Hej,
jag behöver lite råd hur jag ska agera.

Vi byggde hus för ca 1,5 år sedan.

När vi köpte tomten för två år sedan låg det en stor hög med jord på vår tomt. Husagenturen sa att det blir perfekt när vi ska göra markarbeten.

Efter ca 6 månader av val och planering blev det dags att inleda markarbetena. Då säger killen som ska göra arbetet: "Var har du gjort av jorden då?" Det visar sig att jordhögen är försvunnen. Eftersom det är samma kille som haft hand om schacktningen av området känner han till högen och säger att han medvetet lämnat jorden på vår tomt eftersom den behövdes där. Han bedömde det till ca 10 lastbilslass. Vi fick frakta hem ny jord till en kostnad av ca 30000

Eftersom grannarna byggt sina hus tidigare har jag försökt fråga runt lite om det är någon som sett något, men alla jag frågat har snabbt bytt samtalsämne. Jag hade helt gett upp hoppet att någonsin få reda på vad som hände och hade faktiskt glömt det hela.

Häromdagen satt jag och surfade och fick för mig att titta på en nummerupplysningssajt med satellitbilder. "Kanske skulle ta en titt på vårt hus från rymden", tänkte jag. Döm om min förvåning över vad jag ser på bilden: Tydligen har dom inte helt dagsfärska bilder; närmare bestämt är bilden nästan 2 år gammal. Det finns inget hus på vår tomt, däremot tydliga bilder av grävningar och spår in på grannen snett mittemots tomt! Och där ser man tydliga jordhögar. Det var alltså förklaringen till jordens försvinnande.

Nu är frågan hur vi ska agera i det här läget. Hur skulle ni ha gjort?

• jord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, vilken total bevisning!
Skriv ut bilden på en färgskrivare och ha som ess i rockärmen.

Är du god vän med denna granne, eller vill du ta fajten?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja jisses, snacka om "smoking gun". Jag skulle nog ha snacka med polisen på en gång. Att snacka med grannen är rätt kört tror jag. Det låter som om de redan nekat och oavsett vad de säger kommer du alltid tro att de har stulit jorden. Inte mycket grannsämja att försöka rädda alltså.

Låter hemskt att alla andra grannarna verkar veta om det. Hoppas att ni kommer trivas i området trots detta men det låter inte som en guldstart direkt :(

Jag har nu fått dagens bästa skratt.

Om du har glömt det där, så finns det nog inget att vinna på att dra upp det igen.

Det kan ju vara en kul grej att ta med glimten i ögat på nästa kräftskiva eller något sådant. Bilden är onekligen mycket rolig och det torde vara ställt inom allt rimligt tvivel vad som skett.

Jag tror att många hade gjort likadant, i synnerhet om högen var lagd på en av tomterna, men sammanrakad från allas tomter vid schaktningen.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Herregud, vilken jävla bra historia.. Synd bara att det finns en allvarlig aspekt av det hela.

Som jag ser det har ni två alternativ. Antingen att bara glömma det hela, eller att försöka få rätt. Jag hade definitivt gjort det sistnämnda, inte minst för att sådan fräckhet är helt oacceptabel i mitt tycke. Och då tycker jag självklart att du ska prata med grannen igen, säga att du är ganska säker på att det är de som har tagit jorden, och ha med bilden som bevisning ifall de fortfarande nekar. Jag hade definitivt försökt vara lugn och trevlig och väntat med polisen, det känns som att det är absolut sista utvägen, och den klassiska inledningen på riktigt sjuka grannkrig..

Frågan är vad för relation du har med grannen. Hade du ändå glömt det hela kan du lika gärna ha lite roligt.

Skicka bilden med post till grannen med påskriften "Att du inte skäms" eller "Tjuv" eller den bästa " Jag vet vad du gjorde för två sommrar sedan". Sedan är det bara att avvaka.

När du stöter ihop med grannen så beskåda hur han agerar. Kommer han slingra sig? Kommer han ha något att berätta? Händer inget så skicka bilden igen med en 'tuffare' text.

En fråga som kan komplicera detta, är utgångsläget: Tillhörde jordhögen på tomten din tomt, eller hade den av andra temporärt lagts upp på din tomt under deras resp bygge? Hade sedan grannen fått lov av de andra att använda deras (?) upplagda jord på´dinh tomt? (Jorden verkar ju ha lagts upp på tomten av några andra i alla fall)

I senare fallet är det mäklaren som gett dig en felaktig uppgift. Det kan vara andra som har äganderätt till jordhögen än du, även om den (tillfälligt) lagts upp på din tomt!

Ta reda på alla fakta innan du ev går vidare!

bosse4 skrev:
Eftersom det är samma kille som haft hand om schacktningen av området känner han till högen och säger att han medvetet lämnat jorden på vår tomt eftersom den behövdes där.
Jag tolkar detta som att jorden tillhörde tomten, om inte killen glömt bort att han lovat den till grannen innan tomten såldes. Hade grannen varit "rättmätig" ägare så hade han väl inte velat undvika ämnet?

Uppfattningen hos killen som schaktat "andras jordmassor" är ovidkommande i detta sammanhang, om han inte är ägare till något av denna jordhög.

Att frågan däremot kan vara känslig, genom att mäklaren gett dig (en felaktig???) uppfattning att den till din tomt förflyttade jorden tillhör din tomt, kan kanske (?) förklara grannarnas beteende när du frågade dem om "jordhögen som försvann"

Så ta reda på alla fakta, om hur jorden hamnade på din tomt, innan du ev agerar

Eftersom alla snabbt bytt samtalsämne verkar de inte i min mening ha "ren jord" i sin påse. Hade det varit deras jord och de hade haft rätt till den så hade de säkert talat om det.

Jag tror att alla grannar är fullt medvetna om att en granne har stulit jorden, men att de håller tyst eftersom de känner honom och inte kände dig som flyttade in.

Jag tycker helt klart att du ska gå vidare. Börja att prata med grannen ifråga och ha bildbeviset med dig.

Vem som än äger jorden så kan man inte bara ge sig in på nån annans tomt och ta det man anser sig äga. Din granne som tagit jorden har begått ett brott hur man än ser på saken.

Om de som tycker att du inte skall göra nånting så kan dom ju berätta hur det kan kännas ok att ge bort 30 000:-
Gå till Polisen och se vad dom kan göra. Alla har haft tilfälle att "erkänna"
Hur trygg är er grannsämja om man internt kan konfiskera det man vill ha.:mad:

Vi vet ju inte bakgrunden....
Det kan vara så att grannen "A" hade för mycket jord så den kördes till bosse4´s tomt av schaktkillen.

Grannen som nu tros ha "stulit" jorden kan ju ha pratat med grannen "A" som då sagt -"Ja, du kan ju ta min jord som kördes till den obebyggda tomten".

Det kan ju förstås också vara så att grannen med berått mod stulit jorden men man ska ju inte tro det värsta om sina grannar/medmännsikor.

Om man tittar på formaliteterna här, fanns jordhögen intakt på tomten den dag du tog över tomten?

För om de tagit jorden innan du tillträdde så är det inte du som blivit bestulen utan den förre ägaren.

Om vi antar att jorden legat på mark som grannen trodde tillhörde den förre markägaren, insett att det var "överbliven jord" från markarbeten i området, så kan han faktiskt ha trott att det var OK att ta jorden. När han insett att det inte var OK, så kan man kanske ha viss förståelse för om han intar en pinsam tystnad.

Att det sedan givetvis rent formellt inte är OK oavsett vem som ägde marken just då tycker jag är en lite annan fråga. Vad jag vill ha sagt är alltså att du kanske inte skall dömma grannen alltför hårt. Om ni nu kan komma på en lämplig kompensation, och bevara grannsämja så tror jag att hela kvarteret tjänar på det.

bosse4 skrev:
Hej,

När vi köpte tomten för två år sedan låg det en stor hög med jord på vår tomt. Husagenturen sa att det blir perfekt när vi ska göra markarbeten.
quote]

Men som nån frågade.
Var tomt/hus köpet helt klart?
Var ni inte där på 6 månader?
Du är helt säker på att du ägde högen en gång?

Prata gärna, men vems är felet om en sak man äger försvinner, all grannsämja till trots.
Klarar inte grannarna av detta så :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.