1 152 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Förslag på Pinnsvets
Hej,
Jag funderar på att köpa en pinnsvets att ha hemma, är såklart på hobbynivå men vill att svetsen ska funka. Jag har kikat runt lite och tycker denna https://bnrprodukter.se/svetsmaskiner/mma-svetsar-pinne/mma-svets-easy-arc-205/ har ett vettigt pris och ser vettig ut. Någon som har någon erfarenhet av Spartus, eller har en annan svets att rekommendera?
Jag funderar på att köpa en pinnsvets att ha hemma, är såklart på hobbynivå men vill att svetsen ska funka. Jag har kikat runt lite och tycker denna https://bnrprodukter.se/svetsmaskiner/mma-svetsar-pinne/mma-svets-easy-arc-205/ har ett vettigt pris och ser vettig ut. Någon som har någon erfarenhet av Spartus, eller har en annan svets att rekommendera?
Den där är väldigt lik den som jag köpte på Lidl för något år sedan. Tror jag betalade 799:- för den. Funkar bra men är lat av mig och svetsar mest med fluss trådssvets.Fabian_123 skrev:
Det står att den drar 42A men det måste vara fel, skulle gissa på nåt runt 25-28A.Fabian_123 skrev:
Oroväckande låg IP-rating…. Håll den torr.
Likt alla andra lågpris så saknar den PFC så sannolikheten att du poppar 16A säkringar om du kör den hårt är rätt stor, speciellt med förlängningskabel.
Spontant ser den bättre ut än Lidl och Julas sortiment av Awelco (Stanley).
Nope, där har du helt fel. En MMA kan man alltid få nåt ut av om den orkar tända en basisk 7018 som tex 48.00. Den där usla Lidl-prylen, helt befriad från inställnigsmöjligheter kan aldrig svetsa nån självskyddande flux-tråd som kan mäta sig med nåt från en en acceptabel MMA. Självskyddande i sig är ett jävla skit och det blir inte bättre när man försöker svetsa med en maskin som gör att man dör lite inombords.A anis16 skrev:
Tror vi får be TS beskriva vad för typ av hobbybruk det rör sig om.F fsn skrev:Nope, där har du helt fel. En MMA kan man alltid få nåt ut av om den orkar tända en basisk 7018 som tex 48.00. Den där usla Lidl-prylen, helt befriad från inställnigsmöjligheter kan aldrig svetsa nån självskyddande flux-tråd som kan mäta sig med nåt från en en acceptabel MMA. Självskyddande i sig är ett jävla skit och det blir inte bättre när man försöker svetsa med en maskin som gör att man dör lite inombords.
I mitt fall så sammanfogar jag oftast lite fyrkantsprofiler eller plattjärn för nått jag konstruerat ihop, exempelvis underrede till utekök, grill eller enklare smide i 2-3mm gods. Då tycker jag att flusstråden funkar ok och enklare att svetsa runt en profil med än MMA. En annan gång när jag skulle göra en lyftjigg för en grävmaskin med 4-5mm gods så litar jag inte på flusstrådssvetsen utan använde då MMA istället.
I min värld, som består av svetsrelaterad utveckling på heltid så är självskyddande tråd i princip bajs. Och om man svetsar det öht så är det för att nåt annat alternativ inte finns, som att man tex måste svetsa utomhus. Röken är extremt ohälsosam, betydligt värre än tex MMA och att använda en sån inomhus (inga hobbysvetsare har fungerande utsug) är en riktig Darwin Award där man sätter sin framtida hälsa på spel. Det är en "svår" tråd så det skiljer väldigt mycket mellan en sån från tex Biltema/Jula och en ESAB Coreshield eller en Lincoln som gör bra självskyddande tråd, den är så dyr att det faktiskt lönar sig att leta upp en flaska på blocket och köpa gas och istället satsa på en billigare solidtråd om man tycker att en 12.51 är för dyr.A anis16 skrev:Tror vi får be TS beskriva vad för typ av hobbybruk det rör sig om.
I mitt fall så sammanfogar jag oftast lite fyrkantsprofiler eller plattjärn för nått jag konstruerat ihop, exempelvis underrede till utekök, grill eller enklare smide i 2-3mm gods. Då tycker jag att flusstråden funkar ok och enklare att svetsa runt en profil med än MMA. En annan gång när jag skulle göra en lyftjigg för en grävmaskin med 4-5mm gods så litar jag inte på flusstrådssvetsen utan använde då MMA istället.
Man behöver såklart köpa en MIG/MAG-svets med möjligheten att svetsa gas. Tror man att en svets från Lidl för 990kr helt utan möjlighet att ställa induktans eller individuellt ställa spänning och matning som är rent grundläggande och som svetsar självskyddande tråd verkligen är jämförbart med en MMA så har man inte riktigt koll på läget. Har du själv jämfört kvaliten på det din Lidl levererar mot en instegs-MAG med gas?
Ja det är som sagt mycket stor skillnad på hobbysvetsning och hobbysvetsning.
För mig innebär det att reparera och specialbygga alla möjliga slags redskap. Allt från cyklonen till spånsugen som jag byggde av 2mm plåt till traktorredskap med delar av 25mm plåt. Innimellan händer det att jag svetsar litet sprucket gjutjärn eller hårdsvetsar ny yta på något uppnött smidesstäd.
Med den bakgrunden så rekommenderar jag verkligen sticksvets (pinnsvets) om du tänker hålla till utomhus.
Migsvetsning med gas fungerar strängt taget bara inomhus och migsvetsning med självskyddande flusstråd är ett elände om man inte har en 30000 kronors svets och ett mycket kraftigt utsug och dyr tråd från Esab.
Tyvärr köper de allra flesta hobbysvetsarna en alldeles för billig svets. Ju billigare och sämre svets destu svårare är det att svetsa med den. En stor del av den svetsutrustningen som säljs för hobbybruk ger så dålig svetsström att det krävs en professionell heltidssvetsare för att få till acceptabla fogar med den. Det här leder till att hobbysvetsare aldrig riktigt får det till någonting och så antingen ger de upp eller intalar sig själva att det är normalt att svetsa måsskit som spricker och faller isär om och om igen.
Själv kringgick jag det här genom att köpa en gammal proffssvets av bästa kvalitet. En 200 ampere Unitor likriktare av 1960-talsmodell. Den ger bra ström men den väger kring 150 kilo och är mycket klumpig att hantera och därför vill heltidsproffsen inte längre ha den modellen. En annan nackdel är att reservdelarna är slut men lyckligtvis går allt att bygga ihop med standarddelar om man bara kan uppfinna litet. Jag har haft den sedan 2007 ungefär och kommer inte att byta ut den i första taget.
Ett annat sätt att kringgå problemet är att betala litet mer för en ny proffssvets av enklaste modell. Till exempel en Kemppi Minarc 150
https://www.kemppi.com/sv/produkter/minarc-150
För mig innebär det att reparera och specialbygga alla möjliga slags redskap. Allt från cyklonen till spånsugen som jag byggde av 2mm plåt till traktorredskap med delar av 25mm plåt. Innimellan händer det att jag svetsar litet sprucket gjutjärn eller hårdsvetsar ny yta på något uppnött smidesstäd.
Med den bakgrunden så rekommenderar jag verkligen sticksvets (pinnsvets) om du tänker hålla till utomhus.
Migsvetsning med gas fungerar strängt taget bara inomhus och migsvetsning med självskyddande flusstråd är ett elände om man inte har en 30000 kronors svets och ett mycket kraftigt utsug och dyr tråd från Esab.
Tyvärr köper de allra flesta hobbysvetsarna en alldeles för billig svets. Ju billigare och sämre svets destu svårare är det att svetsa med den. En stor del av den svetsutrustningen som säljs för hobbybruk ger så dålig svetsström att det krävs en professionell heltidssvetsare för att få till acceptabla fogar med den. Det här leder till att hobbysvetsare aldrig riktigt får det till någonting och så antingen ger de upp eller intalar sig själva att det är normalt att svetsa måsskit som spricker och faller isär om och om igen.
Själv kringgick jag det här genom att köpa en gammal proffssvets av bästa kvalitet. En 200 ampere Unitor likriktare av 1960-talsmodell. Den ger bra ström men den väger kring 150 kilo och är mycket klumpig att hantera och därför vill heltidsproffsen inte längre ha den modellen. En annan nackdel är att reservdelarna är slut men lyckligtvis går allt att bygga ihop med standarddelar om man bara kan uppfinna litet. Jag har haft den sedan 2007 ungefär och kommer inte att byta ut den i första taget.
Ett annat sätt att kringgå problemet är att betala litet mer för en ny proffssvets av enklaste modell. Till exempel en Kemppi Minarc 150
https://www.kemppi.com/sv/produkter/minarc-150
Kemppi ligger lite högt när jag kikar runt tycker jag, https://www.svetsteknik-ksd.se/MENY...ppi_Minarc_150_Classic_(Myking)?id=K6102150C1 Om det är en sån som krävs så har jag ju såklart inte så mycket val, kanske får hitta en begagnad om det är ett bra alternativ?H heimlaga skrev:Ja det är som sagt mycket stor skillnad på hobbysvetsning och hobbysvetsning.
[länk]
H heimlaga skrev:Ja det är som sagt mycket stor skillnad på hobbysvetsning och hobbysvetsning.
[länk]
Annars så är det mest lite hobbysmide och mindre reparationer på typ stallboxar eller liknande som jag hade tänkt ha svetsen till.
Var lite försiktig med det, det finns nån 1-fas Kemppi som tydligen är känd för att smälla ett kort, och det kretskortet är svindyrt. Du skall kolla efter en 1-fas upp till 180-200A, designad för europeiskt kraftnät och med PFC.Fabian_123 skrev:
Kemppi ligger lite högt när jag kikar runt tycker jag, [länk] Om det är en sån som krävs så har jag ju såklart inte så mycket val, kanske får hitta en begagnad om det är ett bra alternativ?
Annars så är det mest lite hobbysmide och mindre reparationer på typ stallboxar eller liknande som jag hade tänkt ha svetsen till.![]()
Om du hittar en begagnad Kemppi likriktare kan det vara ett bra köp. Jag köpte en Kemppi EKA 200 åt grannpojken för 500 kronor på Blocket i Sverige och den är ganska bra.Fabian_123 skrev:
Kemppi ligger lite högt när jag kikar runt tycker jag, [länk] Om det är en sån som krävs så har jag ju såklart inte så mycket val, kanske får hitta en begagnad om det är ett bra alternativ?
Annars så är det mest lite hobbysmide och mindre reparationer på typ stallboxar eller liknande som jag hade tänkt ha svetsen till.![]()
Naturligtvis var det en risktagning att köpa en så gammal svets men likriktardioderna är standarddelar som finns på nätet billigt och kablar och handtag och jordklämma är standarddelar som finns i varje svetsaffär för bråkdelen av priset på en svets. Givetvis kan potentiometern vara bränd men om man får provköra svetsen och ser att den får ström på alla inställningar så är potentiometern i skick. Det lär finnas nya potentiometrar att köpa.
Får jag kapa denna tråden letar present till maken? Tänkte försöka överraska honom om jag kan läsa på bra nog. Hobbysvetsande ingenjör som gillar att fixa och laga det mesta hemma. Nästkommande projekt är att svetsa ihop ett större permanent utebord.
Han har pratat om att skaffa sig en pinnsvets och jag börjar förstå att det är dessa MMA-svetsar som nämns här. Är kemppi fortsatt att rekommendera? Måste säga att det var dyrare än jag tänkt. Något liknande tips i en aning snällare prisklass?
Han har pratat om att skaffa sig en pinnsvets och jag börjar förstå att det är dessa MMA-svetsar som nämns här. Är kemppi fortsatt att rekommendera? Måste säga att det var dyrare än jag tänkt. Något liknande tips i en aning snällare prisklass?
Börja med att kolla om det verkligen är MMA han skall ha för ett utebord. Jag har väldigt bra tillgång till alla svetsmetoder och skulle alla dagar i veckan välja MIG/MAG med gas för ett sånt jobb.Vrana skrev:
Får jag kapa denna tråden letar present till maken? Tänkte försöka överraska honom om jag kan läsa på bra nog. Hobbysvetsande ingenjör som gillar att fixa och laga det mesta hemma. Nästkommande projekt är att svetsa ihop ett större permanent utebord.
Och Kemppi är bra men det finns många alternativ, dom är inte på nåt sätt bäst. Att undvika är såklart de uppenbara, allt från Lidl. Och när det gäller små MMAs så tycker jag Awelco/Stanley som finns på Jula är synnerligen usla.
Redigerat:
Klicka här för att svara