Renoverar liten stuga. I innertaket (mot vindsutrymmet) finns en gammal 120x60mm (4.2 meter lång) bjälke som tidigare varit utsatt för långvarig vattenläcka. Den ser lite svag ut på mitten så jag vill förstärka den med en likadan bjälke som jag tänkte bulta fast intill den gamla. Den nya kommer att vila på samma väggregel (kraftigt timmer) som den gamla.

Frågan är nu hur många (12 mm tjocka) bultar jag ska dra till med för att det hela ska bli en hållbar enhet.

Någon?

Borde väl en konstruktör svara på men, ska du förstärka med en lika lång regel eller bara på mitten? Hur dålig är den befintliga, kanske läge att byta ut i sin helhet?

Spelar det ingen roll hur det ser ut eller genomförs? Då skulle jsg slå på en 45x220 på var sida och antingen spika 5" som en tok eller dra genomgående bult (främst mot kanterna). Finns det strävor mittpå får du förstås avlasta dessa också.

Använd montagelim och fixera först med några 5" spik, borra och dra i genomgående 12mm bult med rejäla fyrkantsbrickor. P.g.a limmet behöver du inte så många bultar (4st).
/CC

Tänkte ha en som är lika lång och vilar på samma vägg regel som den gamla.
Lim och bult låter bra. Jag satsar på sex bult (12 mm) och lim hitan och ditan.
Tack för synpunkterna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.