Hej,

Jag vill köpa en skruvdragare då jag tröttnat lite på att skruva i skruvar för hand, och vi kommer göra om vårt kök framöver så den kommer få användning då. Sen kan jag såklart använda den för att sätta upp tavlor, skåp och lite andra ärenden i lägenheten. Men är rätt så grön på detta område, och undrar om det finns någon skruvdragare som man kan ladda med sladd nuförtiden eller är det bara batteridrivna? Men tar gärna emot tips på någon enkel och bra skruvdragare som inte är alltför dyrt. Behöver inte den dyraste och bästa men en stabil som gör jobbet bara.

Det spelar ingen större roll vad du väljer. Tar du en 18v med slagborrfunktion går det även att borra hyggligt i lättbetongväggar.

Ska det vara lite seriöst får man gå in på framtida specialbehov.

Borrskruvdragare med slagborrfunktion

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle tveklöst köpa en skruvdragare UTAN hammare/slag och sedan komplettera med en billigare borrhammare för att borra hål i hårda väggar. Bättre funktion för skruvning, bättre funktion för betongborrning, endast lite dyrare.

• Gilla
AXS och 15 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle tveklöst köpa en skruvdragare UTAN hammare/slag och sedan komplettera med en billigare borrhammare för att borra hål i hårda väggar. Bättre funktion för skruvning, bättre funktion för betongborrning, endast lite dyrare.
Om man vill ha 2 maskiner.

Det finns mindre 12v skruvdragare som laddas med usb-c också om man vill ha en liten "köksskruvdragare"

Rabbithole Rabbithole skrev:
Vill man ha olika sorters jobb gjort på ett bra sätt, vill man också ha olika sorters maskiner. Allt-i-ett-maskiner är fortfarande inte bra på något.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rabbithole Rabbithole skrev:

Det finns mindre 12v skruvdragare som laddas med usb-c också om man vill ha en liten "köksskruvdragare"
Det låter vettigt. Så kanske köpa en sån här som laddas med USB-C?

https://www.elgiganten.se/product/h...c-kabel-och-16-delars-borr-och-bitsats/840515

J johnny27 skrev:
Hej,

Jag vill köpa en skruvdragare då jag tröttnat lite på att skruva i skruvar för hand, och vi kommer göra om vårt kök framöver så den kommer få användning då. Sen kan jag såklart använda den för att sätta upp tavlor, skåp och lite andra ärenden i lägenheten. Men är rätt så grön på detta område, och undrar om det finns någon skruvdragare som man kan ladda med sladd nuförtiden eller är det bara batteridrivna? Men tar gärna emot tips på någon enkel och bra skruvdragare som inte är alltför dyrt. Behöver inte den dyraste och bästa men en stabil som gör jobbet bara.
Vet inte exakt vad du behöver, men snåla inte. Skruvdragaren är ett av de verktyg du faktiskt använder ganska mycket, även om du inte gör så mycket. Bättre maskiner är dessutom mer förlåtande mot nybörjare och arbetet blir lättare och roligare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
De flesta märken har de flesta maskinerna.

Köper du en liten 12v dragare kan du köpa vilket som. Vill du framtidssäkra (låsa dig till ett18v+system) titta på vilka märken har de maskinerna du kan föreställa dig behöva i framtiden.

Vad har dina snälla grannar för märken, så du kan låna maskiner av dem i utbyte mot tårta?

Vem äger märkena du tittar på? Är de enskilda företag eller ägs de av private equity som tvingar de att göra billiga slit-och-släng maskiner för att maximera vinsten (hej Milwaukee)?

Själv kör jag Makita. Ingen äger Makita, de är lättlagade och de har alla sorters maskiner. Plus att nästan alla hantverkare (grannar) härikring har Makita.

• Gilla
Hampusca och 4 till
  • Laddar…
Det finns en risk att du blir besviken av en miniskruvdragare med inbyggt batteri. De tenderar att vara väldigt svaga

Gå in på närmaste Lidl och se om det finns kvar några skruvdgrafSre som var med i flera veckans kampanj. 400 med 1 batteri och laddare. Finns motsvarande på Jula och Biltema.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J johnny27 skrev:
Det låter vettigt. Så kanske köpa en sån här som laddas med USB-C?

[länk]
Jag förstår att du letar något som är lite budget här, inte orimligt givet lägenhet och blygsamma krav, men jag tror att en sådan maskin helt enkelt är för dålig. Sikta på att lägga 1000-1500kr så får du något rimligare i den mindre 12V-klassen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
RouSit
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår att du letar något som är lite budget här, inte orimligt givet lägenhet och blygsamma krav, men jag tror att en sådan maskin helt enkelt är för dålig. Sikta på att lägga 1000-1500kr så får du något rimligare i den mindre 12V-klassen.
Håller med. Och som jag försökte säga i ett tidigare inlägg; ju ovanare man är, desto viktigare med en bra maskin. Låter paradoxalt men bättre maskiner gör det enklare att få till ett bra resultat. Riktiga proffs kan göra snygga jobb även med budgetmaskiner (även om de sällan gör just det).

Själv är jag som Makita mägare grymt imponerad av Ingco, tyvärr finns dom inte i Europa i nån större grad men dominerar i Afrika, Indien och Fjärran östern.

650 kronor för ett kit med maskin ,två batterier och laddare är prisvärt, jag har borrat massor av plugghål i betong med en sån.

IMG_20260714_205050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte var för att jag är redan +70 år gammal hade jag lagt energi på att bli generalagent i Europa för märket.
Ingco/ Total

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vill man ha olika sorters jobb gjort på ett bra sätt, vill man också ha olika sorters maskiner. Allt-i-ett-maskiner är fortfarande inte bra på något.
Jodå, för hemfixaren räcker dom ofta fint, men ska du bygga ett helt hus så kanske inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
1) Skruvdragare för att ersätta skruvar som du skruvat för hand: Liten dragare som laddas med sladd räcker. Föreslagna 12 V maskiner räcker och blir över.

2) För andra saker i lägenheten: Tror nog att en 12 V räcker gott där också förutom att borra i betong. Där behövs en borrhamare och jag håller med Mathias S om att ha denna separat om du behöver en borrhammare.

Sedan finns andra saker som kan vara värdefulla tex om man ska borra, försänka och därefter dra i en skruv Då är det praktisk om chucken har snabbfäste som frilägger en bitshållare för snabba verktygsväxlingar. Ett extra batterier är också praktiskt om man använder dragaren i lite längre pass.

Någon nämnde Lidl 12 V ovan. Den jag köpte sommaren 2025 har en sådan snabbchuck, jätte praktiskt! Jag var så nöjd med den så när de hade erbjudande nyligen på en borstlös 12 V så köpte jag en bara för att det vara billigare och enklare än att köpa till ett andra batterie och en andra chuck En massa borr och bits följde dessutom med.

Andra saker som kan vara värdefulla är vinkeltillsats när det kan vara svårt att komma åt eller en sådan där offset bit-hållare för att kunna borra/skruva när en begränsingsyta. Tyvärr har inte Lidl's 12 V det

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.