Skulle rengöra duschbrunnen i vår lägenhet. Badrummet är modell äldre (ca 20-25 år gammalt) och under locket sitter en kåpa som är helt omöjlig att få ut. Jag försökte lirka ut kåpan med hammare, och då släpper helt plötsligt själva metalskivan i ena hörnet och lyfter sig ca 0,5-1 cm.
Vad gör jag? Kan jag fixa detta själv? Kan jag fortsätta duscha? Är helt novis här.
Har bifogat några bilder.

• Öppen golvbrunn i äldre badrum med duschhandtag, rensborste och brunnslock på golvet, markerat med en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschbrunn i äldre badrum med lyft metallock, blå cirkel markerar området. Synlig kaklad yta och skrubbborste ovanpå.
    Skapa konto
  • Plastkåpa från duschbrunn med fyra plastflikar, intill rostig brunn och duschslang på kakelgolv i äldre badrum.
    Skapa konto
Redigerat:
Farstatjej90
Kåpan, det är det vita på bilden eller?
Metallramen som lyft sitter nog i fixet som klinkern sitter i och under sitter nog nån ram eller nåt..
Eller så sitter tätskiktet rakt under.
Som du hör vet jag för lite men svarar gärna ändå.

Om metallramen sitter med fix på tätskiktet hade jag varit försiktig med att duscha för det kan ha skadats.

Nån annan kommer ge dig bättre svar...🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kåpan, det är det vita på bilden eller?
Metallramen som lyft sitter nog i fixet som klinkern sitter i och under sitter nog nån ram eller nåt..
Eller så sitter tätskiktet rakt under.
Som du hör vet jag för lite men svarar gärna ändå.

Om metallramen sitter med fix på tätskiktet hade jag varit försiktig med att duscha för det kan ha skadats.

Nån annan kommer ge dig bättre svar...🤔
Ja precis, det är den vita på bilden som jag menade med kåpa.
Har ju dålig koll, men tror du har rätt, metallramen verkar sitta i fixen.
Du hade inte använt duschen innan metallramen åtgärdats?

Farstatjej90
M MD MD skrev:
Ja precis, det är den vita på bilden som jag menade med kåpa.
Har ju dålig koll, men tror du har rätt, metallramen verkar sitta i fixen.
Du hade inte använt duschen innan metallramen åtgärdats?
Inte om jag inte visste.
Kan du se något under metallramen? Vet du vilken golvbrunn det är? Man kan kolla monteringsanvisningen.

Farstatjej90
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
BirgitS
Tyvärr, det behövs nog en rörmokare med lång erfarenhet. @Krilleman
Men vattenlåset (vita delen) kanske jag har sett i någon annan tråd i forumet, fast en bildsökning gav inget.

Det brukar vara fix mellan tätskiktet och metallramen för att ramen ska sitta stabilt. Men jag vet ju inte var det spricker om man skulle tvinga upp ramen, om ramen bara släpper från fixen eller om det är risk för att fixen har lyft upp tätskiktet och då fått det att spricka.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr, det behövs nog en rörmokare med lång erfarenhet. @Krilleman
Men vattenlåset (vita delen) kanske jag har sett i någon annan tråd i forumet, fast en bildsökning gav inget.
Ser ut som äldre Purus modell BOTO eller SITO.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut som äldre Purus modell BOTO eller SITO.
Är det någon risk för att tätskiktet är skadat när TS har slitit så hårt i vattenlåset att ramen har böjts uppåt?

Jag ser att Boto/Sito verkar ha börjats tillverkas 1985 här: https://www.rskdatabasen.se/kategor...silarramar/golvbrunnssil-sitoboto-7112642-140

De brunnarna finns med i forumet i några trådar, se här: https://www.byggahus.se/sok/?q=boto
I en av dem verkar det som att tillverkningen av brunnen upphörde i början av 90-talet. Om det stämmer så är alltså det nu aktuella badrummet typ 35 år gammalt.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vattenlåset har inget med tätskiktet att göra. Men att använda en hammare är inte rätt metod.

BirgitS
F Fjonken skrev:
Vattenlåset har inget med tätskiktet att göra. Men att använda en hammare är inte rätt metod.
Det vet jag men om man nu orsakar att ramen lyfter på ett ställe, kan den då ha dragit med sig fix och tätskikt uppåt?

BirgitS BirgitS skrev:
Det vet jag men om man nu orsakar att ramen lyfter på ett ställe, kan den då ha dragit med sig fix och tätskikt uppåt?
Nej den risken är nog väldigt liten. Men badrummet ser ut att vara typ 90tal och då va det manschett och membran. Om ens manschett. Men jag hade inte varit orolig

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F Fjonken skrev:
Nej den risken är nog väldigt liten. Men badrummet ser ut att vara typ 90tal och då va det manschett och membran. Om ens manschett. Men jag hade inte varit orolig
Jag kan inte se någon klämring?
Men om nu golvbrunnen är tillverkad innan de utfördes på det sätt som är godkänt idag, är det då inte stor risk för läckage?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se någon klämring?
Men om nu golvbrunnen är tillverkad innan de utfördes på det sätt som är godkänt idag, är det då inte stor risk för läckage?
läckte det inte innan så lär det inte läcka mera nu :) oavsett klämring eller ej. Känner inte igen brunnen men det är väl ngn gammal purus, svårt att se på bilderna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F Fjonken skrev:
läckte det inte innan så lär det inte läcka mera nu :) oavsett klämring eller ej. Känner inte igen brunnen men det är väl ngn gammal purus, svårt att se på bilderna.
Lite sökning i forumet visade att Krilleman verkar ha rätt i inlägg 7.

BirgitS BirgitS skrev:
Lite sökning i forumet visade att Krilleman verkar ha rätt i inlägg 7.
Ja det stämmer, gammal som gatan och tyvärr så rostar skruvar fast,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.