Snigla Snigla skrev:
:oops: Det var ju det Markarbetaren precis skrev? :thinking:
Läs#374

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Jag skrev att det var vanligare än du vill påskina. Panikförsäljningar skedde och många gjorde stora klipp på detta. Det är ett allmänt känt faktum.
”Allmänt känt faktum” ?
”Många gjorde stora klipp” ( på privatbostäder?)
Fastighetsspekulanter köper normalt inte privatbostäder (som ej är för eget boende)utan då är det kommersiella fastigheter som gäller.
Jag har motsatt uppfattning , visst skedde det men trots allt i ganska liten utsträckning. Omsättning av privatbostäder stannade upp. Det hade den INTE gjort om panikförsäljningar var vanliga.
”Allmänt känt faktum” borde vara superlätt att styrka.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
”Allmänt känt faktum” ?
”Många gjorde stora klipp” ( på privatbostäder?)
Fastighetsspekulanter köper normalt inte privatbostäder (som ej är för eget boende)utan då är det kommersiella fastigheter som gäller.
Jag har motsatt uppfattning , visst skedde det men trots allt i ganska liten utsträckning. Omsättning av privatbostäder stannade upp. Det hade den INTE gjort om panikförsäljningar var vanliga.
”Allmänt känt faktum” borde vara superlätt att styrka.
Well, Wikipedia skriver:

Krisen berörde framförallt de kommersiella fastigheterna som tappade omkring två tredjedelar av värdet, men slog även igenom på priset på villor och bostadsrätter, som i vissa fall tappade nästan lika mycket men vissa bara 15–20 % eller mindre av värdet.
och andra har samma uppfattning som jag...

Men det skedde även på 90-talet även om det ofta talas tyst om det. En del privatpersoner betalar fortfarande på sina skulder från den kraschade bostadsbubblan den gången, när arbetslöshet och förstörd privatekonomi krossade förhållanden och tvingade fram förlustförsäljningar på bostadsmarknaden, om inte banken gjorde det.
https://cornucopia.se/2013/02/hur-upplevde-du-90-talskrisen/

Så det stämmer knappast att det bara gällde kommersiella fastigheter. Du har fel helt enkelt om du försöker förneka att det inte rådde panik på bostadsmarknaden. Du kanske bor i någon håla och det inte drabbade dig, men jag var där, jag vet.

Att tro att den nuvarande situationen inte kan leda till kris är naivt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Well, Wikipedia skriver:

och andra har samma uppfattning som jag...

[länk]

Så det stämmer knappast att det bara gällde kommersiella fastigheter. Du har fel helt enkelt om du försöker förneka att det inte rådde panik på bostadsmarknaden. Du kanske bor i någon håla och det inte drabbade dig, men jag var där, jag vet.

Att tro att den nuvarande situationen inte kan leda till kris är naivt.
Wikipedia säger INGET om omsättning, bara att priserna föll 15-20% i snitt. ( vilket jag visat här i tråden med statistik från SCB) så vad du vill belägga där anar jag inte?
Cornucopia har haft så mycket fel sista åren så vad en skribent skriver där är ointressant.

Faktum Omsättning av privatbostäder stannade upp under dessa år. Borde inte omsättning ökat om panikförsäljngar var vanliga?

Har aldrig sagt att det BARA gällde kommersiella fastigheter. Du har själv sagt du upplevt det och jag betvivlar inte det.
Det är utsagon att det var vanligt förekommande + att det rådde panik jag vänder mig mot.
Att man greps av panik i ”din håla” innebär inte att det skedde nationellt…

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Wikipedia säger INGET om omsättning, bara att priserna föll 15-20% i snitt. ( vilket jag visat här i tråden med statistik från SCB) så vad du vill belägga där anar jag inte?
Cornucopia har haft så mycket fel sista åren så vad en skribent skriver där är ointressant.

Faktum Omsättning av privatbostäder stannade upp under dessa år. Borde inte omsättning ökat om panikförsäljngar var vanliga?

Har aldrig sagt att det BARA gällde kommersiella fastigheter. Du har själv sagt du upplevt det och jag betvivlar inte det.
Det är utsagon att det var vanligt förekommande + att det rådde panik jag vänder mig mot.
Att man greps av panik i ”din håla” innebär inte att det skedde nationellt…
Och jag säger att panikförsäljningar de facto skedde och var vanligare än du vill påskina och där sitter vi fast. Du får tycka vad du vill om det, men så är det.

Husägarna slogs även väldigt hårt av de stora räntehöjningarna som till stor del berodde på att vi då i Sverige hade en fast växelkurs. När budgetunderskottet skenade iväg, arbetslösheten växte och finansmarknaden blev skakig började spekulationerna om att kronan kommer behöva devalveras. Riksbanken ville undvika en devalvering för att kunna bevara förtroendet för den svenska kronan. Genom att höja räntan ville de locka investerare och företag att behålla eller köpa mer svenska kronor och på så vis hålla uppe kronans värde och undvika devalvering.

– Riksbanken blev tillslut tvungen att försvara kronkursen genom att höja marginalräntan, den ränta bankerna fick låna till, till 500 procent vilket bland annat resulterade i kraftigt stigande bolåneräntor.

Riksbankens agerande ledde till att tremånadersräntan uppgick till rekordhöga 24 procent i september 1992. En räntehöjning som självklart slog hårt mot husägarna då huspriserna för småhus för permanent boende samma år sjönk med 9,2 procent och ytterligare 11,2 procent nästkommande år. Priserna för hyreshus sjönk samtidigt med 13,2 procent respektive 14,1 procent.

Vad blev effekterna?

Effekterna blev många och omfattande och det drabbade både landet som stort och svenskarnas privatekonomi. Emma förklarar:

– Hela Sveriges ekonomi drabbades hårt och politikerna var tvungna att enas om både skattehöjningar och stora besparingar för att leda landet ur krisen. Men för de som förlorade jobbet, hade bolån eller var tvungna att sälja en bostad med förlust blev det förstås en personlig katastrof.
https://www.ungaaktiesparare.se/artiklar/fastighetskrisen-som-skakade-sverige

F Feratin skrev:
Och jag säger att panikförsäljningar de facto skedde och var vanligare än du vill påskina och där sitter vi fast. Du får tycka vad du vill om det, men så är det.

[länk]
Ja vi har olika uppfattning.

Om man får en kraftig prisnedgång med minskad omsättning tyder det inte på ett säljtryck utan att köparna drar sig undan

Om man får en kraftig prisnedgång med ÖKAD omsättning tyder det på ett kraftig säljtryck (du kan kalla det panik om du vill)

1991-94 sjönk omsättningen ( folk har generellt en aversion mot att sälja med förlust)

Ovanstående resonemang gäller i stort sett alla fria marknader.
En kraftig prisrörelse under HÖG omsättning är generellt mer substantiell än en med låg omsättning.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Ja vi har olika uppfattning.

Om man får en kraftig prisnedgång med minskad omsättning tyder det inte på ett säljtryck utan att köparna drar sig undan

Om man får en kraftig prisnedgång med ÖKAD omsättning tyder det på ett kraftig säljtryck (du kan kalla det panik om du vill)

1991-94 sjönk omsättningen ( folk har generellt en aversion mot att sälja med förlust)

Ovanstående resonemang gäller i stort sett alla fria marknader.
En kraftig prisrörelse under HÖG omsättning är generellt mer substantiell än en med låg omsättning.
Eftersom du upprepar dig själv, låt mig då återigen citera vad som sades i den länk jag hänvisade till:

Effekterna blev många och omfattande och det drabbade både landet som stort och svenskarnas privatekonomi. Emma förklarar:

– Hela Sveriges ekonomi drabbades hårt och politikerna var tvungna att enas om både skattehöjningar och stora besparingar för att leda landet ur krisen. Men för de som förlorade jobbet, hade bolån eller var tvungna att sälja en bostad med förlust blev det förstås en personlig katastrof.
https://www.ungaaktiesparare.se/artiklar/fastighetskrisen-som-skakade-sverige

Och du tvivlar på att det skedde panikförsäljningar, eller vaddå?

M
F Feratin skrev:
Panikförsäljningar skedde de facto under finanskrisen under 90-talet. Om folk inte kan betala sitt boende så finns risk att man hamnar där och det är inte svårt att tänka sig om vi får ännu en kall vinter med extrema uppvärmningskostnader, skenande bränslekostnader, inflation och högre utgifter.
Jag har aldrig hört talas om nån som sålt sitt hem i panik. Däremot vet jag några som skiljde sig under finanskrisen när räntan skenade och fick sälja med förlust. Men panik, nej! Dessutom så har vi idag en reglerad valuta/ränte-marknad som förhindrar att just den historien upprepar sig när Bengt Dennis var riksbankschef och satte intradagsräntan till 500%.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
En stor skillnad mot 90-talskrisen var att det fanns gott om lediga hyreslägenheter - ofta med billig hyra dessutom. I vissa fall rev man till och med fungerande bostadshus. Den situationen lär inte återkomma under överskådlig tid.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M
Z ZipLock skrev:
En stor skillnad mot 90-talskrisen var att det fanns gott om lediga hyreslägenheter - ofta med billig hyra dessutom. I vissa fall rev man till och med fungerande bostadshus. Den situationen lär inte återkomma under överskådlig tid.
Japp, hela krisen började med fastighetsbolaget Nyckeln som ställde in sina betalningar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(företag)

Fairlane
F Feratin skrev:
[länk]

Jag har läst länken tre gånger nu och hittar inget om panikförsäljningar.

Det närmsta jag kommer är "Men för de som förlorade jobbet, hade bolån eller var tvungna att sälja en bostad med förlust blev det förstås en personlig katastrof.", dvs för vissa blev det illa, Kanske sålde man med förlust för att man förlorade jobbet, eller för att man skulle skiljas, men panikförsäljning är åtminstone för mig något helt annat, mer i stil med "sälj nu, annars är det snart inte värt något", typ som ryska aktier när sanktionerna slog till.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Eftersom du upprepar dig själv, låt mig då återigen citera vad som sades i den länk jag hänvisade till:

[länk]

En skribent i ungaaktiesparare är inte direkt vad jag kallar verifiering av fakta...

Du säger jag upprepar mig, ändå klarar du INTE av att ta till dig VAD jag säger??

"Tvivlar på att det skedde panikförsäljningar" får du visa var jag har skrivit nånstans...
Det är MAGNITUDEN av dessa panikförsäljningar jag invänder mot.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har aldrig hört talas om nån som sålt sitt hem i panik. Däremot vet jag några som skiljde sig under finanskrisen när räntan skenade och fick sälja med förlust. Men panik, nej! Dessutom så har vi idag en reglerad valuta/ränte-marknad som förhindrar att just den historien upprepar sig när Bengt Dennis var riksbankschef och satte intradagsräntan till 500%.
Håller i stort med, fast valutamarknaden AVreglerades UTAN att fasta växelkursen övergavs, därav 500% dagslåneränta några dagar

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
J Jonasdzm skrev:
Så hur löser vi denna snedvrida utveckling på bostadsmarknaden?

Kreditinstitut/banker får inte vara delägare i bostäder/bostadsrätter/hyresrätter. Bolån ska ej finnas. Bostäder/bostadsrätter får ej heller ägas av företag. Hyresrätter får ägas av företag men dessa ska inte kunna belåna sina fastigheter.

För att äga ett boende i landet måste man vara medborgare. För att hyra så måste man ha uppehållstilstånd.

Alla lån skrivs av och bostadspriset sänks med motsvarande. Hyran regleras med en maxhyra utifrån en tabell.

Någon som har någon annan idé?

Alla bundna lån omvandlas till rörliga och samtidigt höjer man räntan till 15% i 5 år framöver, mer än så behövs nog inte. Det vore en av de mest rimliga lösningarna. :)

F
M Markarbetaren skrev:
Och jag känner till ett flertal fall där folk tvingades oaniksälja pga den svåra ekonomiska situationen som uppstod, så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.