Fyfan, nästan 200.000kr i bara avgifter, jag mår nästan illa.. :( Tycker du borde försöka sälja lägenheten innan fastighetsaffären görs klart. Du kan bo på hotell under tiden och magasinera prylarna rätt så lång tid för dom slantarna du sparar på att slippa låna dom sista 3 miljonerna.

stake skrev:
Ska du låna 3 miljoner till fastigheten och det finns pantbrev på 1 miljon sen tidigare, så behöver du betala för pantbrev för 2 miljoner. Kostnaden ligger på ungefär 2% av hur stor summa du tar ut i pantbrev.
Pantbrev är ett papper banken hittat på för att tjäna mer pengar.
Stämpelskatten är inget banken tar del av. Men det vet du ju säkert redan ;-)

Fram till att du säljer lägenheten kan du ställa säkerhet i densamma om det nu är så att du har ett stort övervärdering i denna.

stake skrev:
Pantbrev är ett papper banken hittat på för att tjäna mer pengar.
Det där har du fullständigt fått om bakfoten. Det är inte banken som tar dina 2%, det är staten. Det är en skatt, helt enkelt. (Däremot är det vissa banker som tar betalt för att de sköter det administrativa med pantbreven.) Pantbreven administreras av Lantmäteriet.

Vem som hittat på pantbreven vet jag inte, men jag tror att det är en äldre företeelse än bankerna.

Helt sjukt med alla dessa avgifter hit o dit när man köper hus asså!

Förresten, stämmer det att om man köper huset via sin firma, att man får betala 3% is lagfartsavgift istället för 1.5%?

phattrance skrev:
Förresten, stämmer det att om man köper huset via sin firma, att man får betala 3% is lagfartsavgift istället för 1.5%?
Du åker på att betala 4,25 % om du köper via AB, vill jag minnas...

phattrance skrev:
Nja så billigt är det inte, företag betalar 4,25%...

ejeras skrev:
Du åker på att betala 4,25 % om du köper via AB, vill jag minnas...

ÄR avgiften fortfarande 4.25% ifall man driver en enskild firma? Har inte nåt AB.

phattrance skrev:
ÄR avgiften fortfarande 4.25% ifall man driver en enskild firma? Har inte nåt AB.
Nej

Nej, då är det 2% som gäller. EF är ju ingen juridisk person och då är det ju ditt personnummer som köper. Lycka till

ejeras skrev:
Nej, då är det 2% som gäller. EF är ju ingen juridisk person och då är det ju ditt personnummer som köper. Lycka till
Ah ok, första goda nyheterna på hela dan :)

Men ligger inte lagfartskostnaden på 1.5%?

Sorry, menade givetvis 1,5%

Ok så det är inga fler avgifter än lagfartkostnaden, pantbrevet samt fastighetsskatten som kommer att tillkomma sen va? Nu syftar jag på skatter osv när man köper ett hus o inte kostnader för el, sopor osv

Okej fel av mig! Pantbrev är alltså något staten hittat på för att lura dig på mer pengar :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.