22 074 läst ·
41 svar
22k läst
41 svar
Förstår inte detta med Pantbrev
Sida 1 av 3
Hur funkar det när man köper ett hus som har pantbrev? Är det något som jag tar över och skall betala eller är det säljaren som löser in detta vid försäljningen?
Huset som jag hade tänkt att köpa ska enligt mäklaren ha 1st pantbrev uttaget om sammanlagt 1 500 000 kr.
Ska jag betala en avgift för detta när jag köper ett hus eller? Har inte riktigt förstått detta med pantbrev
Huset som jag hade tänkt att köpa ska enligt mäklaren ha 1st pantbrev uttaget om sammanlagt 1 500 000 kr.
Ska jag betala en avgift för detta när jag köper ett hus eller? Har inte riktigt förstått detta med pantbrev
Pantbreven följer alltid med fastigheten. Ingår alltså i köpeskillingen. 1 pantbrev på 1.5Mkr innebär att du maximalt kan ha 1.5Mkr i lån på huset, utan att skaffa ett till pantbrev. Pantbrev är rätt dyrt att skaffa, så som köpare är det en fördel med stora pantbrev.
Med andra ord så ska man köpa ett hus med så stora pantbrev som möjligt?
Så om huset kostar 7.000.000kr och pantbrevet ligger på 1.500.000kr. Hur mycket extra får jag betala för detta? dvs vad går avgiften på?
Så om huset kostar 7.000.000kr och pantbrevet ligger på 1.500.000kr. Hur mycket extra får jag betala för detta? dvs vad går avgiften på?
Redigerat:
Det beror helt på hur mycket du behöver låna. Pantbrev kostar runt 20 000:- per miljon.phattrance skrev:
Så med andra ord måste man alltid ta ett pantbrev som till slut hamnar på kostnaden för huset? i detta fall måste jag ha ett pantbrev på 7.000.000kr?
Jag kommer att betala 1milj kontant samt 3 milj till när jag sålt min lägenhet (ca 1månad efter köp av huset).
så i början kommer jag att låna 6milj kr och 1-2 månader senare betala av 3milj kr. Då återstår ett lån på 3 milj kr från Banken. Ska jag betala 2% av 3 milj som jag lånar av banken eller är det 2% av 5.500.000?
Jag kommer att betala 1milj kontant samt 3 milj till när jag sålt min lägenhet (ca 1månad efter köp av huset).
så i början kommer jag att låna 6milj kr och 1-2 månader senare betala av 3milj kr. Då återstår ett lån på 3 milj kr från Banken. Ska jag betala 2% av 3 milj som jag lånar av banken eller är det 2% av 5.500.000?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Eftersom pantbrev är ett otyg som inte förekommer i lägenhetssfären kan det ju vara så att TS står inför sitt första köp, och första gången är det kanske inte uppenbart...stake skrev:
till TS: Det är på det belopp du lånar du behöver pantbrev, så på 5,5 (7-1,5) mkr behöver du inte betala, dock blir jag lite osäker när det gäller överbryggnadslån, jag betalade inte något pantbrev på det beloppet (det är någon form av blancolån), men kanske har dessa regler skärpts på senare tid.
Så: sannolikt behöver du det på 3 mkr (du behöver ta ut nya på 1,5) och möjligtvis behövs det på 6 mkr (du behöver ta ut nya på 4,5)
Ska du låna 3 miljoner till fastigheten och det finns pantbrev på 1 miljon sen tidigare, så behöver du betala för pantbrev för 2 miljoner. Kostnaden ligger på ungefär 2% av hur stor summa du tar ut i pantbrev.
Pantbrev är ett papper banken hittat på för att tjäna mer pengar.
Pantbrev är ett papper banken hittat på för att tjäna mer pengar.
Man kan förenklat säga att pantbrev ger dig rätten att låna med fastigheten som säkerhet. Utöver dom 2% tillkommer en futtig avgift på några hundralappar per pantbrev.
Om du ska låna 3 milj. tillfälligt utan pantbrev kan du kanske ta det med lägenheten som säkerhet. Prata med banken.
Om du ska låna 3 milj. tillfälligt utan pantbrev kan du kanske ta det med lägenheten som säkerhet. Prata med banken.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jo, om du nu inte är helt uppdaterad på avgifter relaterat till fastighetsförvärv kan det ju vara värt att nämna stämpelskatten på lagfarten, du är medveten om den? det är 1,5% på hela köpeskillingen.
/U
/U
ullberg skrev:
Lagfartsavgiften är jag medveten om, det är bara pantbrevet som är lite klurig
Fast det är väl 1.5% på taxeringsvärdet (läste det någonstans när jag googlade). I detta fall ligger taxeringsvärdet på 5 200 000 kr (uppskattat avs år 2012). Vilket då blir 1.5% av 5.200.000. Stämmer detta?
Ah ok nu tror jag att jag hänger med lite iallafall 
har en fråga till. Ska man även betala nån fastighetsskatt också när man köper huset som är nybyggt? nu vet jag att man kan skjuta upp skatten, men vad ligger avgiften på där?
har en fråga till. Ska man även betala nån fastighetsskatt också när man köper huset som är nybyggt? nu vet jag att man kan skjuta upp skatten, men vad ligger avgiften på där?