9 464 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Förslag till nytt taxeringsvärde - bytt elen, ändra den eller inte?
Hur blir det med försäkring och ersättningar vid eventuell brand om elinstallationen visar sig vara ”olaglig” (även om den är mycket bättre än den gamla)?GlennB skrev:
Om släktingen som gjorde jobbet har egen behörighet men gjorde det på fritiden är det INTE en olaglig elinstalaltion.
Om släktingen däremot jobbar som elektriker på en firma under delegation (alltså inte har egen behörighet) är det däremot en olaglig elinstallation.
..Inte för att jag har åsikter om det olagliga, i verkliga livet är det ju bättre att byta ut ett gammalt elsystem mot ett nytt oavsett vem som gör det - bara det utförs korrekt.
Om elinstallationen är rätt utförd så ska inte brand uppstå pga. elinstallationen. Och då har elinstallationen ingen påverkan på försäkringen.
Orsakar elinstallationen brand då kan det kanske bli problem med ersättning.
Orsakar elinstallationen brand då kan det kanske bli problem med ersättning.
Själva arbetet med att göra installationen var olaglig. Elanläggningen är precis lika laglig som om ett auktoriserat proffs gjort den så länge allt är korrekt utfört.GlennB skrev:
Jag fastnar lätt på detta forum. Lär mig ofta något nyttigt att tänka efter på =o)
En fråga TS skrev att det kommit papper från skatteverket och Magnus E K skriver han inte fått några papper än.
Min delägare har fåt mail från skatteverket med förslag på nytt taxeringsvärde
men jag saknar just blanketten där jag ska fylla i att jag gjort en del renovering,
som de väl registrerat då vi fått rotavdrag?
Jag förmodar att det kan vara lämpligt att uppgradera ett rivningsobjekt i de steg man gör?
En fråga TS skrev att det kommit papper från skatteverket och Magnus E K skriver han inte fått några papper än.
Min delägare har fåt mail från skatteverket med förslag på nytt taxeringsvärde
men jag saknar just blanketten där jag ska fylla i att jag gjort en del renovering,
som de väl registrerat då vi fått rotavdrag?
Jag förmodar att det kan vara lämpligt att uppgradera ett rivningsobjekt i de steg man gör?
Skatteverket samkör inte register på det sättet, så bara för att du har utnyttjat ROT ändras inget i taxeringen.U i CAR skrev:
Logga in på skatteverkets hemsida och fyll i deklarationen elektroniskt.
Klicka här för att svara