13 698 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Förtryck i hydrofor
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Du får tryckslag mot tryckströmbrytaren, eller kanske ett baksug som slår till brytaren igen.Raptor50 skrev:
Kan bero på felplacerad tryckströmbrytare eller att något rör håller på att bli igensatt.
Protte
Töm hydroforen helt och starta pumpen så fungerar det. Vill man göra det rikigt bra så fyller man luft i den tomma hydrofortanken til 0,8*tillslagstrycket, dvs har man 2 bar som tillslagstryck så fyller man till 1,6 bar.
Tycker du sa du hade en plugg i toppen a hydroforen.
Jag var inom rörisen i dag och han hade en sån här sak.
På toppen av min gamla hydrofor så har jag en gammal ute av funktion tryckbrytare, som jag nu byter bort.
Kommer med uppdatering när jag har kopplat in den.
Jag var inom rörisen i dag och han hade en sån här sak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På toppen av min gamla hydrofor så har jag en gammal ute av funktion tryckbrytare, som jag nu byter bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer med uppdatering när jag har kopplat in den.
Låter som dålig kontaktor i tryckströmbrytaren. Om du byter brytare kommer det bli bra.Raptor50 skrev:
Försök låna en kompressor och trycka i luft i din nya nippel. Handpumpa luft i en 300-liters
hydrofor är inget jag skulle roa mig med..
Redigerat:
Hmm.. Funkade inget vidare.. Men ganska så ttdligt att jag har hål på min blåsa i såfall. När jag har tryck i hydroforen så står den nu bara och slår ut och in.
Pumpen med tryck brytare är helt ny. Eller någon månad gammal nu. Men den har gjord så sedan den var ny.
Trycker jag på ventilen så blåser det ut vatten bara. Inte luft. Så jag måste nog börja i en annan ände..
Pumpen med tryck brytare är helt ny. Eller någon månad gammal nu. Men den har gjord så sedan den var ny.
Trycker jag på ventilen så blåser det ut vatten bara. Inte luft. Så jag måste nog börja i en annan ände..
Har du ingen luft i hydroforen kommer brytaren slå på och av hela tiden.
Har du inget nivårör på tanken så du ser vattennivån? Töm tanken så du ser nivån i röret.
Tryck sedan i luft med kompressor i din nya nippel tills tryckströmbrytaren klickar av.
Det måste vara absolut tätt vid nippeln annars kommer du få göra om allt om någon dag. Lycka till!
Har du inget nivårör på tanken så du ser vattennivån? Töm tanken så du ser nivån i röret.
Tryck sedan i luft med kompressor i din nya nippel tills tryckströmbrytaren klickar av.
Det måste vara absolut tätt vid nippeln annars kommer du få göra om allt om någon dag. Lycka till!
Redigerat:
Då är det ingen hydrofortank du har utan en hydropressRaptor50 skrev:Hmm.. Funkade inget vidare.. Men ganska så ttdligt att jag har hål på min blåsa i såfall. När jag har tryck i hydroforen så står den nu bara och slår ut och in.
Det går att byta blåsa i dem men är det en mindre modell är det bättre att byta hela tanken.
Vad är det för storlek på tanken ?
Gärna en bild på din anläggning
Redigerat:
Skeptisk till att du har en blåsa på denna..Marcussjogren skrev:Njae det har jag inte, vad vill du veta?
Är en 300L tank med dränering i botten, manlucka ovanför dräneringen, en kulventil (ballofix faktiskt) ungefär 1/3 upp, manometer en bit från toppen och en plugg i toppen (ingen ventil för påfyllning av luft). In och utlopp ca 20cm från botten med en kulventil vardera.
I övrigt inget speciellt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
Du måste fylla på med luft, halva hydroforen ska vara luftfylld vid önskat tryck, köp eller låna en kompressor eller ring en VVS-firma så hjälper de Dig (kostar en slant förstås, blir billigare att köpa en kompressor )