Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Multimetern har inte oändlig resistans när du mäter spänning. Den kommer att släppa igenom en pytteliten ström för att kunna mäta (beroende på hur dyr multimeter du har). Så det kan räcka för att trigga en jordfelsbrytare, eller andra switchar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När du kopplar instrumentet som på första bilden så mäter det ström. Då är inre resistansen nära noll, en direkt kortslutning. Sedan är det möjligt att kortslutningen inte kopplas om inte ratten också står på strömmätning, beror på fabrikat.
Men har du det kopplat så och mäter ex fas mot nolla så förstör du instrumentet, det brinner upp. Billiga instrument kan explodera med en sådan felkoppling.
Men har du det kopplat så och mäter ex fas mot nolla så förstör du instrumentet, det brinner upp. Billiga instrument kan explodera med en sådan felkoppling.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ev. så har du förstört instrumentet, men det borde inte visa sig som för låg inre resistans vid spänningsmätning. Men testa instrumentet (rätt kopplat) mot något med känd spänning ex. ett batteri (område VDC).
En multimeter har normalt inre resistans på 10 Megaohm eller mer vid spänningsmätning, och skall inte trigga något om saker är rätt kopplade. Sedan finns det instrument där man medvetet kopplar in lite mer belastning, för att inte få ”spökspänningar”, en oinkopplad tråd fungerar som antenn och ”plockar upp” svaga strömmar ur luften, vilket kan visas som rätt hög spänning på instrumentet. Då vill man ha lite mer belastning från instrumentet för att slippa fenomenet.
En multimeter har normalt inre resistans på 10 Megaohm eller mer vid spänningsmätning, och skall inte trigga något om saker är rätt kopplade. Sedan finns det instrument där man medvetet kopplar in lite mer belastning, för att inte få ”spökspänningar”, en oinkopplad tråd fungerar som antenn och ”plockar upp” svaga strömmar ur luften, vilket kan visas som rätt hög spänning på instrumentet. Då vill man ha lite mer belastning från instrumentet för att slippa fenomenet.
Ska testa:
Jag har haft en nivåmätare i min pumpbrunn kopplad såhär:
Boxen (H-tonic) är alltså modifierad och kopplingen mellan fibaron och upp i boxen är en 4-ledare med retur ner till fibaron. Schuckouttaget på H-tonic får spänning när nivån i brunnen blir för hög. Samtidigt får S1 spänning (fibaro) och drar relät i fibaron och det andra (blåa) shickouttaget får spänning (startar pump).
Har fungerat utmärkt i 4 år.
Nu tänkte jag byta fibaron mot en Shelly.
Då få det andra schukouttaget (blåa) spänning om jag sätter i ett uttag i Schuckouttaget på H-tronic.
Byter jag tillbaka till Fibaro fungerar allt som det ska.
Jag har haft en nivåmätare i min pumpbrunn kopplad såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boxen (H-tonic) är alltså modifierad och kopplingen mellan fibaron och upp i boxen är en 4-ledare med retur ner till fibaron. Schuckouttaget på H-tonic får spänning när nivån i brunnen blir för hög. Samtidigt får S1 spänning (fibaro) och drar relät i fibaron och det andra (blåa) shickouttaget får spänning (startar pump).
Har fungerat utmärkt i 4 år.
Nu tänkte jag byta fibaron mot en Shelly.
Då få det andra schukouttaget (blåa) spänning om jag sätter i ett uttag i Schuckouttaget på H-tronic.
Byter jag tillbaka till Fibaro fungerar allt som det ska.
Jag har också råkat ut för detta fenomen vid spänningsmätning på ingångarna på Shelly, det är tydligen en produktegenskap p.g.a. hur ingångskretsen är konstruerad, det finns beskrivet på diverse sidor på nätet.
Bl.a. har jag för miga att controller-kretsen är bunden till fasen, så när man sluter in en ingång (som indirekt är en GPIO som hålls till 3,3V) till fasen "jordar" man den mot den interna GND (är dock lite osäker på den exakta lösningen).
Sedan finns det garanterat ett antal kringkomponenter i ingångskretsen för skydd mot felkopplingar etc.
Om man kopplar multimetern som i TS första bild händer ingenting farligt för COM och 10A är i princip samma pol, sitter ju endast en kraftig shunt för strömmätning där mellan.
Bl.a. har jag för miga att controller-kretsen är bunden till fasen, så när man sluter in en ingång (som indirekt är en GPIO som hålls till 3,3V) till fasen "jordar" man den mot den interna GND (är dock lite osäker på den exakta lösningen).
Sedan finns det garanterat ett antal kringkomponenter i ingångskretsen för skydd mot felkopplingar etc.
Om man kopplar multimetern som i TS första bild händer ingenting farligt för COM och 10A är i princip samma pol, sitter ju endast en kraftig shunt för strömmätning där mellan.
Bästa svaret
Med Shelly måste du säkert veta att det sker en direkt slutning mellan L och SW för rätt detektering av "till", samt att SW måste vara flytande för detektering av "från", alltså inget annat kopplat på tändtråden.D Derbyboy skrev:Ska testa:
Jag har haft en nivåmätare i min pumpbrunn kopplad såhär:
[bild]
Boxen (H-tonic) är alltså modifierad och kopplingen mellan fibaron och upp i boxen är en 4-ledare med retur ner till fibaron. Schuckouttaget på H-tonic får spänning när nivån i brunnen blir för hög. Samtidigt får S1 spänning (fibaro) och drar relät i fibaron och det andra (blåa) shickouttaget får spänning (startar pump).
Har fungerat utmärkt i 4 år.
Nu tänkte jag byta fibaron mot en Shelly.
Då få det andra schukouttaget (blåa) spänning om jag sätter i ett uttag i Schuckouttaget på H-tronic.
Byter jag tillbaka till Fibaro fungerar allt som det ska.
Ah ok, värdefullt!
Nu går ju sw via uttaget på på H-tonic och sen ner till Shellyn.
Uttaget på H-tronic borde alltså kopplas på 0 på shellyn, samma som det blåa uttaget, alltså det andra uttaget där pumpen är inkopplad.
Nu går ju sw via uttaget på på H-tonic och sen ner till Shellyn.
Uttaget på H-tronic borde alltså kopplas på 0 på shellyn, samma som det blåa uttaget, alltså det andra uttaget där pumpen är inkopplad.
Redigerat:
Sådär, ditt inlägg gjorde att jag kunde lösa det. Tusen tack och trevlig kväll! Mvhsnaggletooth skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



