2 364 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Förstärkning av bjälke
Renoverar liten stuga. I innertaket (mot vindsutrymmet) finns en gammal 120x60mm (4.2 meter lång) bjälke som tidigare varit utsatt för långvarig vattenläcka. Den ser lite svag ut på mitten så jag vill förstärka den med en likadan bjälke som jag tänkte bulta fast intill den gamla. Den nya kommer att vila på samma väggregel (kraftigt timmer) som den gamla.
Frågan är nu hur många (12 mm tjocka) bultar jag ska dra till med för att det hela ska bli en hållbar enhet.
Frågan är nu hur många (12 mm tjocka) bultar jag ska dra till med för att det hela ska bli en hållbar enhet.
Spelar det ingen roll hur det ser ut eller genomförs? Då skulle jsg slå på en 45x220 på var sida och antingen spika 5" som en tok eller dra genomgående bult (främst mot kanterna). Finns det strävor mittpå får du förstås avlasta dessa också.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden