24 894 läst ·
79 svar
25k läst
79 svar
Försökte muta bygglovshandläggare
Hur menar du att dessa fall har med mutor att göra?M maria01 skrev:ett ställe jag bode på hade handlägaren efter några år slutat och sen börjat oss ortens största byggföretag
ett annat fal var det det företag som byggde somarhus som aldrig hade problem med bygglov och kunde bygga inom strand skydd och så vidare fast när fast bonde ville bygga vart det otroliga problem med att bygga
Jag ser inget konstigt i att en bygglovshandläggare/inspektör slutar sin kommunala anställning för att börja inom den privata sektorn. Personen kanske vill pröva på nya arbetsuppgifter, dessutom är lönen ofta bättre inom det privata.
I det andra fallet tror jag platsens förutsättningar och regelverket spelar större roll än det faktum att det rör sig om en bonde eller ett företag som bygger. Men jag kan ha fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
mutor behöver inte vara pengarM MetteKson skrev:Hur menar du att dessa fall har med mutor att göra?
Jag ser inget konstigt i att en bygglovshandläggare/inspektör slutar sin kommunala anställning för att börja inom den privata sektorn. Personen kanske vill pröva på nya arbetsuppgifter, dessutom är lönen ofta bättre inom det privata.
I det andra fallet tror jag platsens förutsättningar och regelverket spelar större roll än det faktum att det rör sig om en bonde eller ett företag som bygger. Men jag kan ha fel.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
En vecka i fjällstugan, låna båten då och då. En plats i jaktlaget. Behöver du fler alternativ?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Akta så du inte råkar ut för bistick-ning 
nu är det ju så att när det gäller tex strandskydd och andra regelvidriga bygglovsrelaterade övertramp en inkompetent eller mutad kommunal byggnandsnämnd gör bort sig med å finns statlig övergranskning i form av Länstyrelsen. Vidare så är ett bygglov ett politiskt beslut som inte sällan bereds av en tjänsteman, det är alltså rätt många som skall ha ett rymligt samvete och som skall mutas upp….. njaaaM maria01 skrev:ett ställe jag bode på hade handlägaren efter några år slutat och sen börjat oss ortens största byggföretag
ett annat fal var det det företag som byggde somarhus som aldrig hade problem med bygglov och kunde bygga inom strand skydd och så vidare fast när fast bonde ville bygga vart det otroliga problem med att bygga
Jag jobbade på ett större processföretag där en anställd förberedde bygglov för företaget på arbetstid och tog med det till byggnadsnämnden och klubbade igenom det på kvällen. Liten kommun där det växer mycket granskog,
Det kan ju vara lämpligt, kolla alla som kommer för att köpa honung om dom har sökt, eller har för avsikt att söka bygglov inom det närmaste året. Även kolla samma sak på saker man eventuellt säljer på Blocket….. eller köper. Åka till en annan kommun och för helvete…. Sluta handla på ICA, ägaren sökte ju bygglov för uterum i våras.Fairlane skrev:
Lite verklighetsförankring vore klädsamt.
Men om det är en muta vet man ju inte när man begår handlingen. Det är därför man ska anmäla sidoverksamhet om det är så att man sitter i en position där sådan sidoverksamhet kan ha betydelse. T.ex. Offentliga tjänstemän.F fsn skrev:Det kan ju vara lämpligt, kolla alla som kommer för att köpa honung om dom har sökt, eller har för avsikt att söka bygglov inom det närmaste året. Även kolla samma sak på saker man eventuellt säljer på Blocket….. eller köper. Åka till en annan kommun och för helvete…. Sluta handla på ICA, ägaren sökte ju bygglov för uterum i våras.
Lite verklighetsförankring vore klädsamt.