49 982 läst ·
480 svar
50k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Som jag läser utredningen, så utnyttjas majoriteten av avdraget (över 61%) av de som tjänar mellan 23' och 41' / månad.T tompaah7503 skrev:
Enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/ ligger knappt 80% av Sveriges förvärvsarbetandes inkomst inom dessa ramar.
Av de 39% som återstår, ligger ca 18% på de som har lägre lön och 19% på de som har högre.
Enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/...ildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/ ligger genomsnittslönen i Sverige på 34600 / månad.
Överhuvudtaget verkar de uttagna bidragen följa andelen löntagare i det aktuella segmentet ganska väl, med undantag för 40' till 159' spannet, de verkar ta ut ungefär 1% mer bidrag. Sannolikheten för att det är avrundningsfel känns... ganska stor.
Detta tolkar jag som att de stora grupperna på arbetsmarknaden både betaler och utnyttjar en stor majoritet av avdraget.
Samhället "sponsrar" inget. Generellt "sponsrar" de som betaler skatt de som inte betaler skatt.
Här verkar vi dock ha ett fall där de som betaler skatt "sponsrar" sig själva.
Eller, då snarare "sponsrar" ett antal byråkrater som administrerar systemet.
/ Hälsningar, Fredrik
Troligtvis kommer jag bara att acceptera att det blir 1000kr/månaden dyrare, men jag började faktiskt söka på hur dyr en liten elmoppe är. Har man en med 45 km/h max hastighet, borde jag komma till jobbet i under timmen (3 mil enkelresa) och då slipper jag betala några tusenlappar i månaden för bränsle och parkering.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är just för att få folk att titta på sådanna lösningar man ändrar.
Tipset är att inte googla på "billig elmoped" utan "elmoped bäst i test". Finns stora kvalitetsskillnader och funktionsskillnader. Bra elmopeder ligger på runt 20-30.000 kr i inköpspris.
Det tråkiga med alla moped klass 1-klassade fordon är försäkringen. Fordonet används huvudsaklingen av finniga tonåringar som krockar och stjäl dem på löpande band. Premierna är därefter.
Det tråkiga med alla moped klass 1-klassade fordon är försäkringen. Fordonet används huvudsaklingen av finniga tonåringar som krockar och stjäl dem på löpande band. Premierna är därefter.
Vad kostar en trafikförsäkring då för en eu-moppe? Köper man en moppe för 12tkr, behöver man ingen helförsäkring tycker jag.T tompaah7503 skrev:
2-4000 kr kan du komma undan med för trafikförsäkring beroende på mopedmodell, ålder och boendeort. Man måste ringa runt och höra sig för om priser. Jag fick priser (halvförsäkring) mellan 6.000 kr och 90.000 kr för helår när jag ringde runt till 10 olika bolag om ett moped klass 1-klassat fordon. Horribel skillnad.harry73 skrev:
30 kilometer borde du kunna köra (bil) på 25-35 minuter.harry73 skrev:
Troligtvis kommer jag bara att acceptera att det blir 1000kr/månaden dyrare, men jag började faktiskt söka på hur dyr en liten elmoppe är. Har man en med 45 km/h max hastighet, borde jag komma till jobbet i under timmen (3 mil enkelresa) och då slipper jag betala några tusenlappar i månaden för bränsle och parkering.
[bild] [bild]
Alltså sparar du 50-70 minuter om dagen i bil.
60 minuter (genomsnittet) * 21 arbetsdagar (per månad) är 21h.
1000kr / 21h = 47kr / h
Anser du att din fritid är värd mer än en femtiolapp / timme, så skall du fortsätta köra bil.
Kan du jobba två timmar övertid med lön / månad? Då har du förmodligen tjänat in 1000kr och sluppit 19 timmar på moped på köpet.
/ Hälsningar, Fredrik
Tack för din beräkning, den uppskattasT Tornhill 2 skrev:30 kilometer borde du kunna köra (bil) på 25-35 minuter.
Alltså sparar du 50-70 minuter om dagen i bil.
60 minuter (genomsnittet) * 21 arbetsdagar (per månad) är 21h.
1000kr / 21h = 47kr / h
Anser du att din fritid är värd mer än en femtiolapp / timme, så skall du fortsätta köra bil.
Kan du jobba två timmar övertid med lön / månad? Då har du förmodligen tjänat in 1000kr och sluppit 19 timmar på moped på köpet.
/ Hälsningar, Fredrik
Kanske lika bra att anpassa den till mina villkor.
Bilresan tar 35 minuter, mer vid köer men de är inte så vanliga här. 15 minuter är stadstrafik (40 km/h) och 10 minuter motorvägstrafik och 10 minuter på 70 och 80 vägar. Sedan har jag 5 minuter gångväg mellan kontoret och parkering.
Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar med klass 1 moped, men troligtvis inte mer än 60 minuter, kanske 50. Jag kan parkera framför dörren.
Mopperesan tar mellan 20 och 30 minuter extra per dag, eller 7 - 11 timmar/månaden
Elkostnader för moppen är försumbara och försäkringen ligger på 100 - 300 kr/månaden.
Bilkostnader ligger på 15 kr/milen (bränsle) + slitage och försäkring för längre körsträcka = 90kr/dagen = 1900 kr/månaden (slitage+försäkring inte inräknad)
Parkeringsavgift vid jobbet ligger på 800 kr/månaden.
Skatteavdrag får jag i framtiden varken för bil eller moppe, så den kan vi inte ta hänsyn till.
Men jag sparar utan problem 2500kr/månaden genom att inte använda bilen.
Timersättning för den extra tiden blir då 250 - 350 kr/timmen.
Skulle detta betyda att vi inte längre behöver 2 bilar, då sparar jag mycket mer på bilkostnader och blir vinsten högre.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jag tänker att jag ändå på något sätt kompenserar för mina långa pendlingsmil.
Jag jobbar ett schema som kallas för 5-4. Det innebär att jag jobbar 5 dagar och sen är ledig 5 dagar (ibland 4). Det innebär istället att jag jobbar 12h per arbetspass ist för 8h som är brukligt. Jag får även ut övertiden i ledighet (fripass) och är en gång i kvartalet ledig 14 dagar i rad.
Detta gör ju att jag pendlar ca en tredjedel mindre än "vanliga" pendlare och gör då mindre avtryck.
Försöker iallafall intala mig själv det

Jag jobbar ett schema som kallas för 5-4. Det innebär att jag jobbar 5 dagar och sen är ledig 5 dagar (ibland 4). Det innebär istället att jag jobbar 12h per arbetspass ist för 8h som är brukligt. Jag får även ut övertiden i ledighet (fripass) och är en gång i kvartalet ledig 14 dagar i rad.
Detta gör ju att jag pendlar ca en tredjedel mindre än "vanliga" pendlare och gör då mindre avtryck.
Försöker iallafall intala mig själv det
Jag har testat att köra dotterns mopedbil till jobbet (29km som sagt var), den är elektrisk (Renault Twizy) kostade 112000kr med alla tillbehör och helförsäkras för 4700kr per år. Det tog 10 min extra och man slipper trängselskatten. Den har dock ingen värme, så några dagar per år får man klä på sig. Den är dock väldigt rolig att köra då det känns som att köra gokart.
Den finns även ATV-registrerad och går då 84km/h, men jag är lite tveksam till den modellen då krockkrafterna blir så mycket större. Den har ju krockkudde, men det räcker ju inte riktigt...
Hade jag kunnat köra mina 29km i ett sträck och inte behövt vänta på en färja ibland så hade denna varit ett bra alternativ, men även personbilen kyls snabbt ned när det är kallt i färjekön.
Den finns även ATV-registrerad och går då 84km/h, men jag är lite tveksam till den modellen då krockkrafterna blir så mycket större. Den har ju krockkudde, men det räcker ju inte riktigt...
Hade jag kunnat köra mina 29km i ett sträck och inte behövt vänta på en färja ibland så hade denna varit ett bra alternativ, men även personbilen kyls snabbt ned när det är kallt i färjekön.
10 minuter extra förvånar mig inte. Det är framförallt motorvägskilometrar som gör skillnaden. Men med moped kan man vid de flesta trafikljus köra förbi alla väntande bilar, så något tar man igen där. Man får även köra i bussfilen om jag läste rätt.
Har läst igenom lagförslaget en gång till, insåg då att man kan få ersättning för trängselskatt. Men enbart för den del som överstiger 8000kr. Det innebär en kraftig försämring och det är i praktiken nästintill omöjligt att nå upp till denna gräns.
Ett exempel: maximal trängselskatt i Göteborg är 22kr per passage. Man har i praktiken två passager per dag. Pga sjukdom/semester mm då kan man nog inte räkna med mer än 180 arbetsdagar. Detta ger då 7920kr. Dvs man kan inte dra av avgiften.
Samma sak för broavgifterna i Motala och Sundsvall, inte heller de blir avdragsgilla då de är lägre än maximal trängselskatt i Göteborg. Dessa är ju dessutom för förbifart i städerna...
Jag har en bekant utanför Motala som bilpendlar och som skulle drabbas extremt hårt av detta förslag. Han kan inte pendla med buss i praktiken, men enligt det nuvarande förslaget så skulle han bara bli berättigad till basersättningen och för åtta mil då han inte skulle spara in 2,5h på papperet. Han har ofta spontana möten och vet därför inte om han kan ta bussen hem eller ej.
Han får alltså inte ersättning för broavgiften, inte heller för sträckan över 8 mil. Innan han fick detta jobbet gick han arbetslös i sex månader, detta var det enda jobb han hittade som inte tvingade fram en flytt för familjen. Med det nya systemet kommer han att tvingas flytta, frun skaffa nytt jobb och barnen byts skola.
Ett exempel: maximal trängselskatt i Göteborg är 22kr per passage. Man har i praktiken två passager per dag. Pga sjukdom/semester mm då kan man nog inte räkna med mer än 180 arbetsdagar. Detta ger då 7920kr. Dvs man kan inte dra av avgiften.
Samma sak för broavgifterna i Motala och Sundsvall, inte heller de blir avdragsgilla då de är lägre än maximal trängselskatt i Göteborg. Dessa är ju dessutom för förbifart i städerna...
Jag har en bekant utanför Motala som bilpendlar och som skulle drabbas extremt hårt av detta förslag. Han kan inte pendla med buss i praktiken, men enligt det nuvarande förslaget så skulle han bara bli berättigad till basersättningen och för åtta mil då han inte skulle spara in 2,5h på papperet. Han har ofta spontana möten och vet därför inte om han kan ta bussen hem eller ej.
Han får alltså inte ersättning för broavgiften, inte heller för sträckan över 8 mil. Innan han fick detta jobbet gick han arbetslös i sex månader, detta var det enda jobb han hittade som inte tvingade fram en flytt för familjen. Med det nya systemet kommer han att tvingas flytta, frun skaffa nytt jobb och barnen byts skola.
Jag roade mig att räkna med konsekvensen med det nya avdraget för de som faktiskt kan åka kollektivt.
Uppsala - Stockholm: avdraget/bidraget ger 9000kr per år. Biljetterna kostar 18200kr
Uddevalla - Göteborg: avdraget/bidraget ger 10800kr per år, biljetterna kostar 15700kr
Trollhättan - Göteborg ger lite mindre, men har snabbare resor.
Varberg Göteborg kostar 20905 och ger bidrag på 10800.
Alla dessa gav tidigare ett avdrag (netto) på skattesats*(biljettpris-11000), vilket gör att bidraget exempelvis för en pendling mellan Göteborg och Varberg (med skattesats 33%) ökar från 3300kr/år till 10800kr/år. Om man har en marginalskatt på 58% idag så ökar bidraget istället "bara" med ca 5000kr.
Det är väldigt tydligt att förslaget för över pengar till de som bor och jobbar centralt på två olika orter med långa sträckor med direktlinjer emellan. Den typiska personen som kan nyttja detta är en regionpolitiker som åker från Trollhättan till Göteborg varje dag.
Detta är dock inom vad som efterfrågats i utredningen, man vill nämligen ha en regionförstoring. Dvs man vill gynna pendlande på långa sträckor med kollektivtrafik, något som i praktiken bara fungerar mellan större orter i södra Sverige.
När jag tittar på kostnaderna i norra Sverige (Västerbotten och Norrbotten), så inser jag att pendling mellan de större orterna där inte ens går att göra kollektivt då man hänvisas till dyra rabattkort eftersom månadskort inte ens erbjuds (Västerbotten upp till 67km, Norrbotten upp till 80km). Järnväg finns inte ens som ett alternativ.
Som sagt var, detta förslag gynnar de som reser långt i storstadsområdena.
Uppsala - Stockholm: avdraget/bidraget ger 9000kr per år. Biljetterna kostar 18200kr
Uddevalla - Göteborg: avdraget/bidraget ger 10800kr per år, biljetterna kostar 15700kr
Trollhättan - Göteborg ger lite mindre, men har snabbare resor.
Varberg Göteborg kostar 20905 och ger bidrag på 10800.
Alla dessa gav tidigare ett avdrag (netto) på skattesats*(biljettpris-11000), vilket gör att bidraget exempelvis för en pendling mellan Göteborg och Varberg (med skattesats 33%) ökar från 3300kr/år till 10800kr/år. Om man har en marginalskatt på 58% idag så ökar bidraget istället "bara" med ca 5000kr.
Det är väldigt tydligt att förslaget för över pengar till de som bor och jobbar centralt på två olika orter med långa sträckor med direktlinjer emellan. Den typiska personen som kan nyttja detta är en regionpolitiker som åker från Trollhättan till Göteborg varje dag.
Detta är dock inom vad som efterfrågats i utredningen, man vill nämligen ha en regionförstoring. Dvs man vill gynna pendlande på långa sträckor med kollektivtrafik, något som i praktiken bara fungerar mellan större orter i södra Sverige.
När jag tittar på kostnaderna i norra Sverige (Västerbotten och Norrbotten), så inser jag att pendling mellan de större orterna där inte ens går att göra kollektivt då man hänvisas till dyra rabattkort eftersom månadskort inte ens erbjuds (Västerbotten upp till 67km, Norrbotten upp till 80km). Järnväg finns inte ens som ett alternativ.
Som sagt var, detta förslag gynnar de som reser långt i storstadsområdena.