Vi har börjat plocka upp ett gammalt trägolv för att på något sätt tilläggsisolera under. Vad vi fann var noll isolering (vi misstänkte nog det) och en grus och stenbädd 20 cm under golvet. Se bild.

Huset är från cirka mitt 1800-tal och golvet vi plockar upp är lagt cirka 1990.

Tanken är att lägga nytt trägolv, men vi skulle önska att isolera det. Hur går vi tillväga bäst? Är vattenburen golvvärme ens att tänka på? Gjuta betongplatta?

Sten och grus under är mycket torrt och fint... men vi är givetvis rädda för att förändra husets förutsättningar och riskera fukt i golvet/väggarna.

• Gammalt trägolv borttaget, visar bjälklag med sten och grus under, mitt 1800-talshus. Diskuterar isoleringsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M maobse skrev:
Vi har börjat plocka upp ett gammalt trägolv för att på något sätt tilläggsisolera under. Vad vi fann var noll isolering (vi misstänkte nog det) och en grus och stenbädd 20 cm under golvet. Se bild.

Huset är från cirka mitt 1800-tal och golvet vi plockar upp är lagt cirka 1990.

Tanken är att lägga nytt trägolv, men vi skulle önska att isolera det. Hur går vi tillväga bäst? Är vattenburen golvvärme ens att tänka på? Gjuta betongplatta?

Sten och grus under är mycket torrt och fint... men vi är givetvis rädda för att förändra husets förutsättningar och riskera fukt i golvet/väggarna.
Jag hade nog kört något finmaskigt rostfritt metallnät först mot möss och sedan eps-betong.. Trägolv mår inte så värst bra av golvvärme.

...Men det beror på hur mycket fukt som kommer från marken också..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.