T
Jag ska dra 30 meter elkabel i ett tomrör. Problemet är att det inte finns något dragsnöre.
Jag har testat att mata ner elkabeln, men det är kört. Kommer ca 20 meter, sen kommer jag inte längre. Har testat att mata ner från bägge håll. Kommer ungefär lika lång från bägge håller så det borde inte vara ett stopp i röret.

Har testat med diskmedel och olika kablar men det funkar inte.

Har testat att försöka suga igenom ett snöre med dammsugare. Men det är någon läcka i röret så det är vatten i det. Så det går inte att dammsuga igenom något.

Någon som har förslag på någon typ av stabil men ändå flexibel fjäder eller motsvarande som man skulle kunna mata genom röret?

Köp två dragfjädrar 20meters och koppla ihop dem?

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Är det slät insida?

Jag körde med murarsnöre och en vanlig plastpåse och knöts till formen av en badmintonboll.
Och sen en dammsugare som klarar vatten.
Eller i mitt fall en vattenfälla innan dammsugaren
Funkade för mig

Behöver du extra kraft... Så håll för öppningen 5sekunder så det byggs upp lite undertryck

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Diskmedel fungerar bara en gång, sen blir det bara besvärligare, kablar/trådar sätter sig fast i skiten.

Det finns speciell kabelsmörjmedel, tex
https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423

Vad är det för tomrör? Vilken dimension?
Hur är röret/slangen dragen/förlagd?
Vad för kabel ska igenom?

Köpa dragfjäder?
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfriktion

T
S Srixon skrev:
Köp två dragfjädrar 20meters och koppla ihop dem?
Tveksam på att det går att mata igenom två dragfjädrar om det möter på lite motstånd.

T
A Alexn72 skrev:
Är det slät insida?

Jag körde med murarsnöre och en vanlig plastpåse och knöts till formen av en badmintonboll.
Och sen en dammsugare som klarar vatten.
Eller i mitt fall en vattenfälla innan dammsugaren
Funkade för mig

Behöver du extra kraft... Så håll för öppningen 5sekunder så det byggs upp lite undertryck
Har tyvärr redan testat det. Men dammsugaren klarar inte att dra upp snöret genom vattnet. Har också täppt till andra öppningen för bättre tryck.

T
Höghus Höghus skrev:
Jag hade en knixig rördragning där fjädern inte gick igenom. Jag sög igenom sådan här floristtråd, supertunn och sladdrig.
[länk]
Har du en kompressor kanske du kan blåsa från ena hållet och samtidigt suga från andra?

/Höghus
Tuvärr kommer den inte ta sig igenom vattnet. Har blåst med kompressor och sugit med dammsugare samtidigt. Funkar inte :confused:

Använd rörål, sahlins.com har en bra 6mm

T Ejmelie skrev:
Jag ska dra 30 meter elkabel i ett tomrör. Problemet är att det inte finns något dragsnöre.
Jag har testat att mata ner elkabeln, men det är kört. Kommer ca 20 meter, sen kommer jag inte längre. Har testat att mata ner från bägge håll. Kommer ungefär lika lång från bägge håller så det borde inte vara ett stopp i röret.

Har testat att försöka suga igenom ett snöre med dammsugare. Men det är någon läcka i röret så det är vatten i det. Så det går inte att dammsuga igenom något.

Någon som har förslag på någon typ av stabil men ändå flexibel fjäder eller motsvarande som man skulle kunna mata genom röret?
Hur gör du med kabeländarna på de kablar du prövat med, och vilka typer av kablar pratar vi om?

T
Demmpa Demmpa skrev:
Diskmedel fungerar bara en gång, sen blir det bara besvärligare, kablar/trådar sätter sig fast i skiten.

Det finns speciell kabelsmörjmedel, tex
[länk]

Vad är det för tomrör? Vilken dimension?
Hur är röret/slangen dragen/förlagd?
Vad för kabel ska igenom?

Köpa dragfjäder?
[länk]
[länk]
50 mm gulslang
50 m jordkabel 3G2,5 från biltema.
Lagt i backen på ca 3 meters djup. Går inte spikrak men har ändå försökt lägga mjuka svängar.

Funkar de där dragfjädrarna om de möter lite motstånd?

T
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur gör du med kabeländarna på de kablar du prövat med, och vilka typer av kablar pratar vi om?
Tejpat dem med eltejp så det blir lite rundare framtill för att inte haka i något, även om tomröret är slätt inuti.

T
F fribygg skrev:
Ska kolla (y)

T
F fribygg skrev:
Hittar inte. Har du länk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.