49 281 läst ·
480 svar
49k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Om du inte är välavlönad borde det gå på ett ut ungefär. 60öre/km motsvarar ca 18kr/mil det är ungefär dagens avdrag. De 30km du inte får bidrag för motsvarar det grundavdrag som finns i reseavdraget i dag. Så det kommer sannolikt inte att påverka dig särskilt mycket.
Betalar man statlig skatt förlorar man något mer.
Hur definerar du "saknar"?pacman42 skrev:
Som i att det inte finns på x antal mils avstånd, eller att resan blir x antal minuter längre med kollektivtrafik inblandat?
Nej detta tycker jag inte ger några incitament till att se över sitt bilberoende. Inte heller ger det någon ökad efterfrågan på kollektivtrafik. Ska Sverige klara de nödvändiga miljömålen behöver privatbilismen släppa ut mindre, radikalt mycket mindre.
En åtgärd för att minska privatbilismen är att sluta subventionera den med skattemedel. Vilket det här förslaget går ut på och verkar lyckas med. Det är trots allt inte en mänsklig rättighet att få pendla långt med bil, det är något man kan välja och därmed också välja bort.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Nu förstod jag lite bättre, tack!D Daniel 109 skrev:Om du inte är välavlönad borde det gå på ett ut ungefär. 60öre/km motsvarar ca 18kr/mil det är ungefär dagens avdrag. De 30km du inte får bidrag för motsvarar det grundavdrag som finns i reseavdraget i dag. Så det kommer sannolikt inte att påverka dig särskilt mycket.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Vill inte missförstå dig, så vad menar du med det sista?T tompaah7503 skrev:Hur definerar du "saknar"?
Som i att det inte finns på x antal mils avstånd, eller att resan blir x antal minuter längre med kollektivtrafik inblandat?
Nej detta tycker jag inte ger några incitament till att se över sitt bilberoende. Inte heller ger det någon ökad efterfrågan på kollektivtrafik. Ska Sverige klara de nödvändiga miljömålen behöver privatbilismen släppa ut mindre, radikalt mycket mindre.
En åtgärd för att minska privatbilismen är att sluta subventionera den med skattemedel. Vilket det här förslaget går ut på och verkar lyckas med. Det är trots allt inte en mänsklig rättighet att få pendla långt med bil, det är något man kan välja och därmed också välja bort.
Det är trots allt inte en mänsklig rättighet att få pendla långt med bil, det är något man kan välja och därmed också välja bort.
De som saknar kollektivtrafik får ju extrabidraget på 20kr. Saknar är då på mer än 10km avstånd. Många har ju kollektivtrafik närmare än så, men den är inte tät eller snabb.pacman42 skrev:
Varför då? De får sämre förutsättningar än idag än med det gällande systemet.
Vinnarna är de som kan pendla långa sträckor kollektivt. De är de enda vinnarna med den föreslagna lösningen. Åtminstone enligt min tolkning.
Mitt förslag till avdrag är att alla som saknar kollektivtrafik skall ha rätt till det. För de som har kollektivtrafik så finner jag att tremilsgränsen är rimlig
Människor har ett eget ansvar att ordna boende och arbete så att det inte blir för knöligt.G ekaa88 skrev:
Det är ingen som tvingar dem att bo på eländigt långa avstånd från sina arbeten.
Ska staten sponsra folk för att de frivilligt väljer långa, dyra och miljöskadliga rutiner, då kan man gå med på vilka stollerier som helst. Jag hade gärna haft ett avdrag för att ta flyget till Manhattan varje fredag kväll så jag kan njuta av en riktig drajja, det är oskäligt dyrt att göra det idag..
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Oj, jadu, vet inte vad jag ska svara på det faktiskt utan att spåra ur totaltT tompaah7503 skrev:Människor har ett eget ansvar att ordna boende och arbete så att det inte blir för knöligt.
Det är ingen som tvingar dem att bo på eländigt långa avstånd från sina arbeten.
Ska staten sponsra folk för att de frivilligt väljer långa, dyra och miljöskadliga rutiner, då kan man gå med på vilka stollerier som helst. Jag hade gärna haft ett avdrag för att ta flyget till Manhattan varje fredag kväll så jag kan njuta av en riktig drajja, det är oskäligt dyrt att göra det idag..
Arbetsplatsen lägger ned, huset tappar i värde och kan i praktiken inte säljas. Alternativet är att vara arbetslös eller att pendla. Ett exempel på att folk inte kan välja.
Ett annat är mitt eget. Jag hade anslutningsbuss på gångavstånd och en expressbuss 6km bort. Bägge är nedlagda. Idag har jag en mjölkbuss 6km bort, samt en snabbare buss som går åt fel håll, restiden blir densamma när den ansluter till tåg. Jag hann knappt flytta in i huset innan lokalbussen försvann.
Poängen är att man inte alltid själv rår för att man hamnar i en knepig sits. Tanken med reseavdraget var att kompensera för detta.
220 arbetsdagar per år och 29km enkel väg, det leder för mig till en ökad kostnad med ca 8000kr.
Ett annat är mitt eget. Jag hade anslutningsbuss på gångavstånd och en expressbuss 6km bort. Bägge är nedlagda. Idag har jag en mjölkbuss 6km bort, samt en snabbare buss som går åt fel håll, restiden blir densamma när den ansluter till tåg. Jag hann knappt flytta in i huset innan lokalbussen försvann.
Poängen är att man inte alltid själv rår för att man hamnar i en knepig sits. Tanken med reseavdraget var att kompensera för detta.
220 arbetsdagar per år och 29km enkel väg, det leder för mig till en ökad kostnad med ca 8000kr.
Hur räknar du då? Jag får det till att du kan göra ett avdrag på 12606kr med dagens regler. Du måste tjäna riktigt bra om det sänker skatten med 8000kr.
Man kan alltid hitta en massa edge cases. Ska dessa fåtal som verkligen inte kan göra något åt sin situation definiera hur ekonomin för majoritetssamhället ska konstrueras?pacman42 skrev:
Jag pendlar 117km till jobbet. Tills jag (om) hittar ngt närmare är jag beroende av bilen. Tror inte någon långpendlar av eget val, inte i min värld i a f.T tompaah7503 skrev:Hur definerar du "saknar"?
Syftet med det är ju att det ska kännas i plånboken.