Hallo! Relativt ny här, så jag hoppas det hamnar rätt.

Men bifogad planeringsritning visar hus vi har bygglov på. Huset ligger höjt en bit mot tillfartsväg i öster (höger i bild). Staketet som är inritat på skissen är stödmurar på 50 cm ovan mark. Uppfarten sluttar upp till samma nivå som huset och därför är stödmur även med på uppfarten.

Min fundering är om det kan vara någon som har ett kreativt förslag på garage-placering som inte är det där det ligger nu? Bör jag skjuta fram garaget mot huset, eller lägga det längst in på tomten. För/nackdelar?

• Illustration av husplanering med trädgård, pool, uppfart och garage. Stödmurar markerade. Överväganden om garageplacering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längre in så slösar du bort tomtmark på asfalt/betong och möjlig plats för andra byggnader. En fördel är att du kan få in maskiner på tomten, i alla fall så länge du inte bygger en altan i vägen.
Längre ut mot vägen och mer i höjd med vägen ger mindre skottning och du klarar halka bättre. Har du garaget lägre så får du antingen bättre utsikt eller möjlighet att bygga högre garage (förråd/gästboende).

Du måste ha sex meter fritt ut mot vägen men lägger du till två meter så kan du hjälpligt ha släp på bilen (vanligt 750-släp och en rimlig bil) utan att totalt blockera gatan utanför. Även om det inte är skalenligt set det ut som du har mycket mer i skissen.
Vill du asfaltera mer så plocka bort grönytor bredvid infarten och gör uppställningsyta för sopkärl och cyklar där.

RoTe
Placera garaget under altanen, så byggde morfar, ett garage i källaren under huset och ett under den vidbyggda altanen. Klockrent att i en normal villa inte ha en separat garagebyggnad faktiskt.

• Gilla
yoaqim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.