14 034 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Forum för elektriker???
Sida 1 av 3
Tjena
Finns det ett forum för elektriker.
d.v.s man kan bolla kluriga el-problem men eliten inom el-branchen?
Ex. felsökning, råd om man kört fast lite..
Självklart inte något som kostar pengar...
liknande byggahus.se
/Richard
Finns det ett forum för elektriker.
d.v.s man kan bolla kluriga el-problem men eliten inom el-branchen?
Ex. felsökning, råd om man kört fast lite..
Självklart inte något som kostar pengar...
liknande byggahus.se
/Richard
Förvisso inte ett rent "elektriker" forum, men ruskigt mycket kompetens innom området.
http://elektronikforumet.com/forum/
http://elektronikforumet.com/forum/
Vad är det för fel på Sveriges samlade HempularElit om man får fråga?el_richard skrev:
Eliten? Dom finns väl här, eller? Annars skulle det inte finnas någon här som kunde lösa hempulares kniviga problem 
Har själv länge önskat att det fanns ett sådant och mig veterligen finns det inte, för om jag hade hittat ett så hade i alla fall jag meddelat alla mina branschkollegor... som jag tror hade gjort detsamma....så inom kort hade nog dom flesta av oss vetat om dess existens...
Funderade faktiskt för ett tag sedan på att lämna det som ett förslag till t.ex elektroskandia, att ha ett litet "skandia"-forum för elektriker m.fl. Finns väl ingen elfirma som inte har konto där så hade ju knappast varit svårt att få igång det... Får in och kränga en bulle på måndag och snacka med dom i butiken....
Sen är det såklart inget fel på detta forum, när det gäller småhus-el och allt däromkring så bör väl detta vara guldkornet, däremot får man nog inte många träffar om man söker på FXQJ 4*240, 800kVA' UPS eller liknande...
ELFA hade förresten tidigare ett eget forum, vet ej om dom har det längre, men precis som Sv. Elektronikforumet så diskuterades det mer ren djupgående elektronik, typ sånt som en elektriker på industri-installation hade skruvat itu när han drar skruvarna med tvåhandsgrepp eller kortsluter när han försöker få ner pappegojan för att "knipsa" en tråd..
Sen vet jag inte om voltimum inte har något forum. Men har dom det så är det förmodligen inte gratis. Tror det kostar någon tusing för ett år för att kunna läsa vissa artiklar....
Vi får nog leta vidare...
Funderade faktiskt för ett tag sedan på att lämna det som ett förslag till t.ex elektroskandia, att ha ett litet "skandia"-forum för elektriker m.fl. Finns väl ingen elfirma som inte har konto där så hade ju knappast varit svårt att få igång det... Får in och kränga en bulle på måndag och snacka med dom i butiken....
Sen är det såklart inget fel på detta forum, när det gäller småhus-el och allt däromkring så bör väl detta vara guldkornet, däremot får man nog inte många träffar om man söker på FXQJ 4*240, 800kVA' UPS eller liknande...
ELFA hade förresten tidigare ett eget forum, vet ej om dom har det längre, men precis som Sv. Elektronikforumet så diskuterades det mer ren djupgående elektronik, typ sånt som en elektriker på industri-installation hade skruvat itu när han drar skruvarna med tvåhandsgrepp eller kortsluter när han försöker få ner pappegojan för att "knipsa" en tråd..
Sen vet jag inte om voltimum inte har något forum. Men har dom det så är det förmodligen inte gratis. Tror det kostar någon tusing för ett år för att kunna läsa vissa artiklar....
Vi får nog leta vidare...
Nu vet inte jag riktigt hur elbranschen fungerar men jag relaterar till vad jag pysslar med om dagarna, bussar. Jag jobbar på en firma som håller på med en hel del specialjobb på främst turistbussar. Om någon av våra konkurenter skulle fråga mig om hur dom ska lösa ett problem som är inom konkurerande verksamhet med oss så skulle jag säga att det där får du klura ut själv. Så tror jag att det fungerar i de flesta brancher. Forum som det här vänder sig ju främst till privatpersoner som inte har någon vinning i att vara bäst på något. Skulle jag tillhöra "eliten" bland elektriker så inte skulle jag avslöja några knep till andra än folk på min egen firma samt eventuellt "privatpersoner" eftersom de inte är konkurenter.
nej nej... gud nej... har du aldrig träffat två elektriker? vi vinkar alltid till varandra i trafiken och kramas när vi samlas hos grossisterna för en fika.
Skämt åsido... det du beskriver har i alla fall inte jag direkt stött på. Inte bland oss montörer i alla fall. Han är ju inte min konkurrent i den bemärkelsen. För imorgon kan vi rentav vara kollegor. VD'ar, chefer och andra högt uppsatta sinsemellan däremot.
Tror mer det handlar om hur man är som individ. Skulle jag få en problemfråga och veta lösningen, skulle det vara av högst personliga skäl för att inte svara.
Som t.ex om han tar min stege utan att fråga... när jag fortfarande står på den...då... först då... kanske....
Skämt åsido... det du beskriver har i alla fall inte jag direkt stött på. Inte bland oss montörer i alla fall. Han är ju inte min konkurrent i den bemärkelsen. För imorgon kan vi rentav vara kollegor. VD'ar, chefer och andra högt uppsatta sinsemellan däremot.
Tror mer det handlar om hur man är som individ. Skulle jag få en problemfråga och veta lösningen, skulle det vara av högst personliga skäl för att inte svara.
Som t.ex om han tar min stege utan att fråga... när jag fortfarande står på den...då... först då... kanske....
Det är t.o.m. så att man lånar verktyg & material sinsemellan ibland när det kniper, men det är klart, vissa firmor håller stenhårt på pricipen "sköt ni erat, så sköter vi vårat, punkt slut".
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi får väl helt enkelt starta ett forum
el_richard skrev:
Det finns ju ett forum som är för elektiker http://www.voltimum.se/page.jsp?con...yes&fullsize=yes&universe=experts.index.index
Detta kostar 1500 kronor om året men du får ju tillgång till mer saker än ett forum.
Är man anställd i en elfirma kan man säker få tillgång till detta om man inte har en taskig utbildningspolicy i firman.
http://www.byggahus.se/forum/el/109037-skala-kabel-och-sedan-fa-koppar.html#post775433
Typ detta jag menade.
Forum guden låste tråden.... inte första tråden som han har låst....
Snart kommer man nog bara vara gäst på detta forum.......
Typ detta jag menade.
Forum guden låste tråden.... inte första tråden som han har låst....
Snart kommer man nog bara vara gäst på detta forum.......