Förresten tycker jag det är en väldigt kul rubrik. Vem är det som blir förtryckt i hydroforen? :D

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Raptor50 skrev:
Nja.. Innan den stannar helt så slår kontaktor ut, så slår den in igen, så slår den in igen för så att slå ut. Detta händer inom 1 sekund..
Har varit med på att höra den stå så och slå ut och in i ett par tre sekunder innan den ger sig.
Som om trycket inte stabiliserar sig på något vis..
Du får tryckslag mot tryckströmbrytaren, eller kanske ett baksug som slår till brytaren igen.
Kan bero på felplacerad tryckströmbrytare eller att något rör håller på att bli igensatt.

Protte

mexitegel skrev:
Vem är det som blir förtryckt i hydroforen? :D
Vattnet naturligtvis ! ( som inte får komma upp till toppen)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M
mexitegel skrev:
Förresten tycker jag det är en väldigt kul rubrik. Vem är det som blir förtryckt i hydroforen? :D
Haha keft! Vi håller det självklart politiskt korrekt i hydroforen :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Töm hydroforen helt och starta pumpen så fungerar det. Vill man göra det rikigt bra så fyller man luft i den tomma hydrofortanken til 0,8*tillslagstrycket, dvs har man 2 bar som tillslagstryck så fyller man till 1,6 bar.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Tycker du sa du hade en plugg i toppen a hydroforen.
Jag var inom rörisen i dag och han hade en sån här sak.
Mässingskomponent till hydrofor med gängad nedre del och koppling i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På toppen av min gamla hydrofor så har jag en gammal ute av funktion tryckbrytare, som jag nu byter bort. :) En gammal tryckbrytare monterad på toppen av en hydrofor med synliga ledningar och rör i bakgrunden.
Skapa konto

Kommer med uppdatering när jag har kopplat in den. :)

Raptor50 skrev:
Nja.. Innan den stannar helt så slår kontaktor ut, så slår den in igen, så slår den in igen för så att slå ut. Detta händer inom 1 sekund..
Har varit med på att höra den stå så och slå ut och in i ett par tre sekunder innan den ger sig.
Som om trycket inte stabiliserar sig på något vis..
Låter som dålig kontaktor i tryckströmbrytaren. Om du byter brytare kommer det bli bra.
Försök låna en kompressor och trycka i luft i din nya nippel. Handpumpa luft i en 300-liters
hydrofor är inget jag skulle roa mig med..

Redigerat:
Hmm.. Funkade inget vidare.. Men ganska så ttdligt att jag har hål på min blåsa i såfall. När jag har tryck i hydroforen så står den nu bara och slår ut och in.
Pumpen med tryck brytare är helt ny. Eller någon månad gammal nu. Men den har gjord så sedan den var ny.
Trycker jag på ventilen så blåser det ut vatten bara. Inte luft. Så jag måste nog börja i en annan ände..

Har du ingen luft i hydroforen kommer brytaren slå på och av hela tiden.
Har du inget nivårör på tanken så du ser vattennivån? Töm tanken så du ser nivån i röret.
Tryck sedan i luft med kompressor i din nya nippel tills tryckströmbrytaren klickar av.
Det måste vara absolut tätt vid nippeln annars kommer du få göra om allt om någon dag. Lycka till!

Redigerat:
kulle
Raptor50 skrev:
Hmm.. Funkade inget vidare.. Men ganska så ttdligt att jag har hål på min blåsa i såfall. När jag har tryck i hydroforen så står den nu bara och slår ut och in.
Pumpen med tryck brytare är helt ny. Eller någon månad gammal nu. Men den har gjord så sedan den var ny.
Trycker jag på ventilen så blåser det ut vatten bara. Inte luft. Så jag måste nog börja i en annan ände..
Då är det ingen hydrofortank du har utan en hydropress
Det går att byta blåsa i dem men är det en mindre modell är det bättre att byta hela tanken.
Vad är det för storlek på tanken ?
Gärna en bild på din anläggning

Redigerat:
Marcussjogren skrev:
Njae det har jag inte, vad vill du veta?
Är en 300L tank med dränering i botten, manlucka ovanför dräneringen, en kulventil (ballofix faktiskt) ungefär 1/3 upp, manometer en bit från toppen och en plugg i toppen (ingen ventil för påfyllning av luft). In och utlopp ca 20cm från botten med en kulventil vardera.
I övrigt inget speciellt.
Skeptisk till att du har en blåsa på denna..

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det är en 130 liter tank. Så jag vet inte om det är en hydropress eller hydrofor. Visste inte äns att det var något som hette hydropress.. Skall man bara trycka i tills det stannar i pumpen då eller?
En 130-literstank i ett källarrum, med röranslutningar och mätare, möjlig hydropress eller hydrofor.
Skapa konto

M
sunray1 skrev:
Skeptisk till att du har en blåsa på denna..
Nej det är ingen blåsa i en hydrofor, har jag aldrig påstått heller. Däremot behöver man ju givetvis ha ett förtryck även i en hydrofor, annars får du ju inte ut många droppar vatten per minut på andra våning :)

hsd
Du måste fylla på med luft, halva hydroforen ska vara luftfylld vid önskat tryck, köp eller låna en kompressor eller ring en VVS-firma så hjälper de Dig (kostar en slant förstås, blir billigare att köpa en kompressor )

Har en kompressor, och försökte som du sa nu. Halva hydroforen med vatten, och 4 bar tryck. Då stannar pumpen som den skall tydligen. :)
Tackar så mycket för hjälpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.