F
F fribygg skrev:
Om jag köper hundra burkar på ett bräde då, är det bestickning?
det var ju nån som föreslog 12 burkar och så kommer du med 100 burkar…. Jävlar.

Det spelar väl ingen roll om det är 100 eller 12 burkar. Det är syftet och intentionen som har betydelse. Det kanske är så att vi äter jävligt mycket honung. Eller jag kan vara en grossist i honungsbranchen. Är syftet att köpa honung så är 1000 burkar ingen muta, får jag veta att sannolikheten är minimal att mitt bygglov inte går igenom om jag inte köper EN burk så är det en muta. Hur svårt kan det vara?

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Lite jävigt bara. Det är nog så illa. En burk honung, men om jag köper 12 burkar?
vafan kan du inte matte!? Du kan du bygga 12 hus då :)

• Haha
TCG och 2 till
  • Laddar…
F
J Johan456 skrev:
Men om det är en muta vet man ju inte när man begår handlingen. Det är därför man ska anmäla sidoverksamhet om det är så att man sitter i en position där sådan sidoverksamhet kan ha betydelse. T.ex. Offentliga tjänstemän.
Skall man det? Är det regler att varenda jävla tjänsteman som snickrar fågelholkar eller stickar vantar skall anmäla det? Det här blev fort rätt löjligt.

R Robin Lindberg skrev:
vafan kan du inte matte!? Du kan du bygga 12 hus då :)
Tja, värdet av hundra eller tusen burkar ÄR betydande och skulle kanske vara något som nån skulle riskera jobbet för, 12 burkar kanske är en normal årsförbrukning, vad vet jag?

H Gunnar Bendreus skrev:
Ja hur kan man besluta att detta var en muta, kunde blivit fel julkort i kuvertet… liksom klarare fall i bilden när domstolen inte kunde bevisa att stenkastaren siktade på brandbilen
står man på det avståndet som bilden visar och missar brandbilen… illa!
fast lite otydligt måste jag nog säga att det, kan ju stå en brandman på andra sidan som är skymd som han siktade på tänker jag!

lite ironi! :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
För ca. 20-25år sen var mutor i Botkyrka väldigt vanligt. Fattar inte varför;) ?

F fribygg skrev:
Tja, värdet av hundra eller tusen burkar ÄR betydande och skulle kanske vara något som nån skulle riskera jobbet för, 12 burkar kanske är en normal årsförbrukning, vad vet jag?
min post visar inget om värdet kring ev muta, men då får han väll bygga 1000 hus då så går min ekvation ihop.
Ditt svar medför inte något i nån argumentation tyväre.

mutor finns i hela samhället

mins att det gick att muta läkare när jag var ung när man ville ha sjukskrivningar

• Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Lite jävigt bara. Det är nog så illa. En burk honung, men om jag köper 12 burkar?
Jag vill minnas att jag köpte fem, vilket nog ses som många då jag inte gillar honung.

• Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det förstår jag. Vad skulle mutan bestå av i de exempel du ger? Att handläggaren fått ett sommarhus om hen godkände bygglov? Eller ett välbetalt jobb mot ett bygglov?
som småbrukaren skrev en plats i jaktlaget kan ju vara värt 20 tusen lätt

eller barnen som behöver ett jobb och så vidare jag tror många svenskar inte tror sånt om sverige men då är man nog blind

• Gilla
  • Arg
perror och 3 till
  • Laddar…
H Gunnar Bendreus skrev:
Ja hur kan man besluta att detta var en muta, kunde blivit fel julkort i kuvertet… liksom klarare fall i bilden när domstolen inte kunde bevisa att stenkastaren siktade på brandbilen
H Gunnar Bendreus skrev:
Tråkigt med desinformation, personen på bilden blev dömd till 6år. Läs på innan du postar sån här propaganda tack.

• Gilla
  • Älska
harry73 och 12 till
  • Laddar…
Är någ så att . Det kan handla om vad för vänner och kontakter man har ..när det gäller att få sin vilja igenom typ bygglov ..sånt grundas tidigt i livet

• Gilla
maria01
  • Laddar…
TRJBerg
Y Yaskin skrev:
Tråkigt med desinformation, personen på bilden blev dömd till 6år. Läs på innan du postar sån här propaganda tack.
Visa källa.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
står man på det avståndet som bilden visar och missar brandbilen… illa!
fast lite otydligt måste jag nog säga att det, kan ju stå en brandman på andra sidan som är skymd som han siktade på tänker jag!

lite ironi! :)
@Robin Lindberg dina inlägg innehåller tydligen inte alltid något av värde..

• Gilla
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.