Välkomna att delta i mina bryderier.

Jag har en fliseldad panncentral. Denna försörjde från början mangårdsbyggnaden på250 m2med värme via en 60 m pex-kulvert. Cirkulationspump i panncentralen.
Mangårdsbyggnaden kompletterades senare med en plattvärmeväxlare som matar en 200 l elektrisk varmvattenberedare. El används sommartid till vv. En shuntning och cirkulationspump samt automatisk shuntreglering med utomhusgivare monterades samtidigt. Ingen styrning av kulverten till detta hus, så behövs inget varmvatten eller värme går varmt kulvertvatten i retur till panncentralen.

Senare anslöts en verkstad med 40 m kulvert och separat shunt och cpump i panncentralen. Ingen vv-beredning i denna lokal. Ingen kulvertstyrning. Om inget värmebehov finns är det ingen cirkulation i kulverten, men cpump går alltid.

Efter det tillkom en 180 m 2*25 kulvert till ett 70 m2 hus som har golvvärme och en NIBE PCU-el med kulvertslinga i beredaren. El används sommartid för varmvatten. Ingen kulvertstyrning. Separat cpump i panncentralen. Behövs inte värme eller vv går varmt kulvertvatten i retur till panncentralen. Shuntar idag ut 70 gradigt vatten och får tillbaka 55 gradigt.

Nu har jag gjort en förgrening på kulverten som är 180 m. Den är gjord 100 m från panncentralen.
Den går till ett till hus på 70-130 m2 beroende på om jag inreder övervåningen. Golvvärme ska läggas i detta hus och nu kommer jag till frågeställningen:

Hur tycker ni att jag ska utforma värmesystemet i det sista huset?

PCU-EL finns inte längre.
Ska jag ha en slavtank i nämnda hus?
Storlek?
Går det att lösa skiktning i slavtanken med nämnda kulvertsystem? Är det nödvändigt eller ens önskvärt?
Isåfall hur?
En låda på väggen typ fjärrvärmeväxlare misstänker jag inte kan få tillräcklig effekt för varmvatten då den måste slåss med hus nummer tre om vattnet. Då behövs dessutom en elberedare för vv på sommaren.

Nästa år blir det troligtvis en ny ETA flis-panna med acktank på 2000 L i panncentralen.
Jag har solelsproduktion kan jag nämna i sammanhanget. Då känns det bra att släcka fliseldningen på sommaren.

Detta är ett lappverk kan tyckas men har fungerat bra hittills.

Det vore trevligt att få era kloka synpunkter på detta.
 
Jag skulle nog inte sätta någon tank i det nya huset.
Utan att ha tänkt jättemycket så tror jag att jag skulle sätta en tvåvägsventil på kulvertröret uppe i det nya huset. Den ventilen skulle skötas av husets golvvärmereglercentral.

När huset vill ha värme så öppnar ventilen stegvis och släpper på värme till golvvärmen.
Huset kan/ska ha sin egen pump som säkerställer 100% flöde i golvvärmekretsen.

Varmvattenberedningen kan du lösa i huset med en elberedare av lämplig storlek.
Vill du så kan du kanske låta kulvertvattnet passera en värmeväxlare och där förvärma vattnet som ska till elberedaren.

Kan du ha kulvertvattnet i det nya husets värmesystem (eller måste du av någon anledning växla kulvert och hus?)
 
Jag tänkte ha kulvertvattnet i golvet.
 
Ok. Då kan du göra som jag föreslog.
 
Jag befarar att kulvertens klena dimension i kombination med att två hus försörjs av samma kulvert gör att plattvärmeväxlaren inte får tillräcklig effekt vilket skulle medföra hög elförbrukning för varmvattenproduktion. Vad tror du om det?
Ska jag sätta dit en ventil som stänger golvvärmen när man tar varmvatten?
 
Om jag låter kulvertvattnet alltid gå genom plattvärmeväxlaren innan det går till golvvärmen slipper jag ventilen. Ser du några problem med en dylik lösning?
 
Nä. Jag ser inga problem med det.
Det blir bra.
Inga ventiler. Inget krångel. Det är bra.
Kulvertvattnet går alltid oreglerat genom växlaren (men bara när huset behöver värme, inte annars)
Vvb kommer alltid gå 100%på el, utom när golvvärmen är igång. Då kommer vvb matas med förvärmt vatten, men bara när tappning sker.
 
Typ såhär. Handritad skiss med uppmärkningar som visar ett byggprojekt med rör och kulvertar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du vilken plattvärmeväxlare som passar mitt hus bäst?
 
Nä. Tyvärr. Det går att räkna på det men det kan/orkar inte jag.
Jag tror inte det behöver vara någon stor växlare.
Du kanske har någon liggande? Prova med den.
Det visar sig om det funkar.
Eller om du måste köpa en ny växlare så kan du kanske be dem räkna ut vad du behöver.
 
Tack Roke!
 
:)
Lycka till!
Jag tror det kommer bli bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.