Ny med vedpanna. Den här sidan är det jag vet om principen av en laddomat. Fiffigt!
Vad jag inte får ihop är temperaturerna som anges i drift, på mitt exemplar. Acktanken är till vänster, pannan till höger:
Så om jag förstår rätt:
- kallt vatten kommer från vänster, botten av tanken, 44 grader
- varmt vatten kommer från toppen, toppen av pannan, 85 grader,
- de två blandas till höger, inloppet av pannan, ... 92 grader??
Jag förstår inte hur det hänger ihop. Har mätarna såpass stor felmarginal? Eller är laddomaten i en annan mode än jag tror? Eller kan mitt system vara monterat på ett ovanligt sätt?
Här är en bild av helheten, tanken till vänster, laddomat i botten, pannan till höger.
Vad jag inte får ihop är temperaturerna som anges i drift, på mitt exemplar. Acktanken är till vänster, pannan till höger:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om jag förstår rätt:
- kallt vatten kommer från vänster, botten av tanken, 44 grader
- varmt vatten kommer från toppen, toppen av pannan, 85 grader,
- de två blandas till höger, inloppet av pannan, ... 92 grader??
Jag förstår inte hur det hänger ihop. Har mätarna såpass stor felmarginal? Eller är laddomaten i en annan mode än jag tror? Eller kan mitt system vara monterat på ett ovanligt sätt?
Här är en bild av helheten, tanken till vänster, laddomat i botten, pannan till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du några problem med anläggningen? Ser ut som den övre termometern har blivit bytt någon gång och den visar rätt rimligt.Orginaltermometrarna är inget att lita på. Mina visar drygt 100° vid full drift 
Har du inga bekymmer med anläggningen är det bara att ignorera.
Har du inga bekymmer med anläggningen är det bara att ignorera.
Har nog 6-7 analoga mätare likt denna. Några är tvärdöda (men de var från 91 så det kanske är ok livslängd i alla fall...), några visar väl en 20-25C fel. Jag tror på felvisning.
Du kan ju prova att byta plats på mätarna, och se hur det blir. Eller kolla på den när anläggningen är kall / ur drift. Jag skulle gissa att din slutsats blir felvisning på mätningen.
Du kan ju prova att byta plats på mätarna, och se hur det blir. Eller kolla på den när anläggningen är kall / ur drift. Jag skulle gissa att din slutsats blir felvisning på mätningen.
Tack för svaren. Bra att veta, då tar jag dem för bara en fingervisning 
Menar du att jämföra om temperaturerna diffar när installation varit ur drift ett tag? Smart, det ska jag försöka komma ihåg.
Tyvärr är det inget alternativ för mig att bara ignorera, sånt är för kul för att inte försöka förstå
De där pilarna t.ex., de make:ar ingen sense, de skulle jag vilja förstå.
Menar du att jämföra om temperaturerna diffar när installation varit ur drift ett tag? Smart, det ska jag försöka komma ihåg.
Tyvärr är det inget alternativ för mig att bara ignorera, sånt är för kul för att inte försöka förstå
Ibland sitter själva tavlan löst. På min laddomat kan jag vrida själva plasthuset med skalan och helt enkelt välja temperatur själv. Mycket praktiskt!
edit: jag såg nu att den övre termometern verkar utbytt och eftersom laddomaten försöker hålla 78 grader som standard så tror jag att den undre till höger är den som felar. Det påverkar dock inte funktionen på något sätt.
edit: jag såg nu att den övre termometern verkar utbytt och eftersom laddomaten försöker hålla 78 grader som standard så tror jag att den undre till höger är den som felar. Det påverkar dock inte funktionen på något sätt.
Redigerat:
Klicka här för att svara