1 251 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Förstora ventialitionshål?
Jag har idag en tallriksventil i duschen i källaren. En liten sådan, id på röret ca 6 cm.
Idag kommer luften in där och det känns för en amatör som mig fel. Borde sätta dit en fläkt som trycker ut den fuktiga luften kan jag tycka.
Men hur gör man ett runt hål större? Finns det något "smart" sätt eller är det bara att börja karva med olika verktyg och försöka behålla en ungefärlig rundhet innan man stoppar in nytt rör och tex en PAX-fläkt? Är ju kakel på insidan, gammalt hus med rejält med trä och minimal issolering följt av plåtfasad på utsidan.
Bonusfråga.
Kommer en sådan fläkt ens mäkta med att gå mot den naturliga luftströmningen från källare och uppåt?
Idag kommer luften in där och det känns för en amatör som mig fel. Borde sätta dit en fläkt som trycker ut den fuktiga luften kan jag tycka.
Men hur gör man ett runt hål större? Finns det något "smart" sätt eller är det bara att börja karva med olika verktyg och försöka behålla en ungefärlig rundhet innan man stoppar in nytt rör och tex en PAX-fläkt? Är ju kakel på insidan, gammalt hus med rejält med trä och minimal issolering följt av plåtfasad på utsidan.
Bonusfråga.
Kommer en sådan fläkt ens mäkta med att gå mot den naturliga luftströmningen från källare och uppåt?
Angående bonusfrågan kan det vara en god idé att vända den naturliga luftströmmen i huset på sommaren så den varma luften på våningen ovanför sugs ner och värmer källaren till en behaglig temperatur. Ett par tre PAX-fläktar gör märkbar skillnad.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Usch, nej, hemska tankeJ Josth skrev:
Sover idag på övervåning men skall flytta ned igen efter en snart påbörjad renovering. Har idag AC på övervåningen och kommer sätta AC i mitt nya sovrum i källaren. Mer varmluft är det sista jag vill ha ned
Klicka här för att svara
