Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
Hej, jag behöver er hjälp. Vid mina föräldrars sommarstuga har de byggt en träaltan nere vid vattnet som mäter 5 x 6 meter, här samlas regelbundet familjen, släkten, vänner och många fler för att njuta av sällskapet och något gott att äta.
Idag har vi ett tillfälligt tält för att få skugga och skydd från diverse regnskurar som hör svenska sommaren till.
Tyvärr har det de senaste åren börjat blåsa allt mer och vi får nu flera gånger per år plocka ner tältet på grund av för kraftig vind och tältduken slits allt fortare.
Jag eftersöker nu tips på andra konstellationer vi skulle kunna bygga som är mindre vindkänsliga och inte kräver bygglov?
- Och ändå skyddar mot solen och klarar mindre regnskurar.
Jag har bland annat titta på Pergola med möjlighet att fälla ut ett hårt tak, men återförsäljare har inte kunnat säga hur hård vind de klarar. Altanen är till viss del skyddad men vi får vindar uppåt 25 m/s och ytterligare lite till i byarna.
Idag har vi ett tillfälligt tält för att få skugga och skydd från diverse regnskurar som hör svenska sommaren till.
Tyvärr har det de senaste åren börjat blåsa allt mer och vi får nu flera gånger per år plocka ner tältet på grund av för kraftig vind och tältduken slits allt fortare.
Jag eftersöker nu tips på andra konstellationer vi skulle kunna bygga som är mindre vindkänsliga och inte kräver bygglov?
Jag har bland annat titta på Pergola med möjlighet att fälla ut ett hårt tak, men återförsäljare har inte kunnat säga hur hård vind de klarar. Altanen är till viss del skyddad men vi får vindar uppåt 25 m/s och ytterligare lite till i byarna.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
V vindsurfaren skrev:Hej, jag behöver er hjälp. Vid mina föräldrars sommarstuga har de byggt en träaltan nere vid vattnet som mäter 5 x 6 meter, här samlas regelbundet familjen, släkten, vänner och många fler för att njuta av sällskapet och något gott att äta.
Nej, ett skärmtak kräver bygglov och går tyvärr inte att få som du säger.F fribygg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Tjaa. det beror väl lite på hur det ser ut. Ligger huvudbyggnaden också nära vattnet (typ 10 - 15m), så att man kan hävda hemfridzon ända ner till strandlinjen så borde det gå att få dispens för ett vindskydd.
Annars är det nog risk att även trädäcket ryker om kommunen/länstyrelsen får nys om det.
Annars är det nog risk att även trädäcket ryker om kommunen/länstyrelsen får nys om det.
Klicka här för att svara