Väldigt bra tips i tråden! Tackar för alla!
T Trafikverket1 skrev:
[länk]

Man får batteri och laddare med på köpet till Skil nu då dom kör en kampanj. Dom olika chuckarna är guld värt när man väl behöver dom.
Härligt med en deal, så man behöver inte köpa fler batterier där utan det räcker med ett som man laddar som är produkten på köpet? Hur många bitsar är det på en sån där?

J johnny27 skrev:

Härligt med en deal, så man behöver inte köpa fler batterier där utan det räcker med ett som man laddar som är produkten på köpet? Hur många bitsar är det på en sån där?
Jag har en hel del maskiner från Skil och de är bra för priset. Köp till en sats med bits också, t.ex. https://www.bauhaus.se/bitsset-stanley-31-delar, eller https://www.bauhaus.se/bitssats-by-bauhaus-32-delar, så är du klar. För tillfället.

Jag vill slå ett slag för långa bits, tycker det är skönt att använda.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle köpa en 18 v maskin med slag.

Samt en relativt stor sats med borrar och bits. Vissa kommer troligen aldrig användas men det vet man inte innan och när ni river köket kan ni ha nöjet att hitta vad skruv som helst. Eller senare upptäcka att ni t ex behöver ettt 25 mm hål i någon stomme.

Slag eftersom det självklart går att borra enstaka hål i betong bara man är beredd att offra ett borr men främst om man stöter på lättbetong etc.

Sen skulle jag köpa en mindre skruvdragare med samma batteri. Då slipper man byta mellan borr och bits när man ska förborra och sen skruva samt har två batterier.

Sen fortsätter listan baserat på vad man vill kunna göra och vad man enkelt inte kan låna.

Välj ett märke som är lätt att få tag på och butiker har ett skapligt stort sortiment hemma. Gå in och känn på maskinerna ffa hur de känns i handen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga så här, bor du i lägenhet, tänker fortsätta med det och inte heller tänker ha någon stuga. Köp det du behöver nu, en skruvdragare med slag, MEEC eller Biltema kommer att duga bra, inte så dyrt.

Bor du i villa, eller kommer att göra, alternativt tänker skaffa stuga. Välj ett bra märke, du kommer då att vilja ha fler verktyg. Tänk Dewalt, Makita eller motsvarande. MEEC har rätt mycket verktyg också i 18 V, men mer begränsade och inte jämförbara, men å andra sidan rätt bra garantier och inte hela världen att köpa ett nytt verktyg om det behövs, men jag skulle tipsa om ett bättre märke om du tror behovet växer.

Vill du ha mindre och smidiga maskiner, ta en titt på tex Bosch 12 V.

Åk till tex bauhaus och känn på lite prylar, vissa ställen har uppladdade verktyg så man kan torrsimma lite.

Vill du ha lite bättre saker så kolla på maskiner med metallchuck, ingen garanti för kvalitet men iaf troligare att det är bra grejer.

Bra kvalitet på borrar och bits är viktigt, där ska du inte snåla.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
J johnny27 skrev:

Ett batteri räcker med den mängd som du vill skruva, men det går ju att komplettera med ett batteri till senare om man vill, om man inte väljer ett väldigt udda märke på maskin.

Om du ska ha den så lite som det verkar så skulle jag nog titta på en Meec (Julas märke) där du kan få en 18V maskin som räcker för ditt ändamål, med batteri och laddare för 399 kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg...idrivna-skruvdragare/skruvdragare-kit-030725/

Z z_bumbi skrev:
Slag eftersom det självklart går att borra enstaka hål i betong bara man är beredd att offra ett borr men främst om man stöter på lättbetong etc
Detta är ologiskt för mig. I lägenheter är betongen ofta av sådan beskaffenhet att traditionella slagverk fungerar otroligt dåligt. Det gör dessutom maskinen mkt klumpigare. Lättbetong borrar man utan slag. Generellt använder man inte slagborrar idag öht, eftersom hammare blivit så billiga.

Billigast möjliga hammare är ett mycket bättre val, 3,5Joule för 800 spänn är inte mycket att bråka om. SDS borr på Hornbach är också prisvärda. https://www.hornbach.se/p/borrhammare-pattfield-pdh26ds2-1050w/10392439/

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag har borrat med min Ryobi i betong från 50-talet. Jag har sett borrkärnor från det huset och vet hur balasten ser ut
Att ett borr klarade runt 8 hål gör att det var en mycket enklare lösning än att köpa en maskin till som både kostade mer och sen skulle förvaras. Grannen körde samma maskin och gjorde betydligt fler hål med samma borr. Det borret blev totalt slut men det blev hål. En perfekt lösning? Nej.
När vi satte upp gardiner dök en bekant upp med firmabilen och så hade vi gardinfästen. Perfekt lösning? Ja.
Nu när jag bor i hus har jag både en vanlig slagborr (ingen som helst anledning annat än som vanlig borrmaskin), Ryobin och en större maskin. Synd bara att jag har trästomme. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag har borrat med min Ryobi i betong från 50-talet. Jag har sett borrkärnor från det huset och vet hur balasten ser ut
Att ett borr klarade runt 8 hål gör att det var en mycket enklare lösning än att köpa en maskin till som både kostade mer och sen skulle förvaras. Grannen körde samma maskin och gjorde betydligt fler hål med samma borr. Det borret blev totalt slut men det blev hål. En perfekt lösning? Nej.
När vi satte upp gardiner dök en bekant upp med firmabilen och så hade vi gardinfästen. Perfekt lösning? Ja.
Nu när jag bor i hus har jag både en vanlig slagborr (ingen som helst anledning annat än som vanlig borrmaskin), Ryobin och en större maskin. Synd bara att jag har trästomme. :)
Jag säger inte att det inte går, men jag tycker inte att det är en bra rekommendation. Svårare att nöta med slagborrmaskin för en nybörjare vs att använda en borrhammare där det är som att borra i smör. Har man lite renoveringar framför sig i lägenheten (kök i detta fall) är det ju ett enkelt val för mig. Gå på en billig maskin som fortfarande har kraften men som kommer vibrera mycket mer än dyrare alternativ.

Borrmaskin med slagverk har ju helt spelat ut sin roll, sedan 15 år tillbaka. Man borrar i mjukt med skruvdragaren och borrar i hårt med borrhammaren. Borra i hårt utan SDS-fäste är liksom för dåligt idag när alternativ finns som inte är dyra.

Men, var och en gör förstås som den själv vill.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle tveklöst köpa en skruvdragare UTAN hammare/slag och sedan komplettera med en billigare borrhammare för att borra hål i hårda väggar. Bättre funktion för skruvning, bättre funktion för betongborrning, endast lite dyrare.
Irländaren Doherty på YT som reparerar sådant avråder bestämt från att köpa skruvdragare med slag då det är bästa sättet att ta sönder dem, oavsett hur bra de är från början. Eftersom jag har en Makita 481 (kraftig sak) med slag så minns jag det särskilt då den tydligen är ett typexempel på maskiner som håller länge om man bara skruvar, men med slag slits de ut mycket fortare. Plus att effekten är alldeles för dålig i slagläge ändå.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mina 2 dewalt 18 V skruvdragare, en med slag den andra utan, storleksskillnaden är inte stor, tar ibland den med slag bara för att den är närmare, skruvar långa träskruvar som smör, borrar betong (garagegolv, betong plattor mm) som i smör, förutsättning är bra borr, behöver knappt lägga tyngd och går blixtsnabbt. Inget fel med borrhammare, men det behövs absolut inte för några hål då och då, jag har också slitit med nätslagborrmaskin och vad jag inte visste då, kass borr, tog minuter att göra hål, både i betongtak och väggar. Bra borr och bits är A och O, en fin maskin är ett plus.

Ska man däremot som jag skrev, expandera sin verktygsuppsättning och redan nu vet det, välj något märke du trivs med. Själv har jag ett gäng märken, av olika anledningar. Dewalt och Makita 18 V, Bosch 12 V, men jag har köpt saker eftersom. Gillar mer att skriva med slagskruvdragare (bitsfäste) då de sparar handlederna, men vanliga skruvdragarna drar i långa skruvar mycket snabbare.

Borrhammare absolut, om det ska borras mycket betong framöver, själv har jag aldrig behövt det, trots en del morrande i betong, har provat men helt enkelt inte behovet, blir endast några betonghål/år och nuvarande dewalt är som sagt mycket pigg i betong, med fina borr.

Vet inte hur det ser ut med MEEC med betongslaggskruvdragare, gissar att det var sån slagfunktion TS menade och inte en bitsslagskruvdagare som är något annat, men vill tro att jag läste betongborrning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle tveklöst köpa en skruvdragare UTAN hammare/slag och sedan komplettera med en billigare borrhammare för att borra hål i hårda väggar. Bättre funktion för skruvning, bättre funktion för betongborrning, endast lite dyrare.
Jag håller med då slipper man dessutom att skruvdragaren är rätt tung.
Det är ofta tröttsamt när man ska skruva.

A A-Man_08 skrev:
Jag var och tittade på denna.
Känns bra i handen.
[länk]
Har använt andra i deras gröna serie, helt OK för priset! Dessutom en serie att växa i ifall du nån gång vill ha fler verktyg, t ex Husqvarna har samma batteri på sina Aspire-maskiner. Plus för lätt tillgång till reservdelar och att Clas Ohlson kör dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.