MathiasS MathiasS skrev:
Svårare att nöta med slagborrmaskin för en nybörjare vs att använda en borrhammare där det är som att borra i smör. Har man lite renoveringar framför sig i lägenheten (kök i detta fall) är det ju ett enkelt val för mig. Gå på en billig maskin som fortfarande har kraften men som kommer vibrera mycket mer än dyrare alternativ.
Framför allt blir hålet där man vill ha det och med rätt diameter, med en borrhammare. Med en slagborrmaskin behöver man lägga lite tryck på borret och då kan det dansa omkring som Bambi på hal is. Borrhammaren slår hela tiden och kräver ingen axiell kraft.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Framför allt blir hålet där man vill ha det och med rätt diameter, med en borrhammare. Med en slagborrmaskin behöver man lägga lite tryck på borret och då kan det dansa omkring som Bambi på hal is. Borrhammaren slår hela tiden och kräver ingen axiell kraft.
Bra beskrivet- det är exakt det jag menar med att det är lättare för nybörjaren med en borrhammare.

Rätt mycket sidodiskussion i tråden nu 😀

TS ville ha en billig och bra skruvdragare.

Så för att återgå: jag hade definitivt skippat gröna Bosch, meec, biltema, scheppach etc. Satsa på ett bättre budget märke, som Skil, och köp en borstlös. Skil har ofta bra kampanjer på Bauhaus och det finns ett stort utbud av maskiner.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det beror helt på borret.

Precis som med stål blir det enkelt att borra på rätt plats med ett körnslag, en anvisning, funkar lika bra i betong som stål.

Det klassiska kakel/keramik/glasborret är perfekt för att starta ett hål som inte flyttar på sig.
IMG_20260715_195106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.