48 781 läst ·
222 svar
49k läst
222 svar
Förslag på bil med mycket hög komfort?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 858 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 858 inlägg
Jag har en 2002 som jag ägt i snart fyra år. Mest ekonomiska bilen jag haft och med minst reparationer per mil av alla. Att stolarna är en av de få som klarar av mina 189cm och 122kg utan att trötta ut en är ytterligare en mycket ovanlig sak.Isakare skrev:
Ett gigantiskt och lättlastad bagagerum med skenor för snabbfästen. Massor av förvaringsutrymmen på olika ställen (i B-stolpar, framtill i stolar för att nämna några). Nattpanel som släcker ner allt utom hastighetsmätare på natten. Mycket bra mugghållare. Dubbla solskydd.
Dra ingen olja alls och blanka papper på besiktningen varje gång (Lamda 1.00 och HC på 1).
AC har jag inte heller behövt röra och fungerar riktigt bra (bland de bästa klimatanläggningar i funktion jag haft, inklusive BMW).
Gillar den så mycket att jag köpte en reservdelsbil för att kunna fortsätta köra billigt och mycket bekvämt många år till. Den bilen kostade 3000kr och då fick jag fyra original 17"-fälgar med nästan nya sommardäck, fyra nya bromskivor och svart halvskinn/vectorinredning, förutom bilen då. Motorn var också nybytt, så bilen var körbar hem. Den första 9-5an kostade 23' hösten 2014.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag är själv en stor förespråkare för 9-5 och en av dem som håller sådana rullande på våra vägar. Efter många exemplar, mil och år kan jag säga att en hyggligt skött 9-5:a är väldigt driftsäker och ett rätt trevligt (om än högljutt med dagens mått mätt) landsvägslok.
Men oavsett min 9-5-bias är det glasklart för mig att det numer är en mycket gammal konstruktion som inte ens spelar i samma liga som annat som nämnts i denna tråd och generellt vad man kan få för 200k idag, så om inte TS kraftigt reviderar budgeten lär inte det vara ett spår att fortsätta i.
Jag tycker v90 (i mitt fall är det CC jag har erfarenhet av) är ett bra val, jag kan inte förstå @MathiasS kommentar att tyskarna skulle vara så långt framför, men jag har säkert mindre A6 erfarenhet, speciellt med luftfjädring, än han har, och det är klart - minna sinnen kanske blir förstörda av att relativt ofta åka runt i en trollhättantraktor... Jag (men det är ju högst personligt) föredrar stolarna i en v90 (cc om det är någon skillnad) före de tyska alla dagar i veckan, låt vara att v90 hade varit ännu bättre om de hade varit lite mjukare i ytan. BMW (f11) är fina bilar men alla chassisättningar jag provat har varit för sportigt orienterade för att passa TS profil gissar jag...
/U
Edit: ett cc hade fallit bort
Men oavsett min 9-5-bias är det glasklart för mig att det numer är en mycket gammal konstruktion som inte ens spelar i samma liga som annat som nämnts i denna tråd och generellt vad man kan få för 200k idag, så om inte TS kraftigt reviderar budgeten lär inte det vara ett spår att fortsätta i.
Jag tycker v90 (i mitt fall är det CC jag har erfarenhet av) är ett bra val, jag kan inte förstå @MathiasS kommentar att tyskarna skulle vara så långt framför, men jag har säkert mindre A6 erfarenhet, speciellt med luftfjädring, än han har, och det är klart - minna sinnen kanske blir förstörda av att relativt ofta åka runt i en trollhättantraktor... Jag (men det är ju högst personligt) föredrar stolarna i en v90 (cc om det är någon skillnad) före de tyska alla dagar i veckan, låt vara att v90 hade varit ännu bättre om de hade varit lite mjukare i ytan. BMW (f11) är fina bilar men alla chassisättningar jag provat har varit för sportigt orienterade för att passa TS profil gissar jag...
/U
Edit: ett cc hade fallit bort
Redigerat:
Jag tror inte Mathias har så stor erfarenhet av V90. Vi i familjen har haft flera nya A6, men bytte just till V90 på grund av komforten. Det finns mycket som jag gillade med A6, men jag skulle inte rekommendera den för en som är ute efter en bil med inriktning på komfort. Att byta till V90 kändes som att byta till en ny generation av bil. Jag skulle därför rekommendera V90 alternativt XC70 om du kan stå ut med den interiören.ullberg skrev:
Jag är själv en stor förespråkare för 9-5 och en av dem som håller sådana rullande på våra vägar. Efter många exemplar, mil och år kan jag säga att en hyggligt skött 9-5:a är väldigt driftsäker och ett rätt trevligt (om än högljutt med dagens mått mätt) landsvägslok.
Jag tycker v90 (i mitt fall är det — jag har erfarenhet av) är ett bra val, jag kan inte förstå @MathiasS kommentar att tyskarna skulle vara så långt framför, men jag har säkert mindre A6 erfarenhet, speciellt med luftfjädring, än han har, och det är klart - minna sinnen kanske blir förstörda av att relativt ofta åka runt i en trollhättantraktor... Jag (men det är ju högst personligt) föredrar stolarna i en v90 (cc om det är någon skillnad) före de tyska alla dagar i veckan, låt vara att v90 hade varit ännu bättre om de hade varit lite mjukare i ytan. BMW (f11) är fina bilar men alla chassisättningar jag provat har varit för sportigt orienterade för att passa TS profil gissar jag...
/U
Fick syn på nya XC40 som jag inte visste fanns, sätena ser trevliga ut på bild, lagom kaross och miljö6, priset är såklart för högt. Men pratade inte Volvo på att dom skulle börja med någon ny form av leasing, som inte var som leasing, men ändå som att ha ett mobilabonnemang?
A Andreas_jti skrev:Jag tror inte Mathias har så stor erfarenhet av V90. Vi i familjen har haft flera nya A6, men bytte just till V90 på grund av komforten. Det finns mycket som jag gillade med A6, men jag skulle inte rekommendera den för en som är ute efter en bil med inriktning på komfort. Att byta till V90 kändes som att byta till en ny generation av bil. Jag skulle därför rekommendera V90 alternativt XC70 om du kan stå ut med den interiören.
Har en xc70 classic och vet inte riktigt om jag skulle vilja säga att den har supergod komfort. Visst den går hyffsat tyst och mjukt men nja det är nå som saknas för att nå upp till det där sista lilla.
Det var faktiskt längesedan jag körde XC70 så det kan stämma. Kanske minns att den var bättre än den var. Det finns också många bilar som är bättre än V90 om man inte har en budget att förhålla sig till.L Lutte skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Låter som du söker nåt amrikansk eller fransk! Skippa alla tyskar, stötigt, trästolar..och känns gamla när de är nya! Håller sig omoderna i många år.
Den är bra det inte det men den är bra på ett svenskt vis, alltså lite strax över medel.A Andreas_jti skrev:
Dock tror jag att om man kör med 16tum fälgar med lite smalare däck så kan den vara riktigt trevlig.
Men den saknar någonstans att vila armarna medans man kör och nackstödet känns att sitta monterad i baksätet.
1988 fick jag äran att låna en 9000 Turbo, svart, tonade rutor, maxutrustad, man var kung i den bilen då, få andra hade nått liknande att erbjuda. Samma koncept 20 år senare känns inte lika up to date.MultiManOriginal skrev:
Jag har en 2002 som jag ägt i snart fyra år. Mest ekonomiska bilen jag haft och med minst reparationer per mil av alla. Att stolarna är en av de få som klarar av mina 189cm och 122kg utan att trötta ut en är ytterligare en mycket ovanlig sak.
Ett gigantiskt och lättlastad bagagerum med skenor för snabbfästen. Massor av förvaringsutrymmen på olika ställen (i B-stolpar, framtill i stolar för att nämna några). Nattpanel som släcker ner allt utom hastighetsmätare på natten. Mycket bra mugghållare. Dubbla solskydd.
Dra ingen olja alls och blanka papper på besiktningen varje gång (Lamda 1.00 och HC på 1).
AC har jag inte heller behövt röra och fungerar riktigt bra (bland de bästa klimatanläggningar i funktion jag haft, inklusive BMW).
Gillar den så mycket att jag köpte en reservdelsbil för att kunna fortsätta köra billigt och mycket bekvämt många år till. Den bilen kostade 3000kr och då fick jag fyra original 17"-fälgar med nästan nya sommardäck, fyra nya bromskivor och svart halvskinn/vectorinredning, förutom bilen då. Motorn var också nybytt, så bilen var körbar hem. Den första 9-5an kostade 23' hösten 2014.
2001 fick jag i uppdrag av chefen att åka o hämta ut en ny 9 3 som han köpt till en säljare, min tanke då var "Hur kan nån betala pengar för detta missfoster till bil"
Jag hade redan då gjort misstaget att köpa en BMW, jag ÅKER inte bil, jag KÖR bil. En bil får vara hur bra och praktisk som helst, är den inte kul att köra, går den bort.
SAAB 9 5 är inte kul att köra, turbokicken var kul 1988, den är inte kul 2018 eller ens 2008.
Men stolarna är sköna
Citroën C5. Som att glida omkring på en luftmadrass. Tyvärr även i kurvorna, men det låter inte som det är ett problem. Testa en, även om de ser gamla ut.
Lexus är också skönt att åka i, kolla på en med Mark Levinson-ljudkittet. För de pengarna och modellår får inte långa personer plats bak dock.
Hårda stolar kan vara skönare än mjuka vid långresor, så var försiktig med första intrycket.
Lexus är också skönt att åka i, kolla på en med Mark Levinson-ljudkittet. För de pengarna och modellår får inte långa personer plats bak dock.
Hårda stolar kan vara skönare än mjuka vid långresor, så var försiktig med första intrycket.