P Peter321 skrev:
Förra året var jag i kontakt med en snickare och planerade in ett arbete för ca 150 tusen. Jag var sedan tyvärr tvungen av avbryta projektet med kort framförhållning då åtgärden visade sig kräva bygglov. Klantigt av mig förstås men kanske också till viss del av snickaren som kanske också kunde ha känt att det krävdes lov för åtgärden.

Avbokningen orsakade sannolikt bekymmer för byggaren som kanske inte kunde hitta ett nytt projekt direkt.

Nu är bygglovet klart och projektet återigen aktuellt. Har fortsatt kontakt med byggaren som nu vill ha 10% förskottsbetalning för att planera in projektet till våren.

Hur skulle ni göra i detta fall? Acceptera förskottsbetalning då beloppet ändå inte är så stort eller leta efter en ny snickare då relationen redan är lite knagglig pga det som hände förra året?
Jag är inne på samma linje som flera andra i tråden. Även om förskott generellt aldrig är till gagn för konsumenten så tänker jag att under förutsättning att:

Du vet att det är en pålitlig och bra hantverkare (referenser etc)
Firman har bra ekonomi etc.
Du vill ha tillgång till en pålitlig snickare för ev. framtida jobb

o.s.v.

så är det vettigt att gå med på förskottet och vara väldigt ödmjuk och tillmötesgående p.g.a. att det var du som strulade sist. Lite beroende på var och hur stor ort det är så kan ryktet mycket väl spridas om en strulig kund och det kan också vara en anledning att försöka reparera den "knaggliga relationen".

Det är väl inte på något sätt klarlagt att byggaren orsakats kostnader i samband med förra avbokningen. Jag tolkar det ändå som det inte var dagen innan som man drog i handbromsen? Normalt finns ju en del i pipen så sällan ett problem att planera om lite om man stöter på hinder.

Vad är det igentligen detta förskott ska täcka ? Plåster på såren? du har ju ändå hört av dig igen när papprena är i ordning så du har ju ändå visat att du är villig att gå vidare med utförandet.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Efter att ha funderat lite på detta så har jag valt att gå byggaren tlll mötes och betala förskottet.

Jag tror som flera här inne skrivit, att byggaren helt enkelt vill skydda sig mot att jag gör om samma sak igen som förra året.

Framtiden får utvisa om detta var ett klokt beslut eller ej.

• Gilla
Jasen2 och 3 till
  • Laddar…
P
Även om jag på ett sätt kan förstå byggaren så är det alltid skitdåligt att ha betalat i förskott och ska undvikas i alla lägen..

Är det den enda bra snickaren så kanske, annars hade jag bara tagit en annan istället. men vi har överskott på bra snickare..

Att snickaren är lite tjejtjurig över det som hände sist är det dags att släppa och gå vidare när man bedriver företag.. Förskottsbetalning borde inte göra allt bra.. den logiken är rätt knasig, antingen är man sur eller inte...

Dom flesta duktiga hantverkare har fulla orderböcker och det är sällan problem att hoppa på nästa jobb i boken vid avbokningar.. och hade byggaren haft sjuk personal så hade ju han inte dykt upp fast det var planerat så..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det behöver inte vara så, i det här fallet försöker nog snickaren försäkra sig om att inte kunden "försvinner"...
Hade jag varit snickaren så hade jag bara sagt nej tack.
Nej det gör inte snickare . Då skriver man ett kontrakt med kunden. Att ta förskott är oetiskt och dumt på alla sätt. Va händer om Snickarn drar sig ur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.