J Jess84 skrev:
Jag bad en snickare som vi känner bygga skärmtaket utifrån önskemål som jag hade vad gäller utseendet. Sedan förlitade jag mig på att han skulle bygga utifrån mina önskemål. Men någonstans mitt i började han prata om ev extra stolpar för bärigheten vilket inte var enligt mina önskemål. Jag ska börja överväga tips om att ställa extra stolpar under vintertid. Kanske är enklast och billigast. Man blir bara besviken över att behöva kompromissa.
Jag förstår besvikelsen.
Tycker också att han borde ha förstått att det är stor spännvidd och att man behöver konstruera för det.
H-balkar hade kanske löst problemet utan stolpar...

Jag tror du bara behöver ha stoplarna när det är som mest tung snö.
Typ Jan-Feb. Lite beroende på var i landet förstås.

• Gilla
Jess84 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Ja det där ser lite klent ut.
Jag har något liknande, men det skottar jag av när det kommer snö.
Snö och/eller vind kommer tyvärr skrota det där taket och skada något/någon.
Jag gillar utseendet då det är luftigt och smäckert, vill du ha kvar den känslan bygg i stål.

Lycka till
/W

Lilla selma
Byta till segelduk under sommaren för att ta bort på vintern? Då kan konstruktionen stå kvar.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Fundering.

Hur kraftiga måste två L-profiler på varje sida om bslkarna vara? Jag tänker mig upp och nervänt L för att smälta in bäst.

Samma fundering om plattjärn?

Jag vet att det beror på bredd och tjocklek men jag har inte räknat på järn eller stål de senaste 30 åren så jag är inte kompetent att komma närmare än en idé.

Z z_bumbi skrev:
Fundering.

Hur kraftiga måste två L-profiler på varje sida om bslkarna vara? Jag tänker mig upp och nervänt L för att smälta in bäst.

Jag vet att det beror på bredd och tjocklek men jag har inte räknat på järn eller stål de senaste 30 åren så jag är inte kompetent att komma närmare än en idé.
Har du ett liknande projekt och samma problem?

Jag har tagit kontakt med en som ska räkna på hur kraftiga profilerna måste vara. Han måste först få måtten på bygget. Så om inte du har exakt samma mått så kanske det kommer skilja sig.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Ja det där ser lite klent ut.
Jag har något liknande, men det skottar jag av när det kommer snö.
Snö och/eller vind kommer tyvärr skrota det där taket och skada något/någon.
Jag gillar utseendet då det är luftigt och smäckert, vill du ha kvar den känslan bygg i stål.

Lycka till
/W
Jag
Lilla selma Lilla selma skrev:
Byta till segelduk under sommaren för att ta bort på vintern? Då kan konstruktionen stå kvar.

P
Det värsta är att det där säkert kommer att hålla längre än man tror… Jag har sett chockerande klena konstruktioner överleva i evigheter, men jag hade inte vågat.

Du kan ju göra som min pappa, som kände att han byggt för klent, så han satte dit vinter-stolpar, innan snön. På så sätt hade han öppen och klen konstruktion på sommaren, och god hållfasthet när snön kom.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det värsta är att det där säkert kommer att hålla längre än man tror… Jag har sett chockerande klena konstruktioner överleva i evigheter, men jag hade inte vågat.

Du kan ju göra som min pappa, som kände att han byggt för klent, så han satte dit vinter-stolpar, innan snön. På så sätt hade han öppen och klen konstruktion på sommaren, och god hållfasthet när snön kom.
Jag vågar inte heller och ska därför ta in en byggkonstruktör som ska mäta och räkna på bärighet för att se även en lösning som är mer permanent. Troligvis en lösning i stål. Jag hoppas bara inte det kommer kosta för mycket.

J Jess84 skrev:
Jag vågar inte heller och ska därför ta in en byggkonstruktör som ska mäta och räkna på bärighet för att se även en lösning som är mer permanent. Troligvis en lösning i stål. Jag hoppas bara inte det kommer kosta för mycket.
Leta upp en skrot där det kan finnas stål att använda.

Z z_bumbi skrev:
Fundering.

Rent genrellt när det kommer till kosntuktion så skall man tänka "trianglar" - så stöd på sidorna bör vara i form av avbärare i 45 grader som leder ned lasten i vägg/stolpar.

Ett L-stöd, i stål då, kan förvisso hjälpa lite, men man måste räkna på det då konstruktionen inte blir starkare än precis där det horisontella möter det vertikala - och det bli mer eller mindre bara ett "gångjärn med lite motstånd".

Snabb skiss nedan (där jag säkert glömt en del krafter osv), men för principens skull...
Den frihängande längden blir mindre och kraften kan ledas ned i konstruktionen med ett stöd.
I det andra fallet (L format stöd) är det bara en ytterst liten kraft som kan tas upp i skarven som blir som ett pyttelitet "stöd"...

Det är lätt att prova - sätter man ett vinkeljärn mellan två 2 m långa träbalkar så är det inte svårt att böja till dom (även om skriven kanske ger sig först). Sätter du en tvärstötta i 45 grader säg ngn halvmeter ut så kommer du troligen inte kunna ned dom för hand om dom är ihopskruvade ordentligt (gärna även då med vinkeljärn iofs

Skiss som jämför stödstrukturer: L-format stöd och triangulärt stöd med kraftpilar.

• Gilla
Jess84
  • Laddar…
Sedan finns ju möjligheten att göra en hängbrolösning på bygget också... De fyra stolparna förlängs uppåt två meter (ish) och man sätter en wire från väggfäste till toppen av stolpen till mittpunkten och sedan upp till den andra stolpen och sedan ner till sista väggfästet. Kanske inte så estetiskt vid första anblick men med lite välplacerade ljusslingor kan det se kul/exotiskt/annorlunda ut.

Det där är ingen hängbro lösning utan det kallas snedkabel lösning ;)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
VidarH VidarH skrev:
Sedan finns ju möjligheten att göra en hängbrolösning på bygget också... De fyra stolparna förlängs uppåt två meter (ish) och man sätter en wire från väggfäste till toppen av stolpen till mittpunkten och sedan upp till den andra stolpen och sedan ner till sista väggfästet. Kanske inte så estetiskt vid första anblick men med lite välplacerade ljusslingor kan det se kul/exotiskt/annorlunda ut.
Har du något exempel på en sådan konstruktion när det gäller skärmtak? Känns spontant som att det skulle krävas rätt kraftiga stolpar för att det skulle fungera?

/Krille

K Krille4 skrev:
Har du något exempel på en sådan konstruktion när det gäller skärmtak? Känns spontant som att det skulle krävas rätt kraftiga stolpar för att det skulle fungera?

/Krille
Nej, jag har inget exempel att hänvisa till. Men stolparna "bär" ju inte upp mittsektionen själva utan det gör ju wiren som i sin tur sitter fäst på ytterkanten av taket. Så stolparna är utsatta för tryck och inte böjkrafter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.