Vi behöver en extra separat utslagsvask på vår hudvårdssalong. Tanken är att såga ut för detta där jag markerat rött i bilden "kok.jpg".

Min fråga är egentligen hur jag löser det med anslutningen till avloppet? Har attachat bild på det också. Kan slangen gå under skåparna och upp till avloppet som kommer upp ur golvet, eller måste det gå nerför från vattenlåset?

Alternativt får vi hitta en smal och djup vask och sätta i skåpet bredvid den andra hon.

Måste hursomhelst få ihop alla slangar där och det är redan trångt... Diskmaskin och tvättmaskin tömmer där också. Men det måste väl finnas y-kopplingar och så?

Tacksam för svar och ideer!

Mvh,
Claes

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? Är min fråga luddig kanske? :)

Det är inte helt lätt att se på bilden vad du har där inne egentligen. Men visst går det att dra ett rör från din nya vask till befintligt avlopp. Att dra en slang först ner och sedan upp igen kommer inte gå om du inte tänkte sätta en pump på slangen. Vattnet rinner ju bort med hjälp av tyngdlagen. Diskmaskinen klarar av det med en slang enbart för att den har en vattenpump som trycker bort vattnet. Du måste troligen bygga om en del där, men det gör du enkelt med rördelar och olika typer av muffar och förgreningar som du hittar på byggvaruhuset.

Men du kommer antagligen inte få plats med den översta och kanske också den mellersta lådan om du sätter i en vask där. Ska du dessutom dra röret genom skåpen så kommer det inkräkta på utrymmet i skåpet mellan den gamla och nya vasken.

Tackar för svar!

Om man drar slangen så att den aldrig går över botten av vasken rinner ju vattnet ur vasken, men en viss mängd blir stående i slangen. Typ extra vattenlås. Är det dåligt eller funkar det?

Annars blir det ju som sagt mycket skåputrymme som går bort om man drar den genom skåpet i mellan. Funkar ju i värsta fall.

Tja, det borde kanske funka. Då blir dragningen ett enda stort vattenlås. Men jag har för lite erfarenhet för det för att säga om det blir bra eller ej. Jag tänker att det hur som helst måste vara tillräckligt stor nivåskillnad så att vattnet verkligen trycks iväg och inte rinner ner långsamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.