22 090 läst ·
41 svar
22k läst
41 svar
Förstår inte detta med Pantbrev
Fyfan, nästan 200.000kr i bara avgifter, jag mår nästan illa..
Tycker du borde försöka sälja lägenheten innan fastighetsaffären görs klart. Du kan bo på hotell under tiden och magasinera prylarna rätt så lång tid för dom slantarna du sparar på att slippa låna dom sista 3 miljonerna.
Stämpelskatten är inget banken tar del av. Men det vet du ju säkert redan ;-)stake skrev:
Det där har du fullständigt fått om bakfoten. Det är inte banken som tar dina 2%, det är staten. Det är en skatt, helt enkelt. (Däremot är det vissa banker som tar betalt för att de sköter det administrativa med pantbreven.) Pantbreven administreras av Lantmäteriet.stake skrev:
Vem som hittat på pantbreven vet jag inte, men jag tror att det är en äldre företeelse än bankerna.
Helt sjukt med alla dessa avgifter hit o dit när man köper hus asså!
Förresten, stämmer det att om man köper huset via sin firma, att man får betala 3% is lagfartsavgift istället för 1.5%?
Ok så det är inga fler avgifter än lagfartkostnaden, pantbrevet samt fastighetsskatten som kommer att tillkomma sen va? Nu syftar jag på skatter osv när man köper ett hus o inte kostnader för el, sopor osv