Hej!

Finns den någon här som är intresserad av att hjälpa oss med planlösning för ombyggnad av vårt hus? :-)
Vi är någorlunda nöjda med hur vi ritat själva, men man kan ju alltid ändra sig om någon annan hittar den optimala lösningen.
Några kriterier dock:
* 3 sovrum på övre plan
* fönster kan inte flyttas/tas bort/läggas till då vi redan lämnat in bygglovsritningar.
För den ambitiöse bifogar jag dels den planritning som vi lämnat in för bygglov och dels en utan innerväggar och annat bygglovspliktigt.

Hmm... inga svar... kanske borde ändra en aning på frågeställningen - vad tycker ni om våran planlösning, ser ni några fallgropar, något ni skulle göra annorlunda eller annat ni tror man retar sig på när den väl är på plats? Dvs RITA inte utan skriv fritt!

Spännande hus.

Frågar mig om trappan verkligen ska gå till nedre delen av nedre plan. Bättre om den slutar vid köksdelen. Ni kommer att stå och skrika till övre plan för att ni inte orkar gå runt.

I det huset skulle jag valt en central matlagningsplats i stället för i hörnet. Då kan man stå och laga mat samtidigt som man talar med någon och ni får plats med mer skåp alernativt upphängning av kastruller.

redigerat: Med central menar jag matlagning i köksön.

Lycka till

Redigerat:
Vi har en väldigt snarlik planlösning på sällskapsdelen och är väldigt nöjda med den. Det som skiljer är att vi har ett U-fomat kök med diskbänken vänd mot matplatsen och spisen där ni har er diskbänk.

Ja trappan ja... att placera trappan har verkligen varit ett gissel - inte för nära entrén, som i så många hus, för att inte dra med en massa grus o smuts runt huset när man går upp o ned via entrén. Inte på västra sidan av huset (väggen där glasveranad/matplatsen ligger) för att inte förstöra ljusinsläpp o utsikt. etc, etc... Men hur menar du, "Bättre om den slutar vid köksdelen", att trappan i princip skulle vara kvar på samma ställe på planritningen men börja nere i köket och sluta uppe i övre hallen?
Det skulle ju ge att vi även får tänka om kring planeringen av köket, kanske "centralicera" det som du också föreslår. Intressant... Anledningen till att vi ritat in en köksö utan spishäll och vatten är att vi vill att köksön skall vara mobil och kunna rullas undan då tjocka släkten kommer på besök och det dukas långbord från glasverandan in mot köket.

träskruven skrev:
Spännande hus.

Frågar mig om trappan verkligen ska gå till nedre delen av nedre plan. Bättre om den slutar vid köksdelen. Ni kommer att stå och skrika till övre plan för att ni inte orkar gå runt.

I det huset skulle jag valt en central matlagningsplats i stället för i hörnet. Då kan man stå och laga mat samtidigt som man talar med någon och ni får plats med mer skåp alernativt upphängning av kastruller.

redigerat: Med central menar jag matlagning i köksön.

Lycka till

Jo vi har kännt att köket inte är optimalt, inte dåligt men heller inte som den centrala punkt ett kök trots allt är. Ett U-kök med bardisklösning alternativt köksö med spishäll och vatten kanske är lösningen, men då var det det här med tjocka-släkten-dukningarna... Någon idé om det? En köksö med spis/vatten som går att skjuta säg en meter i en given riktning, går det?

pinebar skrev:
Vi har en väldigt snarlik planlösning på sällskapsdelen och är väldigt nöjda med den. Det som skiljer är att vi har ett U-fomat kök med diskbänken vänd mot matplatsen och spisen där ni har er diskbänk.

Om du sammanfogar den nedre trappen med trappan till övervåningen blir det ganska snyggt. Den nedre trappen hamnar då lite längre in i rummet (och trappan kan göras lite längre) vilket gör det lätt att sätta in en ramp och därmed uppfylla de nya kraven på handikappanpassning som de flesta kommuner kräver i dag. De vill helst att det ska vara trapplöst idag. För det är de som måste stå för handikappanpassningen om du t. ex. skulle hamna i rullstol. Man ska kunna leva kvar i sin bostad och bo på ett plan enligt de nya reglerna. Vissa kommuner ger dispans t. o.m. i sommar i ett övergångsskede medan andra redan tillämpar dem.

Redigerat:
Vet inte hur långt ni kommit med bygget.

Har ni funderat på att vända köket och ha matplatsen där köket är och köket där matplatsen är?

/ Bara jag.

Mja, det förslaget har nog inte varit varit aktuellt då matplatsen/glasverandan vetter ut mot trädgården i väster. Vad skulle fördelen vara tänkte du?
barajag skrev:
Vet inte hur långt ni kommit med bygget.

Har ni funderat på att vända köket och ha matplatsen där köket är och köket där matplatsen är?

/ Bara jag.

Bara en fundering.

Slipper stirra in i väggen när man lagar mat, diskar osv. Ganska skönt att ha ett fönster att kika ut från. Men det är ju ganska skönt att ha ett fönster där man äter med så.

Jaja, funderade bara.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.