När vi borrade för bergvärme, användes vatten från min borrade dricksvattenbrunn till att spola borrschaktet med. Jag har aldrig haft problem med vattentillgången tidigare. Men nu tömdes brunnen och drog luft och stenmjölssoppa. Jag fick rensa alla kranar i huset, som sattes igen. Vattnet rann till efter ett par dagar och var det inte grumligt längre. Men, nu är vattnet missfärgat. Det är svagt brunfärgat som av humusämnen. Jag tänkte att även den föroreningen skulle försvinna med tiden. Men det verkar inte som den ger med sig. Borrfirman hade inte talat om att de skulle ta vatten från min brunn. Hade jag vetat detta, så hade jag frågat om hur mycket vatten som skulle gå åt. Jag har ju en sjövattenpump, så de kunde ju spolat med sjövatten istället. Borde borrfirman ha talat om att de skulle använda min brunn och varnat för att den kunde tömmas? Är firman på något sätt ansvarig att återställa mitt dricksvatten?

Hur länge sedan var detta? Hur djup är brunnen? Hur ligger energibrunnen i förhållande till vattenbrunnen; uppströms eller nedströms? Avstånd?

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Hur länge sedan var detta? Hur djup är brunnen? Hur ligger energibrunnen i förhållande till vattenbrunnen; uppströms eller nedströms? Avstånd?
Det har gått ca 14 dagar, sedan installationen blev klar. Energibrunnen är 200 m djup. Vattenbrunnen ca 120 m. Vattenbrunnen ligger drygt 50m från energibrunnen. Man kan väl kalla det ”uppströms” men nivåskillnaden rör sig bara om någon meter.

• Satellitbild över hus och omgivning med markeringar för energibrunn (E) och vattenbrunn (V), omgivna av träd och öppet landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De borde ju onekligen ha talat om att de hade för avsikt att använda stora mängder vatten. Har du pratat med dem om det hela? Om de jobbar med brunnar kanske de har utrustning för att spola dricksvattenbrunnen. Det lär ju inte vara någon permanent skada på vattenbrunnen. Men det kanske krävs en insats för att återställa den snabbt.

Precis som när man borrar för dricksvatten så kan det vara nödvändingt att spola en massa kubik ut i det fria för att rensa gångarna i berget nu när det har borrats i närheten

Hushålla med förbrukningen av eget vatten och ge det i alla fall 3-4 månader. Det som händer när man botten tömmer en brunn är att humus transporteras genom sprickor och då brunnen är tömd blir hastigheten hög på platser där det legat still mycket länge. Har erfarenhet av detta och tålamod är mitt bästa tips. Om det inte hjälper går det att trycka hålet. Det ska dock undvikas så länge det är möjligt då det händer att hål slutar ge vatten helt efter detta. Tålamod och minimal förbrukning är den enklaste metoden.

• Gilla
Tröstanbon
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Hushålla med förbrukningen av eget vatten och ge det i alla fall 3-4 månader. Det som händer när man botten tömmer en brunn är att humus transporteras genom sprickor och då brunnen är tömd blir hastigheten hög på platser där det legat still mycket länge. Har erfarenhet av detta och tålamod är mitt bästa tips. Om det inte hjälper går det att trycka hålet. Det ska dock undvikas så länge det är möjligt då det händer att hål slutar ge vatten helt efter detta. Tålamod och minimal förbrukning är den enklaste metoden.
Tack! Trevligt med svar från någon som varit med om detsamma. Mitt vatten blir nu bättre dag för dag. Vi använder inte så mycket vatten i hushållet. Tar vatten ur sjön till bevattning. Då hoppas jag på att det blir helt klart till hösten.

Blev vattnet återställd?

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.