Kan väl ge ett praktiskt exempel från förra veckan. Dottern bad om ett fotbollsmål, skulle försöka komma så nära 7-manna storlek som möjligt och det enda virket jag hade liggandes hemma vara lite överblivna tryckta 145x45x4800. Klöv ner två sådana med parallellanslaget (och man vet ju hur trögt/segt etc det kan bli på frihand med regeln i en handen och sågen i andra fritt på gräsmattan. Det klämmer och vrider och man trycker lite snett etc..). Så jag klöv två sådan utan minsta tvekan från sågen, kapade till snedsträvor, stolparna (de långa klyvda blev ribba + ribba i bakkant uppe/nere) och "bottenbitar, det gick åt en plupp på batteriet på ett fulladdat ProCore 8A+ (tabless) totalt.

Så med ett par batterier tillhands är det aldrig batteriet som begränsar, jag kroknar långt före maskinerna.

• Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Ja då har jag nog kommit fram till att det räcker med batteri och gick och köpte en Dewalt DCS565. Prismatchade på Hornbach så det kom in under 2k

• Gilla
stugfar och 4 till
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Ja då har jag nog kommit fram till att det räcker med batteri och gick och köpte en Dewalt DCS565. Prismatchade på Hornbach så det kom in under 2k
Komplettera med en snabbvinkel så har du ett mycket smidigt sätt för effektiv kapning med bra precision 😊
(Om du är vänsterhänt dvs, vet inte om det fungerar så bra att såga med en vänsterklingad såg i höger hand mot snabbvinkel som guide)

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vad säger ni om klingan? Är det bra nog för att kapa tryckt virke med 24 tandade Dewalt som följer med?

C
B Bazsy1983 skrev:
Vad säger ni om klingan? Är det bra nog för att kapa tryckt virke med 24 tandade Dewalt som följer med?
Absolut, grovtandat är mest universal, men ger inte (nödvändigtvis iallafall) någon rakbladsfinish.
Du kan komplettera med en 40T eller 60T klinga för finkapning, men en sådan klinga går inte klyva med och ger också lätt brännmärken när du kapar hårda träslag.

Jag bygger yrkesmässigt och föredrar sladd eftersom jag arbetar mycket med litet grövre virke så det blir djupa snitt som går tungt att såga. Dessutom är sladdmaskiner billigare.

nanowire nanowire skrev:
Komplettera med en snabbvinkel så har du ett mycket smidigt sätt för effektiv kapning med bra precision 😊
(Om du är vänsterhänt dvs, vet inte om det fungerar så bra att såga med en vänsterklingad såg i höger hand mot snabbvinkel som guide)
Sågen är motordriven så det är bara att hålla vinkeln med höger hand. Ibland föredrar jag t o m det t ex om jag sågar annat ön 90 graderdsvinklar.

Ossian K Olsson
B Bazsy1983 skrev:
Jag tro att mycket i den här tråden (och forumet i övrigt) måste se lite på behoven. Jag tycker att du köpt en kanonsåg och att du, som jag, inte är några yrkeshantverkare som ska kapa 10000 reglar och 2000 OSB-skivor närmsta året. Det kommer gå jättebra med den klingan och ska du såga i något ömtåligt så kör saktare bara. Det spelar ingen roll för oss om det tar 3 sekunder eller 20 att såga av en OSB när vi sågar 3-4 stycken per år.

Sen gällande skenor så har jag gjort såhär och det fungerar kanon för mitt användande.

https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-2#post-6242143

Z z_bumbi skrev:
Sågen är motordriven så det är bara att hålla vinkeln med höger hand. Ibland föredrar jag t o m det t ex om jag sågar annat ön 90 graderdsvinklar.
Så bra, då är du tillräckligt vänsterhänt/dubbelhänt för att känna dig bekväm med det. Jag använder ibland verktyg, även handsåg, i min icke-dominanta hand för att det av någon anledning är nödvändigt men ser det som nödlösning. Allt blir så mycket smidigare för de som är dubbelhänta 😅

Cheesen
B Bazsy1983 skrev:
Bra att du nämner det då jag ska såga just tryckimpregnerat nu. Billigare och håller längre. Dessutom är stugan mitt på en skog och det är i princip alltid fuktigt. Innebär det att jag bör gå trådat ändå?
B Bazsy1983 skrev:
Klingan funkar utmärkt till dina behov. Men om du ska kapa mycket skulle jag ha satsat på en kapsåg med tillhörande sågbord. En investering för livet. cirkelsågen är bra men den är egentligen bara för tillfälliga kap och på ställen där du inte kommer åt med en kapsåg. (exempelvis om man ska kapa rent råsponten som man spikat upp på taket) Du blir fem gånger effektivare med en uppställd kapsåg, risken för avkapade ben, fingrar och armar minskar drastiskt. Samt kvalitén på snitten och precisionen höjs avsevärt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Cheesen
nanowire nanowire skrev:
För att använda snabbvinkel effektivt och med någon precision så krävs det i princip att klingan sitter på vänster sida om du håller i sågen i höger hand. Motorn tar tag i vinkelhaken annars.

Cheesen Cheesen skrev:
För att använda snabbvinkel effektivt och med någon precision så krävs det i princip att klingan sitter på vänster sida om du håller i sågen i höger hand. Motorn tar tag i vinkelhaken annars.
Då håller du vinkeln fel. Du använder bortre långsidan som referens, inte den mot dig.

Cheesen Cheesen skrev:
Kul då det jag köpte har klingan på vänster sida :)

Cheesen Cheesen skrev:
Du blir fem gånger effektivare med en uppställd kapsåg, risken för avkapade ben, fingrar och armar minskar drastiskt
Att du använder cirkelsåg för vänsterhänta förklarar nog rätt bra varför du tycker så.
Klart det blir både läskigt instabilt när sågen ska stödjas mot avkapet.. 😬

N
nanowire nanowire skrev:
Så bra, då är du tillräckligt vänsterhänt/dubbelhänt för att känna dig bekväm med det. Jag använder ibland verktyg, även handsåg, i min icke-dominanta hand för att det av någon anledning är nödvändigt men ser det som nödlösning. Allt blir så mycket smidigare för de som är dubbelhänta 😅
Det är mycket en övningssak hur mycket man kan använda båda händerna om man inte är dubbelhänt eller ambidextriös. Nu är kanske inte handcirkel eller andra farliga verktyg det bästa att börja öva med. En bra början är att göra småsaker med "fel" hand tex borsta tänderna eller byta grepp när man gräver,krattar eller skottar snö.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.