Hej igen!
Garage 50m2. Isolerat 145 mm
Jag har nu satt in 3 st friskluftsventiler fresh. En i låg höjd o två i fönster höjd överkant. Sedan har min elektriker satt in en fresh fuktstyrd fläkt.
Luftvärmepumpen är på underhållsvärme ca 12 gr.
Trots detta 68% luftfuktighet.
Kör in blöta bilar men aldrig snöiga.
Finns det något mer jag kan göra? Är luften fuktig pga att det kommer in fuktig luft utifrån( 98% ute nu) via friskluftsventiler?
Vet att jag kan använda avfuktare men då avfuktar jag ju hela” världen” eftersom jag har ventiler..
Missar jag något eller har ni några tips och idéer?
Garage 50m2. Isolerat 145 mm
Jag har nu satt in 3 st friskluftsventiler fresh. En i låg höjd o två i fönster höjd överkant. Sedan har min elektriker satt in en fresh fuktstyrd fläkt.
Luftvärmepumpen är på underhållsvärme ca 12 gr.
Trots detta 68% luftfuktighet.
Kör in blöta bilar men aldrig snöiga.
Finns det något mer jag kan göra? Är luften fuktig pga att det kommer in fuktig luft utifrån( 98% ute nu) via friskluftsventiler?
Vet att jag kan använda avfuktare men då avfuktar jag ju hela” världen” eftersom jag har ventiler..
Missar jag något eller har ni några tips och idéer?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har ett 65kvm isolerat varmgarage med LLVP, 3 ventiler högt upp på ena väggen och 3 ventiler lågt på andra väggen. Vintertid har jag dessa till största delen stängda och kör en Woods 22 avfuktare.
Du kommer inte bort ifrån avfuktaren... Jag försökte också länge utan avfuktare men gav upp. Nu håller jag mig till 95% mellan 40 - 60% RF. Ibland (som t.ex. igår här då det snöade och töade samtidigt) kan det sticka upp till 65% en stund när jag kör in en blöt bil.
Du kommer inte bort ifrån avfuktaren... Jag försökte också länge utan avfuktare men gav upp. Nu håller jag mig till 95% mellan 40 - 60% RF. Ibland (som t.ex. igår här då det snöade och töade samtidigt) kan det sticka upp till 65% en stund när jag kör in en blöt bil.
Ok! Då stänger jag alltså ventilerna under denna period då det är som fuktigast. O kör med avfuktaren istället.R roniish skrev:Jag har ett 65kvm isolerat varmgarage med LLVP, 3 ventiler högt upp på ena väggen och 3 ventiler lågt på andra väggen. Vintertid har jag dessa till största delen stängda och kör en Woods 22 avfuktare.
Du kommer inte bort ifrån avfuktaren... Jag försökte också länge utan avfuktare men gav upp. Nu håller jag mig till 95% mellan 40 - 60% RF. Ibland (som t.ex. igår här då det snöade och töade samtidigt) kan det sticka upp till 65% en stund när jag kör in en blöt bil.
Vad håller du för temp?
Tusen tack för svar😃
Japp, det är så jag gör åtminstone. Ingen vits med att tillföra fukt utifrån. För tillfället är det blött som tusan i marken och hörnen på garageplattan är oisolerade och drar åt sig fukt samt ingen dränering (än) i marken runtom plattan men så länge jag kan hålla mig under 60% RF så är jag nöjd (52% just nu) - vilket jag allt som oftast gör med avfuktaren igång. Avfuktaren drar ca 130w i högläge med pauser för avisning så totalt ca 2.5kwh/dag.J Jabinski skrev:
Jag håller i regel alltid 15c i garaget för att torka ur vattnet på golvet någorlunda med en energiförbrukning om ca 10kwh/dag vintertid (skiljer sig ju avsevärt beroende på temperatur utomhus såklart - häromdagen gick det åt endast 3kwh).
Man ska inte titta på RF när man funderar på tillförd fukt utifrån, 100% luftfuktighet vid noll grader resulterar i 30% om man värmer upp den till rumstemperatur.
Samtidigt kan avfuktare ha fördelar, man vädrar inte ut varm luft och man fångar upp lite energi när fukten kondenserar. Om det handlar om kondensavfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt kan avfuktare ha fördelar, man vädrar inte ut varm luft och man fångar upp lite energi när fukten kondenserar. Om det handlar om kondensavfuktare.
Nix ! Inte heller rätt. Tar din fläkt in uteluft varm årstid ökar Rh i garaget.K kurlakarl skrev:
Vid kall årstid minskar Rh.
E som me gamla husgrunder. Stängda ventiler i grundmur sommartid å tvärtom vintertid.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oftast är det är avfuktare ( som jag refererar till ) som CIRKULERAR luften i ett mer eller mindre tätt utrymme. Då är det som jag skriver. Jfr med " komunicerande kärl .E ekmariek skrev:
Det måste vara ett näst intill helt tätt utrymme för att du ska få ner Rh tillräckligt lågt för att undvika fuktskador,, mögel etc.
Ett betonggolv, murstensvöggar ( Leca mfl ) är aldrig tillräckligt täta !
Det är endast god dränering som klarar fukten i ett dåligt dränerat hus.
Det man gjorde förr stämmer "termodynamiskt" som du skriver.
I praktiken rörde man aldrig ventilerna.
Behövdes sällan göra detta pga man visste att lägga grund på rätt mark !!
Jo då. Du ska kolla på ett fukt/ temp diagram ( ix- diagram / Molierdiagram om du ska förstå lite vad som sker med luft vid olika / ute å inne, vinter å sommar mm. Jag har haft konsultuppdrag åt bla Svenska Byggnadsvård föreningen .D Daniel 109 skrev:Man ska inte titta på RF när man funderar på tillförd fukt utifrån, 100% luftfuktighet vid noll grader resulterar i 30% om man värmer upp den till rumstemperatur.
[bild]
Samtidigt kan avfuktare ha fördelar, man vädrar inte ut varm luft och man fångar upp lite energi när fukten kondenserar. Om det handlar om kondensavfuktare.
Hjälp dom med fukt/ temp i gamla kulturbyggnader. Exvis varför å när det blir kondens på och mellan gamla 2-glasfönster...
Klicka här för att svara