2 237 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Första 10,8v Li-Ion acken förstörd
Då har man lyckats få en av dessa Bosch ackar att inte ladda längre.
Troligtvis så gjorde jag misstaget vid ett ack-byte att ta en av de som skulle laddas och stoppade in i skruvdragaren (den med mekanisk växel). Höll på att dra reglar med 6*100mm skruv och den segade på slutet och "stannade" några gånger, vilket jag tolkade som att den slog ifrån pga av att den inte orkade. Vet ju mycket väl att man ska byta acke redan första gången den stannar i normalfallet,
Plockade ur batteriet och satte på laddning, indikerade att det var för varmt och laddade inte men hade sedan gått över till att visa fulladdat när jag kollade. Tyvärr så visar det sig istället att den inte tar laddning längre.
Så det är väl bara att skrota den. Hur är det för er andra, har ni knäckt många Li-Ion ackar?
En annan fråga då det var enkelt att öppna skalet på den. Är det någon som hittat och köpt nya celler och enbart bytt dem? Det sitter ju 3st 3,6V och de är ju enkla att byta och löda om, då värmeavkännaren sitter lös mellan cellerna.
Troligtvis så gjorde jag misstaget vid ett ack-byte att ta en av de som skulle laddas och stoppade in i skruvdragaren (den med mekanisk växel). Höll på att dra reglar med 6*100mm skruv och den segade på slutet och "stannade" några gånger, vilket jag tolkade som att den slog ifrån pga av att den inte orkade. Vet ju mycket väl att man ska byta acke redan första gången den stannar i normalfallet,
Plockade ur batteriet och satte på laddning, indikerade att det var för varmt och laddade inte men hade sedan gått över till att visa fulladdat när jag kollade. Tyvärr så visar det sig istället att den inte tar laddning längre.
Så det är väl bara att skrota den. Hur är det för er andra, har ni knäckt många Li-Ion ackar?
En annan fråga då det var enkelt att öppna skalet på den. Är det någon som hittat och köpt nya celler och enbart bytt dem? Det sitter ju 3st 3,6V och de är ju enkla att byta och löda om, då värmeavkännaren sitter lös mellan cellerna.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Intressant, vad står i manualen? Får man bete sig hur som helst eller finns det något finstilt? Bosch slår ju på trumman för hur bra deras Li-Ion-teknologi är, snabb laddning oavsett laddtillstånd etc. Har du besökt försäljningsstället och krävt garanti eller är garantin utgången? Kul att veta innan man köper (funderar själv på en GSR 10.8V eller en Makita som komplement till min 18V-dragare) för är man beredd att betala för ett proffsmärke vill man ju att det skall fungera, annars finns ju Biltema eller Hornbachs eget märke McAllister.
Bosch är kanske inte sämre än andra men de flesta märken ger intryck av att deras Li-Ion-batterier är totalt idiotsäkra och är de inte det vill man ju veta. Skulle vara kul att höra vad du får för svar från Bosch.
/Anders
Bosch är kanske inte sämre än andra men de flesta märken ger intryck av att deras Li-Ion-batterier är totalt idiotsäkra och är de inte det vill man ju veta. Skulle vara kul att höra vad du får för svar från Bosch.
/Anders
Talade med en säljare från Bosch för kanske ett år sedan om batterierna. Han sa att det är viktigt att man inte fortsätter med ett batteri när maskinen stannat eller inte startar, även obelastad. Sådana stopp är skyddselektroniken som säger att det är dags att ladda. Det går att starta igen, några snabba tryck och maskinen går igen. Man lurar inte bara elektroniken utan också sig själv. Jag har en 36 V borrhammare som fick jobba hårt för att par år sedan. Trodde det var glapp i knappen, ibland fick jag trycka flera gånger innan den startade. Inget glapp, jag förstörde batteriet (dyrt!).
Efter första stoppet - rör inte knappen utan ladda.
Bosse
Efter första stoppet - rör inte knappen utan ladda.
Bosse
Det gäller alla Li-Ion batterier och det finns beskrivet tydligt i manualen om skyddet för att undvika felaktig urladdning. Så det är inte märkesberoende utan Li-Ion egenskap.Anders_Nilsson skrev:Intressant, vad står i manualen? Får man bete sig hur som helst eller finns det något finstilt? Bosch slår ju på trumman för hur bra deras Li-Ion-teknologi är, snabb laddning oavsett laddtillstånd etc. Har du besökt försäljningsstället och krävt garanti eller är garantin utgången? Kul att veta innan man köper (funderar själv på en GSR 10.8V eller en Makita som komplement till min 18V-dragare) för är man beredd att betala för ett proffsmärke vill man ju att det skall fungera, annars finns ju Biltema eller Hornbachs eget märke McAllister.
Bosch är kanske inte sämre än andra men de flesta märken ger intryck av att deras Li-Ion-batterier är totalt idiotsäkra och är de inte det vill man ju veta. Skulle vara kul att höra vad du får för svar från Bosch.
/Anders
Har ett bosch 10,8 V Li-lon som är kasst samt två st Milwuakee 12V Li-lon som inte tar emot laddning.
Klicka här för att svara