycket pengar.
När allt var klart bad säljaren om ursäkt för att det anlitat en idiot. -När vi anlitade honom verkade han helt normal😁.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Delvis den personliga integriteten men också svårigheten för vissa att lägga bud.J JohanLun skrev:
När man kommer in på krogen eller köper öl så verifierar de bara min ålder. De lagrar inte mina personuppgifter. En person med skyddad identitet till exempel, kanske inte är helt trygg i hur mäklaren hanterar personuppgifter.
Sen finns det som sagt praktiska problem för vissa.
Jag har släktingar som sedan många år bor utomlands. De har funderingar på att flytta tillbaka till Sverige. De har inte konto i någon svensk bank och således inget BankID och ingen bank som kan ge dem ett lånelöfte. Pengarna är dock inget problem för att köpa en villa i Stockholmsområdet. Jag tycker det är synd att blockera dem från alla budgivningar genom att införa regler som de som framförts. Om en enskild säljare vill ha de reglerna för sin försäljning så är det såklart helt ok, men att tvinga på det på alla gillar jag inte.
I Sverige har många sommarstugor sålt till personer från andra länder utan några krav på BankID etc.
Jag tror att ett generellt krav skapar större problem än de löser. Det man kanske löser är att några fler känner sig tryggare att de inte lägger bud mot en bulvan, men i praktiken är det fortfarande lätt att nyttja en bullvan om man så vill. Man löser inte heller problemet med att folk hoppar av, det kan ske utan att det varit några fulspel överhuvudtaget.
Det går säkert att lösautan bank id för utländska budare om de man visa upp en seriös ekonomi.Fairlane skrev:
Delvis den personliga integriteten men också svårigheten för vissa att lägga bud.
När man kommer in på krogen eller köper öl så verifierar de bara min ålder. De lagrar inte mina personuppgifter. En person med skyddad identitet till exempel, kanske inte är helt trygg i hur mäklaren hanterar personuppgifter.
Sen finns det som sagt praktiska problem för vissa.
Jag har släktingar som sedan många år bor utomlands. De har funderingar på att flytta tillbaka till Sverige. De har inte konto i någon svensk bank och således inget BankID och ingen bank som kan ge dem ett lånelöfte. Pengarna är dock inget problem för att köpa en villa i Stockholmsområdet. Jag tycker det är synd att blockera dem från alla budgivningar genom att införa regler som de som framförts. Om en enskild säljare vill ha de reglerna för sin försäljning så är det såklart helt ok, men att tvinga på det på alla gillar jag inte.
I Sverige har många sommarstugor sålt till personer från andra länder utan några krav på BankID etc.
Jag tror att ett generellt krav skapar större problem än de löser. Det man kanske löser är att några fler känner sig tryggare att de inte lägger bud mot en bulvan, men i praktiken är det fortfarande lätt att nyttja en bullvan om man så vill. Man löser inte heller problemet med att folk hoppar av, det kan ske utan att det varit några fulspel överhuvudtaget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Vi sålde för några år sedan ett radhus till person som hade lön från annat land (ambassad)det var inga problem. Poängen med bank id och lånelöfte är att ta bort de dom i något typ av glädjerus, kick/whatever är inne och budar utan att kunna lweva upp till de bud man lägger och sedan ghostar försäljningen med konsekvenser för resterande seriösa budgivare.M Magnus Wassborg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jo det är det för den som saknar BankID.M Magnus Wassborg skrev:
Skillnaden mellan din modell och min modell är att du kräver BankID och kräver att mäklaren ska få se något lånelöfte, medan jag tycker det är ok att använda BankID och ok att svara att man har lånelöfte (utan att visa det). Du får gärna göra enligt din modell när du säljer, det har jag inget emot, även om jag inte kommer lägga något bud om det krävs att jag ska visa min ekonomi för mäklaren. Det vore ju trevligt om du kunde låta mig välja vilken modell jag vill ha när jag säljer.
Ser inte riktigt den kopplingen eller för den delen det fenomenet heller.M Magnus Wassborg skrev:
Hur menar du ghostar? Lägger en massa fantasibud och sedan hoppar av budgivningen?
Eller menar du att de inte går att få tag på när de väl vunnit budgivningen?
Du behöver inte visa din ekonomi bara att du kan lägga bud som är över utgångspris.Fairlane skrev:
Jo det är det för den som saknar BankID.
Skillnaden mellan din modell och min modell är att du kräver BankID och kräver att mäklaren ska få se något lånelöfte, medan jag tycker det är ok att använda BankID och ok att svara att man har lånelöfte (utan att visa det). Du får gärna göra enligt din modell när du säljer, det har jag inget emot, även om jag inte kommer lägga något bud om det krävs att jag ska visa min ekonomi för mäklaren. Det vore ju trevligt om du kunde låta mig välja vilken modell jag vill ha när jag säljer.
Varför skulle bank id och lånelöfte göra nån skillnad på dem? Det går väl precis lika bra att ghosta försäljningen efter några bud även om man identifierat sig med bank id och visat upp lånelöfte som täcker utgångspriset?M Magnus Wassborg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Har du glömt vad du skrivit tidigare?M Magnus Wassborg skrev:
"Seriösa mäklare kräver väl att alla budgivare har en verifierat lånelöfte på den summan man lägger bud på och att man budar med bank id. Då skalar man väl av oseriösa budgivare och kanske bulvaner. Jag har alltid med våra 6 olika köp/sälj alltid varit ombedd att visa upp ett lånelöfte innan vi har kunnat deltaga i budgivning och sedan bank id dök upp alltid buda med bank id."
Du visar upp ditt lånelöfte = visar din ekonomi.
Jag gör det inte och det har gått alldeles utmärkt att köpa ändå.