Jag har problem när jag använt en del av en flaska fogskum. Har inte kommit på hur jag skall bära mig åt för att kunna använda samma flaska ett par dagar senare, eller ett par veckor senare.

Gör jag fel - eller är det bara så?

Hur skall man förvara? Skall man tvätta allt med aceton eller?

Gör rent munstycket genom att tomblåsa med flaskan + munstycket upp-och-ner-vänt tills det bara kommer drivgas. Fungerar ett par gånger.
Förvara oanvända eller använda flaskor stående.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Min erfarenhet säger att man kan spara Sika, men inte Casco. På Casco läcker drivgasen ur flaskan om man har "öppnat" den. Någon annan med samma erfarenhet?

• Gilla
Tobbe gbg
  • Laddar…
när jag tar en liten skvätt fogskum så låter jag bara det vara å petar rent röret när jag ska andvända lite igen , å kan jag inte få rent röret så tar jag en bit passande slang

ingemar_o skrev:
när jag tar en liten skvätt fogskum så låter jag bara det vara å petar rent röret när jag ska andvända lite igen , å kan jag inte få rent röret så tar jag en bit passande slang
ja, men det sitter väl inte bara i röret utan även i munstycket? Men eftersom du säger att du gör det så går det väl :-*

är det bara nån dag imellan så brukar munstycket klara sig

Jag har aldrig lyckats återanvända en öppnad flaska. Då har det visserligen varit någon vecka eller mer.
Kan för övrigt berätta om en liten incident med en ny flaska som det inte ville komma något ur. Det verkade som ventilen kärvade. Jag ställde flaskan mellan fötterna och hängde mig på munstycket med handflatan.
Vad tror ni hände?
Hela ventilen kollapsade och både jag och halva rummet såg väldigt skumt ut.

• Wow
Appendix
  • Laddar…
Jag lossar fästet och slangen samt droppar i lite aceton utan olja samt trycker igenom en lten trassudd så att slang och fäste blir mekaniskt rena.
Sedan gäller det att försiktigt torka av flaskans topp med lite aceton på en Topz samt att förvara flaskan stående.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Arne C skrev:
Jag lossar fästet och slangen samt droppar i lite aceton utan olja samt trycker igenom en lten trassudd så att slang och fäste blir mekaniskt rena.
Sedan gäller det att försiktigt torka av flaskans topp med lite aceton på en Topz samt att förvara flaskan stående.
Välkommen till forumet Arne och tack för tipset!

Ett tips är att kolla i vänster överkant på varje inlägg, så ser du när det skrevs sist. Du svarade nu på en snart fem år gammal tråd även om svaret var bra. :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har aldrig lyckast spara någon. Och känns inte lönt när de kostar 29:- st heller :) Brukar planera så att jag kan använda hela hehe

Ett par dar brukar det klara sig. Man får klippa det yttersta på röret bara.

Tack oavsett datum inlägg skrevs, det hjälpte mig nu när jag googlade hur i helsefyr man gör för att just återanvända fogskum

Så tack alla:-)d^_^b

• Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Haha och även jag fick svar på samma fråga, nu flera år senare
Tack för att äldre fråga-svar är kvar

• Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Och nu fick jag svar på samma fråga 2025 …..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.