2 989 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Första cirkelsåg (vad behöver jag egentligen?)
Kan väl ge ett praktiskt exempel från förra veckan. Dottern bad om ett fotbollsmål, skulle försöka komma så nära 7-manna storlek som möjligt och det enda virket jag hade liggandes hemma vara lite överblivna tryckta 145x45x4800. Klöv ner två sådana med parallellanslaget (och man vet ju hur trögt/segt etc det kan bli på frihand med regeln i en handen och sågen i andra fritt på gräsmattan. Det klämmer och vrider och man trycker lite snett etc..). Så jag klöv två sådan utan minsta tvekan från sågen, kapade till snedsträvor, stolparna (de långa klyvda blev ribba + ribba i bakkant uppe/nere) och "bottenbitar, det gick åt en plupp på batteriet på ett fulladdat ProCore 8A+ (tabless) totalt.
Så med ett par batterier tillhands är det aldrig batteriet som begränsar, jag kroknar långt före maskinerna.
Så med ett par batterier tillhands är det aldrig batteriet som begränsar, jag kroknar långt före maskinerna.
Komplettera med en snabbvinkel så har du ett mycket smidigt sätt för effektiv kapning med bra precision 😊B Bazsy1983 skrev:
(Om du är vänsterhänt dvs, vet inte om det fungerar så bra att såga med en vänsterklingad såg i höger hand mot snabbvinkel som guide)
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
215 kr inkl moms
Läs mer
Absolut, grovtandat är mest universal, men ger inte (nödvändigtvis iallafall) någon rakbladsfinish.B Bazsy1983 skrev:
Du kan komplettera med en 40T eller 60T klinga för finkapning, men en sådan klinga går inte klyva med och ger också lätt brännmärken när du kapar hårda träslag.
Sågen är motordriven så det är bara att hålla vinkeln med höger hand. Ibland föredrar jag t o m det t ex om jag sågar annat ön 90 graderdsvinklar.nanowire skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Jag tro att mycket i den här tråden (och forumet i övrigt) måste se lite på behoven. Jag tycker att du köpt en kanonsåg och att du, som jag, inte är några yrkeshantverkare som ska kapa 10000 reglar och 2000 OSB-skivor närmsta året. Det kommer gå jättebra med den klingan och ska du såga i något ömtåligt så kör saktare bara. Det spelar ingen roll för oss om det tar 3 sekunder eller 20 att såga av en OSB när vi sågar 3-4 stycken per år.B Bazsy1983 skrev:
Sen gällande skenor så har jag gjort såhär och det fungerar kanon för mitt användande.
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-2#post-6242143
Så bra, då är du tillräckligt vänsterhänt/dubbelhänt för att känna dig bekväm med det. Jag använder ibland verktyg, även handsåg, i min icke-dominanta hand för att det av någon anledning är nödvändigt men ser det som nödlösning. Allt blir så mycket smidigare för de som är dubbelhänta 😅Z z_bumbi skrev:
B Bazsy1983 skrev:
Klingan funkar utmärkt till dina behov. Men om du ska kapa mycket skulle jag ha satsat på en kapsåg med tillhörande sågbord. En investering för livet. cirkelsågen är bra men den är egentligen bara för tillfälliga kap och på ställen där du inte kommer åt med en kapsåg. (exempelvis om man ska kapa rent råsponten som man spikat upp på taket) Du blir fem gånger effektivare med en uppställd kapsåg, risken för avkapade ben, fingrar och armar minskar drastiskt. Samt kvalitén på snitten och precisionen höjs avsevärt.B Bazsy1983 skrev:
För att använda snabbvinkel effektivt och med någon precision så krävs det i princip att klingan sitter på vänster sida om du håller i sågen i höger hand. Motorn tar tag i vinkelhaken annars.nanowire skrev:
Det är mycket en övningssak hur mycket man kan använda båda händerna om man inte är dubbelhänt eller ambidextriös. Nu är kanske inte handcirkel eller andra farliga verktyg det bästa att börja öva med. En bra början är att göra småsaker med "fel" hand tex borsta tänderna eller byta grepp när man gräver,krattar eller skottar snö.nanowire skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden