6 700 läst · 16 svar
7k läst
16 svar
Kan man få bort lukt från tryckimpregnerad syll utan att byta?
Sida 1 av 2
jag har ett sommarställe som byggdes ut på 70-talet och tyvärr luktar därefter. Jag har kommit fram till att det borde vara syllen som är tryckimpregnerad och luktar.
Jag undrar därför om det är möjligt att torka ut syllen på något sätt och på så sätt få den att sluta lukta. Har sett att det finns värmeslingor man kan lägga under grunden, hjälper det?
Huset står till hälften på krypgrund och till hälften på källare. Jag tror det är källardelen vara syll luktar.
Väldigt tacksam för svar
Jag undrar därför om det är möjligt att torka ut syllen på något sätt och på så sätt få den att sluta lukta. Har sett att det finns värmeslingor man kan lägga under grunden, hjälper det?
Huset står till hälften på krypgrund och till hälften på källare. Jag tror det är källardelen vara syll luktar.
Väldigt tacksam för svar
Klorfenol...gröna bjälkar? För att inte få upp doft i huset satte jag in små rörfläktar fr biltema i några väl utvalda källarventiler o pluggade igen resten av vent/kattgluggarna. Skapade lite undertryck o fick mycket bättre luft i huset efter det, fläktarna går ständigt, skapar lite ljud, finns tystare modeller. Jag haringen invändig källartrapp, vilket underlättade. Har doften satt sig i väggisoleringen uppe i huset kan det vara svårt få bort, kanske ozonaggregat funkar. Jobbigt m oönskad lukt. Hoppas det löser sig!D Danielfranciscoberg skrev:jag har ett sommarställe som byggdes ut på 70-talet och tyvärr luktar därefter. Jag har kommit fram till att det borde vara syllen som är tryckimpregnerad och luktar.
Väldigt tacksam för svar![]()
Jag kör 3st 7/24 fläktar, gått i flera år nu. Biltema rörfläkt. Kallt o fuktig krypgrund sommartid möter varm luft som blir från fjärrvärmeaggregatet vintertid, men rörliga luftutsuget ska ju vara välgörande. Jag har en pumpbrunn också, för att kunna reglera när grundvattennivån stiger. Hade en rörläcka efter att en markfirma slarvat, som ökade fuktigheten i marken/leran. Känns som det börjar torka upp fint nu. Kollar luftens fukthalt med en klimatmätare fr Lidl.M Monsoon skrev:
Du verkar "ekonomisk"
. Undertrycket pga rörfläktarna i krypgrunden har ju ett egen värde i att motverka att luft/doft sipprar upp i huset vilket motiverar 7/24. En avfuktare har också ett egenvärde men ett annat nämligen att torka ut och minska produktion av "dålig doft" vilket skulle kunna motivera hygrostat styrning... Den tredje faktorn skulle då vara att cirkulera luften i grunden för att generellt sett få en jämnare och lägre luftfuktighet i hela grunden. Kan det stämma tro?
M Monsoon skrev:Du verkar "ekonomisk". Undertrycket pga rörfläktarna i krypgrunden har ju ett egen värde i att motverka att luft/doft sipprar upp i huset vilket motiverar 7/24. En avfuktare har också ett egenvärde men ett annat nämligen att torka ut och minska produktion av "dålig doft" vilket skulle kunna motivera hygrostat styrning... Den tredje faktorn skulle då vara att cirkulera luften i grunden för att generellt sett få en jämnare och lägre luftfuktighet i
M Monsoon skrev:Du verkar "ekonomisk". Undertrycket pga rörfläktarna i krypgrunden har ju ett egen värde i att motverka att luft/doft sipprar upp i huset vilket motiverar 7/24. En avfuktare har också ett egenvärde men ett annat nämligen att torka ut och minska produktion av "dålig doft" vilket skulle kunna motivera hygrostat styrning... Den tredje faktorn skulle då vara att cirkulera luften i grunden för att generellt sett få en jämnare och lägre luftfuktighet i hela grunden. Kan det stämma tro?
Stämmer nog. Frågan är bara om behandlat trä slutar lukta ens i torr miljö.M Monsoon skrev:Du verkar "ekonomisk". Undertrycket pga rörfläktarna i krypgrunden har ju ett egen värde i att motverka att luft/doft sipprar upp i huset vilket motiverar 7/24. En avfuktare har också ett egenvärde men ett annat nämligen att torka ut och minska produktion av "dålig doft" vilket skulle kunna motivera hygrostat styrning... Den tredje faktorn skulle då vara att cirkulera luften i grunden för att generellt sett få en jämnare och lägre luftfuktighet i hela grunden. Kan det stämma tro?
Har en västkuststuga byggd 74. Har kuprinolat trä i grunden.
Den hade varit kallställd i ca 35år varje vinter
Vid köpet luktade det mögel/sommarstuga. En lukt som bara inte ville försvinna.
Jag hade inga problem med fukt eller dylikt även om krypgrunden har blivit åtgärdad.av mig med isolering och teygghetsvakten.
Dock för ca 5år sedan kompletterade jag husetets självdragsventilation med en pax calima i badrummet. Långsamt har det efter detta blivit påtagligt bättre. Såpass att jag längre inte kan känna någon lukt när vi kommer hem efter t.ex en veckas sememster.
Så att forcera ventilationen kan jag varmt rekommendera..lukten sitter i väggarna och det tar tid att vädra ur den, men det går.
Detta är såklart baserat på att du inte har fuktproblem som tillför ny lukt
Mvh Henrik
Den hade varit kallställd i ca 35år varje vinter
Vid köpet luktade det mögel/sommarstuga. En lukt som bara inte ville försvinna.
Jag hade inga problem med fukt eller dylikt även om krypgrunden har blivit åtgärdad.av mig med isolering och teygghetsvakten.
Dock för ca 5år sedan kompletterade jag husetets självdragsventilation med en pax calima i badrummet. Långsamt har det efter detta blivit påtagligt bättre. Såpass att jag längre inte kan känna någon lukt när vi kommer hem efter t.ex en veckas sememster.
Så att forcera ventilationen kan jag varmt rekommendera..lukten sitter i väggarna och det tar tid att vädra ur den, men det går.
Detta är såklart baserat på att du inte har fuktproblem som tillför ny lukt
Mvh Henrik
Hade samma problem. Rev ut. Men har hört att järnoxid neutraliserar klorfenol, mao bra slamfärg med äkta järnoxid kan kanske va lösning. Någon som testatD Danielfranciscoberg skrev:jag har ett sommarställe som byggdes ut på 70-talet och tyvärr luktar därefter. Jag har kommit fram till att det borde vara syllen som är tryckimpregnerad och luktar.
Tryckimprsyll möglar och luktar illa. Det går inte att ventilera bort! Det går att kapa väggen en bit upp , byta syllen och därefter sätta tillbaka en ny bit vägg. Glöm inte syllisoleringen det t-impregnerade måste bort , det suger fukt.D Danielfranciscoberg skrev:jag har ett sommarställe som byggdes ut på 70-talet och tyvärr luktar därefter. Jag har kommit fram till att det borde vara syllen som är tryckimpregnerad och luktar.
Då den inte slutat lukta på drygt 50år, så lär den inte göra det inom överskådlig tid heller. Om man inte vill byta den, så är enda sättet att skapa ett undertryck i grunden, med öppning upp i väggen.
Men, det är bara dumt. Byt ut syllarna istället. Jag förstår om det låter jättesvårt, och jättedyrt. Men det är ofta väldigt enkelt. Särskilt på en sommarstuga från 70-talet.
Men, det är bara dumt. Byt ut syllarna istället. Jag förstår om det låter jättesvårt, och jättedyrt. Men det är ofta väldigt enkelt. Särskilt på en sommarstuga från 70-talet.
Jag hade bytt ut syllarna, de gångerna man känner att lukten är borta då är man van vid lukten.
Det sätter sig tyvärr i all textil och plast.
Vi valde att byta våra syllar innan vi flyttade in i vårt hus och kan varmt rekommendera att utföra jobbet, lukten försvann mer eller mindre direkt men vi fick också byta ut våra garderober som varit där sen huset byggdes.
Se över ventilationen i huset, vi fick tillsätta ventilation för tillluft i vardagsrummet och till och frånluft i källaren. Efter denna insats så tog det ungefär vår och sommar för för del innan lukten försvann helt.
Tips som jag kan ge dig är att be någon annan lukta på dina kläder som inte bor i samma hus, helst någon som inte har syll problem.
Släng in en strumpa i garderoben i några dagar. Sen kan du stoppa ner den i en plastpåse och knyt påsen, ha den i bilen när du ska till jobbet och öppna upp påsen när du ska hem, då kan du känna en klor lukt från strumpan.
Lycka till.
Det sätter sig tyvärr i all textil och plast.
Vi valde att byta våra syllar innan vi flyttade in i vårt hus och kan varmt rekommendera att utföra jobbet, lukten försvann mer eller mindre direkt men vi fick också byta ut våra garderober som varit där sen huset byggdes.
Se över ventilationen i huset, vi fick tillsätta ventilation för tillluft i vardagsrummet och till och frånluft i källaren. Efter denna insats så tog det ungefär vår och sommar för för del innan lukten försvann helt.
Tips som jag kan ge dig är att be någon annan lukta på dina kläder som inte bor i samma hus, helst någon som inte har syll problem.
Släng in en strumpa i garderoben i några dagar. Sen kan du stoppa ner den i en plastpåse och knyt påsen, ha den i bilen när du ska till jobbet och öppna upp påsen när du ska hem, då kan du känna en klor lukt från strumpan.
Lycka till.
Varför dumt med undertryck?A AG A skrev:Då den inte slutat lukta på drygt 50år, så lär den inte göra det inom överskådlig tid heller. Om man inte vill byta den, så är enda sättet att skapa ett undertryck i grunden, med öppning upp i väggen.