I ursprungsfrågan frågas hur vi andra skulle ha gjort.
Om jag själv hade varit med om detta, men upplevt att det nu är överspelat och t.o.m. glömt bort det hela (och därmed inte heller sitter i någon ekonomisk rävsax p.g.a. detta, antar jag) skulle jag resonera såhär:
Alldeles oavsett vad jag anser mig ha rätt till, är det viktigaste att man har glada och trevliga människor runt omkring sig. Alltså skulle jag svälja förtreten och strunta i alltihop. Ska man kunna leva ihop med andra människor (oavsett om det är familjemedlemmar, jobbarkompisar, grannar, släkt eller vänner) kan man inte gå i konfrontation så fort man anser sig ha rätt till det. Sen kan man ha hur rätt som helst i sak, men det är priset man får betala för att kunna fungera i grupp.
Om jag själv hade varit med om detta, men upplevt att det nu är överspelat och t.o.m. glömt bort det hela (och därmed inte heller sitter i någon ekonomisk rävsax p.g.a. detta, antar jag) skulle jag resonera såhär:
Alldeles oavsett vad jag anser mig ha rätt till, är det viktigaste att man har glada och trevliga människor runt omkring sig. Alltså skulle jag svälja förtreten och strunta i alltihop. Ska man kunna leva ihop med andra människor (oavsett om det är familjemedlemmar, jobbarkompisar, grannar, släkt eller vänner) kan man inte gå i konfrontation så fort man anser sig ha rätt till det. Sen kan man ha hur rätt som helst i sak, men det är priset man får betala för att kunna fungera i grupp.
Tio lass jord är inget försumbart. Sämjan med en falsk granne tycker jag däremot har ytterst tveksamt värde. Hellre ett äkta storgräl än att fortsätta stå och le mot varandra över staket som två spruckna träslevar.
30 000 kr
Hur rik är man egentligen om inte detta är värt att kämpa för?
Eller är det priset man får räkna med att förlora för att få tillhöra det svenska samhället.
Hänvisa till att man "lite dum i huvudet" gör saker i god tro och sedan hyscha ned allt för man skall ju inte bråka. Typiskt att det är en sån inoficiell rangordning i mellan grannar att det alltid verkar som om en person kan klara sig undan vad som helst medans de av lägre rang (jmf. senast inflyttad) skall hålla sig på mattan.
En vanlig samhällstendens tydligörs med denna jordhög. Om ingen har rört något under ngn månads tid tillfaller det automatiskt till den som först hämtar det efter en inoficiell "preskreptionstid". har gått ut. Att det faktiskt finns en ägare som betalt skiter man i och att saker skulle bli till av en gudomlig kraft och ligga för att bara hämtas av vem som helst, verkar råda.
Hur rik är man egentligen om inte detta är värt att kämpa för?
Eller är det priset man får räkna med att förlora för att få tillhöra det svenska samhället.
Hänvisa till att man "lite dum i huvudet" gör saker i god tro och sedan hyscha ned allt för man skall ju inte bråka. Typiskt att det är en sån inoficiell rangordning i mellan grannar att det alltid verkar som om en person kan klara sig undan vad som helst medans de av lägre rang (jmf. senast inflyttad) skall hålla sig på mattan.
En vanlig samhällstendens tydligörs med denna jordhög. Om ingen har rört något under ngn månads tid tillfaller det automatiskt till den som först hämtar det efter en inoficiell "preskreptionstid". har gått ut. Att det faktiskt finns en ägare som betalt skiter man i och att saker skulle bli till av en gudomlig kraft och ligga för att bara hämtas av vem som helst, verkar råda.
...men det kan ju inte handla om några 30 000 här väl? Chanserna att faktiskt få ut det måste ju vara helt obefintliga här (om inte man gör upp direkt mellan grannarna, och den möjligheten verkar ju inte finnas med tanke på hur grannarna agerat hittills). Vem som har gjort vad är trots allt oklart, skulle man mot förmodan lyckas utreda att det finns någon som är ansvarig, och att denne inte har handlat i god tro, och att det var stöld, och att trådstartaren ägde jorden vid tillfället, skulle väl frågan om jordhögens värde bli nästa knäckfråga. Det kostade 30 000 att skaffa dit nya jordmassor, men det betyder väl inte att jorden som förvann var värd så mycket?
Skulle tro att det som händer är endera 1) man drar igång en massa anklagerser och bråk i kvarteret, får gå igenom en massa juridiskt trassel och får ändå inte ut några pengar, eller 2) man drar igång en massa anklagerser och bråk i kvarteret, får gå igenom en massa juridiskt trassel och lyckas få rätt och får ut en liten del av de 30 000 de nya massorna kostade. Och personligen skulle jag inte tycka att det vore värt det bara för att få rätt, om jag ändå hade glömt bort det hela.
Men jag kanske är ute och cyklar här? Finns det en rimlig chans att faktisk lyckas få 30 000 någonstans ifrån? Ska bli intressant att se hur det går.
Skulle tro att det som händer är endera 1) man drar igång en massa anklagerser och bråk i kvarteret, får gå igenom en massa juridiskt trassel och får ändå inte ut några pengar, eller 2) man drar igång en massa anklagerser och bråk i kvarteret, får gå igenom en massa juridiskt trassel och lyckas få rätt och får ut en liten del av de 30 000 de nya massorna kostade. Och personligen skulle jag inte tycka att det vore värt det bara för att få rätt, om jag ändå hade glömt bort det hela.
Men jag kanske är ute och cyklar här? Finns det en rimlig chans att faktisk lyckas få 30 000 någonstans ifrån? Ska bli intressant att se hur det går.
"Sara_B" har förstås en poäng där. Om man kan ersätta tio lass jord för en ynka tusenlapp blir ingen ledsen för det. Men "Sara_B" har en poäng till: Man måste inte ringa polisen innan man berättat det för grannen det gäller.
Om jag var i Bosse4´s ställe skulle jag se till att välja ett lagom nyktert och trevligt tillfälle, när både grannen och flera vittnen finns närvarande och alla redan är glada. Då skulle jag plocka fram det lustiga flygfotot: "Kolla vilka roliga hjulspår!" Sedan ber man närvarande vittnen noga notera grannens - mer eller mindre trovärdiga - förklaring.
Jordmassorna måste anses vara fastighetens tillbehör. Därför är det helt ointressant vem som var fastighetens ägare vid tiden för tillgreppet.
Om jag var i Bosse4´s ställe skulle jag se till att välja ett lagom nyktert och trevligt tillfälle, när både grannen och flera vittnen finns närvarande och alla redan är glada. Då skulle jag plocka fram det lustiga flygfotot: "Kolla vilka roliga hjulspår!" Sedan ber man närvarande vittnen noga notera grannens - mer eller mindre trovärdiga - förklaring.
Jordmassorna måste anses vara fastighetens tillbehör. Därför är det helt ointressant vem som var fastighetens ägare vid tiden för tillgreppet.
Alltså, för mig hade det varit viktigt att berätta att jag vet. Jag skulle nog tveka på konflikten men absolut skulle jag vilja att han vet att jag vet ... mao jag vet att du olovandes tagit och jag vet att du nekar - en lögnare och en tjuv ...
fialotta
fialotta
Varför inte börja med att ge grannen en chans att betala tillbaka? sedan om han inte vill göra rätt för sig så är det dennes problem, då kan polisen, rättväsendet mm bli inkopplat. Funkar inte det så låna en hjulastare och hämta det han är skyldig...Tycker inte det är du Bosse 4 som ska ha ansvar för grannsämjan...stå på dig!!!
Fixa en bra utskrift på fotot. Gå till grannen och förklara att det verkligen ser ut som om grannen tagit jorden och be att få en förklaring. Säg sedan att du är beredd att glömma saken om du får betalt för jorden.
Så hade jag gjort. Alternativet är att du går och är sur på grannen för något han inte ställts till svars för. Eller att du drar in rättsmaskineriet, vilket förmodligen bäddar för framtida konflikter med grannen.
Så hade jag gjort. Alternativet är att du går och är sur på grannen för något han inte ställts till svars för. Eller att du drar in rättsmaskineriet, vilket förmodligen bäddar för framtida konflikter med grannen.
settlers förslag är nästan roligast... Låt det "komma på tal" och säg att det var en djäkla tur att de där massorna försvann innan du fick hela tomten förstörd av kreosot 
Börjar de schakta är det ju bara att se förvånad ut och när de kört sönder hela tomten så kan du lämna utskriften anonymt i brevlådorna
Börjar de schakta är det ju bara att se förvånad ut och när de kört sönder hela tomten så kan du lämna utskriften anonymt i brevlådorna
Fantastiskt rolig tråd, även om jordförsvinnandet givetvis är beklagligt.
Enligt JB 1 kap 1 §: Fast egendom är jord.
Du har givetvis rätt till jorden på din egen fastighet om den fanns där vid tidpuntken för köpet.
Har för mig att det finns regler för att man måste märka ut sådan egendom som typiskt hör till en fastigheten om avsikten inte är att tillfoga egendomen till fastigheten, ex jord, sand, sten m.m.
Håller med billy_baver, jag skulle aldrig acceptera att någon stjäl för ett ekonomiskt värde av 30 000 kr vilket ju är din skada. De må vara i hur god tro som helst, men ärligt talat är grannsämjan värd 30 tkr för er?
Låt anta att grannen lagt upp sin jord på din säljares fastighet och sedan hämtat tillbaka den efter att du förvärvat fastigheten. Varför i hela fridens namn då inte berätta det på en gång så att du kan göra gällande fel i köpet gentemot din säljare? I båda fallen är nog inte din granne en särskilt god granne tyvärr.
Nästa gång står bilen på pall utan däck en morgon. Och som av en tillfällighet har grannen exakt likadana nya aluminiumfälgar på sina däck och ingen har en aning om vart just dina fälgar tagit vägen. Hur mycket är grannsämjan värd då? Däcken är gissningsvis snäppet billigare i vart fall.
Enligt JB 1 kap 1 §: Fast egendom är jord.
Du har givetvis rätt till jorden på din egen fastighet om den fanns där vid tidpuntken för köpet.
Har för mig att det finns regler för att man måste märka ut sådan egendom som typiskt hör till en fastigheten om avsikten inte är att tillfoga egendomen till fastigheten, ex jord, sand, sten m.m.
Håller med billy_baver, jag skulle aldrig acceptera att någon stjäl för ett ekonomiskt värde av 30 000 kr vilket ju är din skada. De må vara i hur god tro som helst, men ärligt talat är grannsämjan värd 30 tkr för er?
Låt anta att grannen lagt upp sin jord på din säljares fastighet och sedan hämtat tillbaka den efter att du förvärvat fastigheten. Varför i hela fridens namn då inte berätta det på en gång så att du kan göra gällande fel i köpet gentemot din säljare? I båda fallen är nog inte din granne en särskilt god granne tyvärr.
Nästa gång står bilen på pall utan däck en morgon. Och som av en tillfällighet har grannen exakt likadana nya aluminiumfälgar på sina däck och ingen har en aning om vart just dina fälgar tagit vägen. Hur mycket är grannsämjan värd då? Däcken är gissningsvis snäppet billigare i vart fall.
