J jhall skrev:
Snyggt jobbat! Jag har gått och funderat på att göra samma sak själv, men det är inte riktigt dags att lägga om taket här än och jag fegar väl lite. Tyckte du det var knepigt att få till fästena eller är de gjorda så det ska gå enkelt?

En pall solceller känns som man kan få väldans överkomligt, men jag trodde det skulle vara svårt att övertala elektrikern att installera dem. Hur mycket tycker han det är ok att du gör själv?
Tackar! Det var ganska enkelt att montera fästena, det kräver ju dock att man spårar ur pannan ovanför i underkant, men det går också enkelt med diamantklinga till vinkelslipen. Det kräver lite noggrannhet och tid men är absolut inte svårt skulle jag säga. Den jobbigaste aspekten i det hela är att ta sig runt på taket :)

För oss var han ok med att vi monterade panelerna och drog DC kablar. Men det slutar nog i att vi drar kablarna tillsammans ändå, men jag har fördragit rören. Koppla kontakterna mellan panelerna och spänna upp allt med buntband är ju inte så svårt :)

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Solceller fortsättning:

Kanske lite överkurs men jag satte tejp överst på de snedskurna läkt bitarna jag la till för att få lite mer stöd under vissa fästen.
Snedskuren träbit med tejp på ett tak, del av solcellsmonteringen; synligt svart takmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blev att rikta upp alla skenor, körde ett kryss med murarsnöre för att få planhet mellan översta och understa skenan, sen körde jag linor vertikalt och horisontellt. På bilden ser ni även att byggarna satt upp och målat panelen på kupan.
Tak med solcellsskenor och murarsnöre för planhet, med panel och flexslangar monterade på tillbyggnadens kupa.
Skapa konto

Även spårat ur pannor för flexslangarna (UV beständig 20mm från biltema). Slangarna går sedan ner och in under takfoten och sen bort mot garaget där inverter+batteri ska sitta, körde rejält med tätningstejp vid genomföringen:
Solpaneler monterade på ett tak med vågformade takpannor. Två flexslangar löper mellan tegelpannorna medan skenor och fästen syns ovanför.
Skapa konto

Flexslangar genom tak med tätningstejp ovanför en takpanna, del av solcellsinstallation.
Skapa konto

Blev lite montage efter jobbet också. Nog det svåraste momentet hittills med solcellerna... Det knepigaste är att komma åt och koppla in samt fästa upp lösa kablar. Kommer att behöva lyfta de högra panelerna igen för att fästa upp kablarna i skenorna.
Solceller monterade på ett svart tegeltak med en påbörjad väggpanel på byggnadens kupa i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Hur räknade du på takbytet när du sa att det blev lika billigt att anlita som att göra det själv?
Vad fick du betala och vad hade du räknat ifall du gjorde det själv?

Var det en firma som var lågt belagda och behövde jobb?

N naikon skrev:
Hur räknade du på takbytet när du sa att det blev lika billigt att anlita som att göra det själv?
Vad fick du betala och vad hade du räknat ifall du gjorde det själv?

Var det en firma som var lågt belagda och behövde jobb?
Det blev samma pris på offerten som mitt worst case estimat att göra det själv. Best case hade vi sparat typ 40k. Men 50% rot hjälpte såklart rejält. Nu i efterhand när jag ser allt jobb de har gjort så gjorde vi 100% rätt beslut att ta in hjälp för detta.

För att byta själv så räknade jag ut allt material som skulle behövas baserat på kvm och lite marginal för spill, ställning, kranbilar, bortforsling osv osv, och sedan två poster för externa hantverkare, snickare för vissa delmoment då man behöver vara flera och sen för plåtslagare. Hantverkarna var ren uppskattning i timmar och det var det som gjorde att min egen budget hade ett stort spann.

180k landade offerten på från takfirman, än så länge har de inte behövt göra något extraarbete så den håller nog :) Byta själv estimerade jag till 140-180k beroende på hantverkare som sagt. Skulle nog inte säga att de är lågt belagda, ganska stor firma här nere i Skåne.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Det blev samma pris på offerten som mitt worst case estimat att göra det själv. Best case hade vi sparat typ 40k. Men 50% rot hjälpte såklart rejält. Nu i efterhand när jag ser allt jobb de har gjort så gjorde vi 100% rätt beslut att ta in hjälp för detta.

För att byta själv så räknade jag ut allt material som skulle behövas baserat på kvm och lite marginal för spill, ställning, kranbilar, bortforsling osv osv, och sedan två poster för externa hantverkare, snickare för vissa delmoment då man behöver vara flera och sen för plåtslagare. Hantverkarna var ren uppskattning i timmar och det var det som gjorde att min egen budget hade ett stort spann.

180k landade offerten på från takfirman, än så länge har de inte behövt göra något extraarbete så den håller nog :) Byta själv estimerade jag till 140-180k beroende på hantverkare som sagt. Skulle nog inte säga att de är lågt belagda, ganska stor firma här nere i Skåne.
Tack för infon! Lät som rätt beslut då.
Funderat på att lägga om taket själv och tyckte det lät dyrt med 140k i material. Men ja det springer väl iväg ifall man ska hyra ställning och kranbilar osv.
Sen skiljer väl priset också ifall man har takkupor och andra genomskjutningar jämfört med helt plant tak

Men jag har å andra sidan lagt något tak själv så kan väl egentligen inte uttala mig :D

M Majskaka skrev:
Solceller fortsättning:

Kanske lite överkurs men jag satte tejp överst på de snedskurna läkt bitarna jag la till för att få lite mer stöd under vissa fästen.
[bild]

Nästa steg blev att rikta upp alla skenor, körde ett kryss med murarsnöre för att få planhet mellan översta och understa skenan, sen körde jag linor vertikalt och horisontellt. På bilden ser ni även att byggarna satt upp och målat panelen på kupan.
[bild]

Även spårat ur pannor för flexslangarna (UV beständig 20mm från biltema). Slangarna går sedan ner och in under takfoten och sen bort mot garaget där inverter+batteri ska sitta, körde rejält med tätningstejp vid genomföringen:
[bild]
[bild]

Blev lite montage efter jobbet också. Nog det svåraste momentet hittills med solcellerna... Det knepigaste är att komma åt och koppla in samt fästa upp lösa kablar. Kommer att behöva lyfta de högra panelerna igen för att fästa upp kablarna i skenorna.
[bild]
Vad är det för märke på panelerna? Kör de alla med någon sorts standardkontakt eller är det properitärt?

N naikon skrev:
Tack för infon! Lät som rätt beslut då.
Funderat på att lägga om taket själv och tyckte det lät dyrt med 140k i material. Men ja det springer väl iväg ifall man ska hyra ställning och kranbilar osv.
Sen skiljer väl priset också ifall man har takkupor och andra genomskjutningar jämfört med helt plant tak

Men jag har å andra sidan lagt något tak själv så kan väl egentligen inte uttala mig :D
Ja det ingår ju även meck med takkupa och byte av ett takfönster, ny ventilationshuv, anpassning och målning av skorssten osv osv, det springer snabbt iväg när man börjar räkna på alla detaljer. De stora takföratagen får ju betydligt bättre pris på material än man hittar på byggvaruhuset. En stor anledning att vi valde takfirman va ju även 30års garantin!

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Vad är det för märke på panelerna? Kör de alla med någon sorts standardkontakt eller är det properitärt?
Det är JA-solar, alla paneler jag har sett har mc4 kontakt så det är universellt, men man bör inte blanda olika fabrikat.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Panelerna har varit uppe ett tag, elektrikern har gjort sitt och EON har godkänt. Riktigt kul när man ser att förbrukningen från nätet går ned till 0.

Tegelhustak med solpaneler installerade, klarblå himmel i bakgrunden, del av ett projekt med automatisk energihantering.
Skapa konto

Vi köpte ju en hel pall med paneler... så det fick bli några på garagetaket också, dock smyger sig skuggan fram där strax efter lunch men det gör absolut skillnad med 10 paneler till.

Solpaneler på ett platt garagetak med omgivande trädgård och hus i bakgrunden under en molnig himmel.
Skapa konto

Det var en ren fröjd att jobba på det platta garagetaket jämfört med hustaket på 45grader. Nu återstår det lite automatisering i n8n och Home Assistant för att styra allt perfekt.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Friggebod/Verkstad

Ja det blir inte mycket paus mellan de olika projekten, men man får ju passa på när det är så fint väder! :)

Vi har nämligen satt igång ett nytt projekt... det blir en friggebod på 15m2 som ska agera verkstad/hobbyrum/verktygsförråd tills att vi någon gång tar tag i garaget. När garaget är klart blir boden nog omvandlat till en gäststuga istället.

Planen är att gjuta en platta med 200mm isolering, 120mm i väggarna och lite mer i taket. Det blir ett pulpettak som rymmer 6 solcellspaneler i sydvästlig riktning med drygt 8graders lutning. Vi funderar på att köra diffusionsöppet i tak och väggar, men priset tar ju emot lite...

Alla tips mottages gärna!

Första gången jag kör minigrävare så det tar ett litet tag innan man gasar på :)

Minigrävare på gräsmatta i trädgård, gräver för friggebod. Redskap lutar mot gult hus, jordhög bredvid. Täta gröna buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Minigrävare vid en uppgrävd tomt och jordhög; förberedelse för att bygga en 15m2 friggebod som ska fungera som verkstad.
Skapa konto

På två korta pass efter jobbet så har jag lyckats komma ungefär så här långt, men nu har vi en gigantisk jordhög vid sidan av garaget.

Minigrävare och stor jordhög vid sidan av en trädgård, omgiven av buskar och träd. Förbereder grund för friggebod/verkstad.
Skapa konto

Är det någon som vill ha typ 7 kubik jord så hojta till, det finns i Vellinge :)

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag grävt klart, vi har fått singel levererat och jorden är hämtad

Grävd tomt med golvlager singel, omgiven av grönska och häck. Grävmaskin vid sidan av gul byggnad, jordhögar och rör synliga.
Skapa konto

Det finns en perfekt lucka i häcken som hjullastaren kunde tippa genom.
Hjullastare tippar singel genom en lucka i häcken; gröna presenningar täcker marken i förgrunden under klarblå himmel.
Skapa konto

Jag hade flyttat typ all jord till uppfarten så han kunde ta med sig en skopa för varje lämnad. Att flytta jorden hit tog väl typ dubbla tiden som att gräva... Skulle nog satt en container på utsidan av häcken från början istället :)
Grävskopa fylld med jord bredvid en stor jordhög, omgiven av buskar och träd i en trädgård.
Skapa konto

Nu börjar väl det roliga!
Byggprojekt med grus och markduk i en utgrävd yta. Stenar håller markduken på plats, omgivna av gräsmatta och häckar i bakgrunden.
Skapa konto

Kommer dröja lite innan jag får ut det då jag ska iväg några dagar och måste även fundera på hur jag ska göra med dräneringen... det går nämligen dräneringsrör lite höger och vänster som jag inte vet vart de tar vägen, formodligen är de även igensatta då jag försöker spola vatten men ser inte var det rinner ut. Det låg massa tegelrör längs med kortsidan och sen en böj i hörnet så dom fortsätter längs långsidan av garaget. Sen ungefär i mitten av kortsidan kommer det ett plaströr som inte var ansluten till något alls... samma typ av rör har jag även sett i sandfånget/stora brunnen innan det går ut i gatan, så jag gissar att det är samma bara att det är igensatt med massa sand och lera.

Dräneringsrör av orangebrun terrakotta i en uppgrävd jordhåla, omgiven av gräs och verktyg som en sko och en spade syns delvis.
Skapa konto
Utgrävt område vid gul vägg, synliga dräneringsrör och en spade i jorden. Gräsmatta syns delvis.
Skapa konto
Gul byggnad bredvid gräsmatta; grävarbete med dräneringsrör synliga, en spade och tegelstenar ligger på marken.
Skapa konto

• Gilla
4774
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.