Hej!
Vi har nyligen byggt ett skärmtak och snickaren påstår att vi behöver förstärka med en tredje stolpe i mitten. Problemet är att vi inte vill ha en tredje stolpe i mitten vilket jag trodde att snickaren hade förstått och byggt därefter.
Nu står vi här och jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta en lösning som inte innebär att vi river ner allt och bygger om.
Hoppas någon kan hjälpa mig med en enkel lösning.
Vi har nyligen byggt ett skärmtak och snickaren påstår att vi behöver förstärka med en tredje stolpe i mitten. Problemet är att vi inte vill ha en tredje stolpe i mitten vilket jag trodde att snickaren hade förstått och byggt därefter.
Nu står vi här och jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta en lösning som inte innebär att vi river ner allt och bygger om.
Hoppas någon kan hjälpa mig med en enkel lösning.
Ja det där behöver definitivt en eller ett par stolpar till för att inte snön ska riva allt i vinter. Men stolparna behövs ju bara på vintern.
Gillar själv nätta altantak så jag har löst det så att jag sätter upp extra reglar och stolpar inför vintern som stöd.
Gillar själv nätta altantak så jag har löst det så att jag sätter upp extra reglar och stolpar inför vintern som stöd.
Tack för tipset men jag är ute efter en mer permanent lösning.F Freddedan skrev:
Jadu då är det nog att ställa in sig på att riva och börja om. Andra kan räkna bättre men erfarenheten från andra liknande frågeställningar är att det krävs rätt feta limträbalkar för att klara även en liten snölast med den där spännvidden.
vad är det för spännvidd mer exakt?
vad är det för spännvidd mer exakt?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 820 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 820 inlägg
Ser ut att vara en skarv mitt på i längsled, ser inte alls hållbart ut. 
Tråkigt att det blivit så här, var beställningen att det skulle vara 4 stolp så snickaren visste det från början?
Tråkigt att det blivit så här, var beställningen att det skulle vara 4 stolp så snickaren visste det från början?
Ja... vem har ritat och konstruerat detta?
Snön kommer att knäcka detta en vacker vårvinter.
Jag gillar den öppna lösningen. Och hade definitivt ställt dit två snygga extra stolpar i samband med att utemöblerna ställs in.
Och tas bort när utemöblerna tas fram.
Snön kommer att knäcka detta en vacker vårvinter.
Jag gillar den öppna lösningen. Och hade definitivt ställt dit två snygga extra stolpar i samband med att utemöblerna ställs in.
Och tas bort när utemöblerna tas fram.
Jag bad en snickare som vi känner bygga skärmtaket utifrån önskemål som jag hade vad gäller utseendet. Sedan förlitade jag mig på att han skulle bygga utifrån mina önskemål. Men någonstans mitt i började han prata om ev extra stolpar för bärigheten vilket inte var enligt mina önskemål. Jag ska börja överväga tips om att ställa extra stolpar under vintertid. Kanske är enklast och billigast. Man blir bara besviken över att behöva kompromissa.Huddingebo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det är lite det som är
Nu anger du inga mått men uppskattningsvis är det ca 4 meter fri spännvidd under den långa delen ?
Om du då bor i södra Sverige så behöver du iaf en 45x245 eller gå på limträ. Det ger förstås inte en lika smäcker konstruktion, men det är tyvärr så det är.
Ett alternativ är förstås stål, som ger möjlighet till en smalare konstruktion utan mellanstöd, men det kostar ju lite mer istället.
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=000100
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
Att gå medelvägen coh stötta upp vintertid är ju en annan lösning, dock ser det ut som ni har skarvat balken mitt i just nu, så jag tror att den kommer börja hänga rätt snart även på sommaren bara av egenvikten
Det är ju tyvärr verkligheten: Man måste anpassa konstruktionen efter fysikens lagar.J Jess84 skrev:
Nu anger du inga mått men uppskattningsvis är det ca 4 meter fri spännvidd under den långa delen ?
Om du då bor i södra Sverige så behöver du iaf en 45x245 eller gå på limträ. Det ger förstås inte en lika smäcker konstruktion, men det är tyvärr så det är.
Ett alternativ är förstås stål, som ger möjlighet till en smalare konstruktion utan mellanstöd, men det kostar ju lite mer istället.
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=000100
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
Att gå medelvägen coh stötta upp vintertid är ju en annan lösning, dock ser det ut som ni har skarvat balken mitt i just nu, så jag tror att den kommer börja hänga rätt snart även på sommaren bara av egenvikten
Tack för din feedback. Ska framföra allt till snickaren som får göra om och göra rätt.klaskarlsson skrev:
Det är lite det som är
Det är ju tyvärr verkligheten: Man måste anpassa konstruktionen efter fysikens lagar.
[länk]
[länk]
Att gå medelvägen coh stötta upp vintertid är ju en annan lösning, dock ser det ut som ni har skarvat balken mitt i just nu, så jag tror att den kommer börja hänga rätt snart även på sommaren bara av egenvikten![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Måste bara få inflika att snickare iofs har rätt i att man bör stötta upp om det virke som man har använt nu skall vara där...men som sagt alternativet är ju grövre dimension eller limträ (alt stål eller ngt liknande då om man vill spejsa till saker)J Jess84 skrev:
Nästa gång så är ett tips att prata med en konstruktör som kan beräkna hålfastheten, väldigt få snickare som besitter den kunskapen.J Jess84 skrev:Jag bad en snickare som vi känner bygga skärmtaket utifrån önskemål som jag hade vad gäller utseendet. Sedan förlitade jag mig på att han skulle bygga utifrån mina önskemål. Men någonstans mitt i började han prata om ev extra stolpar för bärigheten vilket inte var enligt mina önskemål. Jag ska börja överväga tips om att ställa extra stolpar under vintertid. Kanske är enklast och billigast. Man blir bara besviken över att behöva kompromissa.
Snickaren insåg väl problematiken med hålfastigheten när han väl börja bygga och va ärlig nog att informera dej om det.
Enklaste och billigaste lösningen är några extra stolpar under vintern.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Liknar lite ett carportbygge i grannskapet. Ca 5 m spännvidd ut från bef. garage. Byggt av 45x95 reglar… På garagesidan hänger de i vindskivan. På andra sidan stolpar på markskuvar, hälften av stolparna lutar 10-15 grader.
Allt givetvis utan bygglov, och utan att prata med grannen som fått de lutande stolparna i sin häck…
Men detta överlevde vintern.
Allt givetvis utan bygglov, och utan att prata med grannen som fått de lutande stolparna i sin häck…
Bygglov beviljat och betalt i vårt fall men som någon skrev här kanske man skulle ha konsultera med en konstruktör först. Trodde inte det skulle vara så komplext och kostsamt. Ville bara slippa ta bort dynorna när de regnade. ☹️H hempularen skrev:Liknar lite ett carportbygge i grannskapet. Ca 5 m spännvidd ut från bef. garage. Byggt av 45x95 reglar… På garagesidan hänger de i vindskivan. På andra sidan stolpar på markskuvar, hälften av stolparna lutar 10-15 grader.
Det är stor skillnad på regn- och snölast tyvärr. Nu framgick det väl inte var i landet skärmtaket finns men även ute vid kusterna där snölasten är lägre påverkas konstruktionerna snabbt till att få kraftiga och i bland lite väl stora balkdimensioner för att det skall se snyggt ut. Och detta för att kunna klara en snölast som inte inträffar varje år... Extra stolpar är kanske en relativt lätt åtgärd.J Jess84 skrev: