238 läst ·
3 svar
238 läst
3 svar
Första flytspackling, avstängningslist eller ej?
Ska ge mig på flytspackling för första gången i fristående bastu med relax. Vardera rum ca 4,5 m2 och tänkte ta ett i taget. Det finns en golvbrunn i vardera rum. Det ska inte vara någon direkt duschhörna även om jag i framtiden vill hålla det öppet för att ställa in duschkabin i relaxen. Underlättar det ändå att stänga av kvadratmetern runt brunnen och köra det separat? Eller ska man bara dra med spackelspaden från brunnen och utåt och försöka få ett jämnt fall i hela rummet? Om väler att stänga av, ska man då använda något trögare än flytspacklet för att spackla den lilla delen runt brunnarna?
Har nyligen flytspacklad badrum (mitt 4) så nu börjar jag få lite mer kläm på hur jag lyckas bäst.S Sutteräng skrev:Ska ge mig på flytspackling för första gången i fristående bastu med relax. Vardera rum ca 4,5 m2 och tänkte ta ett i taget. Det finns en golvbrunn i vardera rum. Det ska inte vara någon direkt duschhörna även om jag i framtiden vill hålla det öppet för att ställa in duschkabin i relaxen. Underlättar det ändå att stänga av kvadratmetern runt brunnen och köra det separat? Eller ska man bara dra med spackelspaden från brunnen och utåt och försöka få ett jämnt fall i hela rummet? Om väler att stänga av, ska man då använda något trögare än flytspacklet för att spackla den lilla delen runt brunnarna?
Första omgång lägger jag runt väggarna med något mer trögflytande blandning (lite mindre vatten än bruksanvisning). Drar tillbaka mot väggen med tandad spackelspade. Håller höjden lika runt rummet vid väggen så blir kaklingen på vägg snyggare mot golv också.
Kolla fallet mot brunn, skrapa om så behövs strax innan det blir för hårt. Låt torka.
Prima igen och blanda igen men enligt bruksanvisning. Avstängslist runt brunn, dra från brunn motvägg igen. Kolla fallet när det börjar torka. Skrapa med spackelspade bort det som behövs, speciellt runt brunnsdelen.
Använder du avstängningslist några dm från väggen när du gör första omgången runt väggarna eller låter du det fortfarande rinna ned mot brunnen?H Håbbe01 skrev:Har nyligen flytspacklad badrum (mitt 4) så nu börjar jag få lite mer kläm på hur jag lyckas bäst.
Första omgång lägger jag runt väggarna med något mer trögflytande blandning (lite mindre vatten än bruksanvisning). Drar tillbaka mot väggen med tandad spackelspade. Håller höjden lika runt rummet vid väggen så blir kaklingen på vägg snyggare mot golv också.
Kolla fallet mot brunn, skrapa om så behövs strax innan det blir för hårt. Låt torka.
Prima igen och blanda igen men enligt bruksanvisning. Avstängslist runt brunn, dra från brunn motvägg igen. Kolla fallet när det börjar torka. Skrapa med spackelspade bort det som behövs, speciellt runt brunnsdelen.
Klicka här för att svara